Ne-autorita Bible (Skóre: 1) Vložil: ssns v Sobota, 16. leden 2010 @ 23:18:39 CET (O uživateli | Poslat zprávu) | Zdá se, Aviafe, že mi není souzeno vést nějakou rozumnou debatu s tebou nebo cizincem. Leč neboj, nezlobím se na tebe (to jen, že jsi mě opakovaně vyzval, abych tak nečinil:) ), ale chybu vidím u sebe. Moje reakce bude tedy jen k jednomu z tvých argumentů, rád bych doufal, že výstižná, ale silně o tom pochybuji.
Píšeš:
No, v konecnym dusledku nejpadnejsim argumentem
proti otroctvi je prece zlate pravidlo, to uz jsme si rekli: necin
ostatnim, co nechces aby cinili tobe. Nevim o nikom, kdo chtel
dobrovolne bejt otrokem. Ja jim rozhodne bejt nechci. Tak to necinim
ostatnim.
A to je přesně to, o čem mluvím. Ty jsi křesťan a chceš považovat Písmo za autoritu. Současně jsi přesvědčen o tom, že otrokářství je něco špatného. A tak uděláš to, že zcela ignoruješ spoustu explicitních biblických pasáží, které nám tvrdí, že sám Bůh stanovil pravidla pro otrokářství, že vlastnění otroků je něco normálního. Ignoruješ fakt, že ani jeden jediný verš přímo nic o otrokářství jako čemsi špatném neříká. Ignoruješ fakt, že po celá staletí křesťané (včetně těch, kteří Písmo sestavili jako svědectví o své víře) otroky vlastnili a vytáhneš z klobouku výše uvedený argument. Ten argument je podle mě navíc špatný, protože ho používáš vyloženě selektivně. Chtěl jsi někdy, aby tě profesor vyhodil od zkoušky? Nechtěl. Řídíš se svým pravidlem a dáváš zkoušky (zápočty) i těm, kteří si je nezaslouží, protože jim nechceš činit to, co nechceš, aby ostatní činili tobě? A takto bych mohl pokračovat dlouho. Celkem pochopitelně mi u tohoto i dalších potenciálních příkladů můžeš namítnout, že to takto brát nelze, že je třeba rozlišovat. Ale pak už tu nemluvíme o Písmu, ale mluvíme o názoru pana Aviafa, který pro svůj dobrý pocit uvádí na podporu vydestilovaný veršík z nějaké knihy.
Ujišťuji tě, že nejsi sám a podobně k Písmu přistupujeme všichni. Když mi to i díky debatám tady na GS došlo, byl to jeden ze dvou hlavních důvodů, proč jsem to opustil tady i na jiných podobných (včetně islámkých) stránkách. Vidím jen dvě čestné cesty. Tou první je uznávat dál Bibli jako autoritu pro svůj vztah s Bohem, ale pak uznat též autoritu, která Bibli stanovila, což v praxi znamená buď autoritu katolické nebo pravoslavných církví. Pokud touto cestou někdy půjdu, bude to ta druhá varianta. Zatím jsem se rozhodl pro cestu druhou, tj. nepovažovat Bibli za autoritu vůbec. Nejde současně uznávat autoritu zákonů a odmítat autoritu moci zákonodárné a soudů. Můj sebelépe míněný výklad zákona je bezcenný, pokud odporuje stanovisku výše uvedených institucí. Mohu si stokrát myslet, že Lisabonská smlouva je v rozporu s Ústavou ČR (nemyslím si to, ale je to jen příklad), ale protože ústavní soud rozhodl, že tomu tak není, pak tomu tak není. Stejně tak si opravdu myslím, že Bible učí o univerzální spáse, ale fakt, že "ústavní biblický soud" tvrdí opak, ukazuje, že mám smůlu. Bible je tedy pro mě dnes jen svědectvím o víře předků. Víře, se kterou mám nemálo styčných bodů. Vzhledem k mému vztahu k Bohu má asi takovou váhu jako spousta dalších podobných svědectví.
Já samozřejmě otrokářství taky chápu jako něco, co je v rozporu s Božím záměrem, ale už jsem se vzdal nějakých snah hledat pro své názory (k tomu patří i to, že nakonec všichni lidé dojdou k Bohu, naprostá rovnoprávnost žen v duchovních otázkách atd.) nějakou oporu v Bibli. Věřím, že Bůh chce, abych se nějak choval, ale není pro mě směrodatné, co k tomu říká Bible nebo Korán. Vlastně jsem se teď explicitně přihlásil k těm pošukům, kteří otevřeně přiznávají, že jejich vztah s Bohem (slovo od Boha v mé duši) je pro mě osobně nadřazený Bibli, Koránu atp. Přijde mi to upřímnější, než se shovávat za Bibli a přitom ji ignorovat tam, kde se mi její text nehodí, nebo takové texty odvysvětlit. (u tebe budiž příkladem 2. kapitola 1Tm)
Závěrem se opravdu upřímně omlouvám, pokud ti to, co jsem právě napsal, přijde nehezké, urážlivé či se tě to jakkoli dotklo. To rozhodně nebylo mým úmyslem. Sám jsem dělal dlouhá léta to, co vidím u tebe.
|
| Nadřazený |
|