Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 181, komentářů celkem: 429722, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 575 návštěvník(ů)
a 3 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Frantisek100

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116616680
přístupů od 17. 10. 2001

Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Ivan Stampach: Pokládám jiná náboženství za nesmírně přínosná a potřebná pro život. (Skóre: 1)
Vložil: Gojim v Pátek, 31. březen 2006 @ 20:15:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Nepropadám beznaději ROZHOVOR S RELIGIONISTOU IVANEM ŠTAMPACHEM Většina našich čtenářů nepochybně zná jméno ThDr. Ivana Štampacha, religionisty, kněze a publicisty. V REGENERACI jsme o něm psali už několikrát, většinou ve spojení s jeho účastí na různých mezináboženských setkáních a diskusích, které často i řídí a moderuje. S ThDr. Ivanem Štampachem se naši čtenáři poprvé setkali před osmi lety, v čísle 2/1995. V ekumenické galerii Cesty ke světlu Zdeňka Hajného tehdy měsíc co měsíc přednášel o křesťanství a jeho vztahu k východním filozofiím a západním ezoterním systémům. Zaujalo mě, že ač byl katolickým knězem, nic nezavrhoval, nic předem neodmítal. V přednášce, kterou jsme tehdy zveřejnili (Zázraky a léčitelství z hlediska křesťanské filozofie), neodmítl dokonce ani léčitele, i když se mi právě v té době dostal do rukou spisek jiného teologa a katolického kněze, P. Eliase Vely, s poutavým názvem Démony vyhánějte a podtitulem Ze zkušeností exorcisty, vydaný jistým Křesťanským informačním střediskem. V něm jsem se dočetla, že léčitelství, astrologie, jóga a akupunktura patří do jednoho čertovského pytle s černou magií a satanismem. A samoléčení, k němuž se snažíme vést naše čtenáře, je ďábelská past snad největší, protože, cituji: „… snahou ďábla je tě přesvědčit, že nepotřebuješ Boha, protože veškerou moc a energii máš v sobě…“ VLOHY A CHARAKTEROVÉ VLASTNOSTI JSOU ROZDÍLNÉ VĚCI • Pamatujete si ještě na svou tehdejší přednášku? Některé léčitele jste podráždil názorem, že vládne-li někdo nevšedními schopnostmi, není automaticky také morálně a duchovně vyspělým člověkem. Dovolím si vás citovat: Někteří lidé se prostě narodili s léčitelskými schopnostmi, jako se jiní narodili s vlohami hudebními, které jim umožňují vnímat hudbu, ale rovněž nevypovídají o jejich lidské kvalitě… Kdo se narodil s léčitelskými schopnostmi, měl by mít podle vás schopnost otevřít se Bohu a nechat ho v sobě plně působit, jako to dělal Ježíš. Varoval jste, aby lidé nevkládali své zdraví do rukou léčitele, který není duchovně na výši. Za osm let, které od našeho prvního článku uplynuly, jste jistě poznal další léčitele. Co si o nich myslíte teď? • Nehovořil jsem o všech léčitelích ani o všech českých léčitelích. Znám jich nyní desítky a prakticky se všemi dobře vycházím. Pravidelná setkání s nimi mne obohacují a rád bych věřil, že i jim jsou k užitku. Nedělal jsem mezi nimi žádný výzkum. Naše kontakty jsou spontánní a přirozené. Má výpověď z roku 1995 se samozřejmě také netýkala žádného konkrétního léčitele nebo léčitelky. I nadále trvám na tom, že vlohy pro nějaký obor a charakterové vlastnosti jsou dvě různé věci. Někteří čestní, moudří a laskaví lidé léčitelské schopnosti mají a někteří je nemají. Někteří prolhaní, hloupí a k lidskému utrpení lhostejní lidé tyto schopnosti mají a někteří je jen předstírají a další to prostě nezajímá. Slovo léčitelství zahrnuje širokou škálu přístupů k lidskému zdraví a nemoci mimo rámec klasické medicíny. Vezmeme-li v úvahu vše od alternativních medicínských směrů (psychosomatiky, holistické medicíny, homeopatie a antropozofického léčebného umění), přes etnickonáboženské léčebné systémy (čínskou a ájurvédskou medicínu), různé formy magie, lidovou fytoterapii, biotronické a energetické přístupy až po prostomyslné zaříkávání, bude se lišit účinnost i duchovní náplň. Já osobně bych to rozhodně v některých případech zkusil. Ba vlastně něco jsem na sebe už nechal aplikovat. Nebál bych se ale ověřit alternativní diagnostiku a terapii u lékařů. Mám-li přihlížet také k tomu, jaký duchovní a morální obsah se skrývá za nabídkou léčitele, jsem jako každý odkázán na sebe a intuici. ABYCHOM ŽILI PODLE EVANGELIA NETŘEBA VYPLŇOVAT FORMULÁŘE • Měl jste určité spory s římskokatolickou církví. Protože jste známou osobností a hodně publikujete, rozvířilo to spoustu dohadů, které podle mě katolické církvi popularitu nepřidaly. Já jsem měla štěstí, protože jsem slyšela v rádiu rozhovor, v němž jste leccos vysvětlil. Ale jiný novinář nám tehdy sdělil, že jste byl vlastně vyobcován z církve, protože jste vystupoval velmi otevřeně, kritizoval Katolickou teologickou fakultu, podporoval spolupráci katolické církve s jinými náboženstvími a nakonec prý odmítl projít ceremoniálem, vyjadřujícím oddanost papeži. Je to pravda? • V létech 1987–1999 jsem byl řeholníkem, členem dominikánského řádu. Kněžskou službu jsem vykonával vždy vedle svého zaměstnání. Od ledna 1990 se pohybuji na akademické půdě. Nejvíce času jsem dosud věnoval bádání a učení v religionistice, v nezávislé vědě o náboženství. V září 1996 jsem přenesl spor o pražskou Katolickou teologickou fakultu ze soukromých diskusí na veřejnost. Podpořil jsem už tehdy reformu fakulty. Dnes tento můj názor zvítězil, i když já zůstávám mezi poraženými. Protože jsem promluvil dříve, než si to autority přály, stal jsem se vyděděncem. Byl jsem nucen odejít (byť ještě jako člen řádu) z kláštera do soukromí. Postupně se však ukázalo, že existuje okruh lidí, kterým vyhovoval můj způsob kázání a celkový přístup. Ti stáli o to, abych se jim i nadále věnoval. Rok nato otevřela pražská starokatolická farnost po několikaleté rekonstrukci kapli sv. Máří Magdaleny pod Letnou u Čechova mostu. Poskytla tehdy nejen mně, ale celému tomuto okruhu lidí zázemí. Ocitli jsme se tím vně oficiálního rámce katolické církve? Pokud ne, což si myslím, tak určitě aspoň mimo dohled a vliv římskokatolických autorit. Můj řeholní představený na to reagoval neuvěřitelně. Použil středověkého trestu exkomunikace. Není to exkomunikace z církve, nýbrž spíše v církvi, a spočívá především v zákazu přijímat a vysluhovat svátosti. Následně mne vyloučil z řádu. Ještě na začátku novověku by následovalo upálení. Marně jsem protestoval, marně žádal provedení důkazního řízení, marně jsem požadoval, abych se mohl bránit a vysvětlovat. Starokatolická církev se vloni na jaře pokusila z části našeho společenství vytvořit »standardní organizační jednotku«, jak to vyjádřil jeden její oficiální činitel. Administrativní aspekty církevního života, jakkoli snad nutné, nebyly pro nikoho z nás důležité. Já jsem nikdy o žádný »přestup« neusiloval a vždy jsem to veřejně říkal. Církví je pro mne konkrétní živé společenství, slovo zvěstování, které tam zní, svátosti, jež se tam slaví. K tomu, abychom žili podle evangelia, nepotřebujeme vyplňovat formuláře. Jsou možnými, ale nepodstatnými doplňky církevního života. Sotvakdo z našeho okruhu stál o byrokratizaci. Původní společenství žije dál. Jsme pražské starokatolické farnosti vděčni za dosavadní pohostinství a scházíme se teď k bohoslužbám po bytech. Spojuje nás katolická tradice a láska ke svobodě a nezávislosti. Zůstáváme otevřeni různým možnostem. Žádný ceremoniál vyjadřující oddanost papeži, na nějž se ptáte, neexistuje. Můj někdejší řádový představený snad chtěl nejprve zabránit nejhoršímu. Přál si před svými kolegy ve vedení řádu prokázat mou pravověrnost. Měl jsem odsouhlasit dokument zvaný Professio fidei. Je to, řekněme, o něco rozšířené krédo, vyznání víry. Bohužel tento hodnostář nezvládl situaci. Naznačoval, jaká opatření by musel učinit, kdybych nesouhlasil, což jsem cítil jako jednoznačné vydírání. Vyznat víru pod hrozbou trestu není čestné. Nechal jsem si čas na rozmyšlenou, i proto, že text jsem pokládal za nešťastně formulovaný a nevhodně autoritářsky prezentovaný. K jeho skutečnému obsahu ale nemám připomínek. TO DŮLEŽITÉ SE DĚJE MEZI LIDMI A NEFORMÁLNÍMI SKUPINAMI • Několikrát jsme v REGENERACI citovali vaše názory na toleranci různých náboženství i na vzájemnou inspiraci, které vyjadřujete na různých setkáních, jež často i moderujete. Sama jsem psala takové reportáže z moravského Kyjova, Míčovny Pražského hradu, buddhistického centra Lotus (diskuse Kristus a Buddha spolu na procházce), ekumenické modlitby za mír na pražském Střeleckém ostrově, připravuji článek o mezináboženském setkání v evangelickém kostele sv. Salvátora v Praze. Proč se tolik angažujete pro spolupráci různých náboženství? • Jsem pro to, aby se křesťanské církve vzájemně plně uznávaly, na základě toho vše sdílely (při zachování jedinečnosti každé z nich) a aby spolupracovaly při službě lidem. Tak se uskuteční jejich jednota v mnohosti a rozmanitosti. Jsem a zůstávám křesťanem. Ona událost, jíž bych nazval zjevením tvůrčího božského Logu (Slova) v tvorstvu, je nějak přítomna všem lidem bez ohledu na vyznání. Je Cestou i pro ty, kdo jsou a zůstávají konfuciány, taoisty, hinduisty, buddhisty, židy, muslimy či příslušníky jiných, méně známých směrů. V opravdové mystické hloubce se setkávají ti, jejichž nauky se zdají být neslučitelné. Na úrovni disputací prostě nevyřešíme, je-li absolutno osobním Bohem nebo nevyslovitelným tajemstvím, vstupuje-li každý ve smrti do božské věčnosti a prožívá ji s konečnou platností tak, jak byl disponován, nebo má ještě další příležitosti, než spočine v cíli. A podobně ani další otevřené otázky. K tomu, abychom vedli hluboký, osvobozující spirituální život, není snad ani potřebné dospět k doktrinálnímu kompromisu nebo zajistit něčí vítězství a něčí prohru. To podstatné je hlouběji než takové rozepře. Diplomatickým kontaktům takových organizací, jako jsou křesťanské církve, židovské obce, muslimská umma nebo buddhistická sangha, nepřipisuji příliš velký význam. Myslím, že to důležité se děje mezi jednotlivci a neformálními skupinami. Pokládám jiná náboženství za nesmírně přínosná a potřebná pro život. Připomínají nám to, na co jsme jako křesťané zapomněli. Vlastně se potřebujeme navzájem. Můžeme se doplňovat a spolupracovat ve službě lidem. IVAN ŠTAMPACH se narodil v Praze 18. 2. 1946. Školní vzdělání ukončené pedagogickou fakultou získal na Slovensku. Po čtyřech letech učitelské práce byl v roce 1970 uvězněn na čtyři roky za »podvratnou činnost«, resp. za přípravu k ní. Po vězení a o rok později po návratu do rodné Prahy se postupně zapojil do tajných publikačních a vzdělávacích aktivit. Doplnil si vzdělání o teologii a byl v roce 1983 tajně vysvěcen za kněze. Roku 1987 též tajně vstoupil do dominikánského řádu. Podílel se na redigování samizdatových periodik. V Praze pracoval jako provozní programátor. Po sametové revoluci záhy doplnil své vzdělání o potřebné akademické stupně a učí na různých vysokých a vyšších odborných školách. Do roku 1998 žil v dominikánském klášteře v Praze, nyní žije v soukromí a pokračuje v dosavadní práci. Věnuje se současnému duchovnímu životu ve vztahu k celku kultury. Publikuje mimo jiné v periodikách jako Lidové noviny, Mladá fronta Dnes, Literární noviny, Prostor, Souvislosti, Sedmá generace, Okruh a střed, Dingir, Religio a již nevycházející Baraka. Spolupracuje s Českým rozhlasem a Českou televizí. Z knížek lze zmínit studijní materiál Náboženství v dialogu, rozhovory s Jiřím Hanušem pod názvem Snění v plné bdělosti. Současnému duchovnímu životu se poprvé věnoval v publikaci Život, Duch a všechno, Duchovní směry nového věku. Napsal populární seznámení s jedním z význačných současných směrů i jako výraz svého hlubokého osobního zájmu o něj pod titulem Anthroposofie. Dvě poslední publikace A nahoře nic a Tušili světelné záplavy mají spíše esejistický ráz. Ivan Štampach se angažuje ve věci lidských práv se zaměřením na práva náboženských menšin v předsednictvu Českého helsinského výboru. Je prezidentem Českého institutu pro náboženskou svobodu a toleranci a členem správní rady nadace Světový étos – centrum Prokopios zaměřené na publikační a vzdělávací činnost ohledně spolupráce kultur a hledání etického základu společenského života. Je členem Bioetické komise při Radě vlády ČR pro vědu a výzkum a členem Rady vysokých škol a několika dalších badatelských a občanských uskupení. NEOSLAZUJME SI NEVYHNUTELNÝ KONEC ÚTĚŠNÝMI BÁCHORKAMI • Proč dnes tolik »západních« a vzdělaných lidí věří v reinkarnaci, tj. v duši, jež se po smrti stěhuje do nového těla? Je to útěk před vidinou nevyhnutelného konce života, jak ho vidí materialisté? • Jsme-li upřímní, musíme přiznat, že se všichni bojíme umírání a smrti. Před smrtí neutečeme do mýtů nebo ideologií. Směrodatní představitelé dnešní společnosti se tváří, že se s touto záležitostí vyrovnáváme nějak racionálně. Ale smrt jen skryli před veřejností. Neumírá se doma, neměli by při tom být rodinní příslušníci, především děti. Úmrtí se stalo téměř technickou záležitostí. Moderní lidé hledají řešení, které by jim pomohlo smrt nějak ošidit, obejít ji. Představa, že jen jaksi spadne opona a záhy se zase zvedne a v jiných kulisách vše pokračuje dál, je typický sebeklam. A to v obou případech, kdyby to další dějství tvořily očistec a pak nebe nebo kdyby měly následovat další pozemské životy. Obojí jsou to útěky před skutečností a sebeklamy. Smrt je reálným koncem. A až pak má smysl se ptát, je-li to vše. Je-li to celá pravda. Můžeme říci, že člověk skutečně zemřel, ale neznamená to, že je zrušen, vynulován. Existuje jako mrtvý člověk, dá-li se to tak říci. Teprve reálné přijetí smrti, třeba už předtím, než k ní fyzicky dojde, umožňuje v její nicotě a prázdnotě objevit božskou plnost. Ne za ní a mimo ni, ale skutečně v ní. Jednou tváří téže smrti je zmar, rozklad, totální ztráta všeho, druhou tváří je vstup do plné pravdy, spočinutí v Bohu. To je cesta dávných mysterií, to je niterný obsah různých duchovních škol. Ježíš Kristus před smrtí hrůzou potí krev a modlí se: „Je-li to možné, ať mne mine tento kalich,“ a až potom přisvědčuje ke svému údělu. A když už je přibit ke kříži, říká: „Bože můj, Bože můj, proč jsi mne opustil?“ To není hladký přechod ze země do záhrobních světů. To je skutečná smrt a v ní skutečný vítězný život. Neměli bychom si oslazovat nevyhnutný konec všelijakými útěšnými báchorkami. Nikdo z nás nemá prostředky na to, aby rozhodl mezi jedním nebo více pozemskými životy. Je dost argumentů pro jedno i pro druhé. Já se netvářím, že jsem tam byl a že je mi to jasné. Jedinečný život nebo přerozování, to může být zajímavé teoreticky, ale prakticky mi to připadá okrajové. Jde o to, co udělám v tomto životě. Vždyť koloběh životů, který si mnozí přejí, by byl i koloběhem smrtí. Mnoho životů je vyplněno větším objemem bolesti a utrpení než jeden život. Jde o definitivní spočinutí a k němu se zaměřují duchovní školy. Smrtí projít k plnosti božství. ŽIVÁ VÍRA V BOHA JE POZNÁNÍ OSVOBODIVÉ A TRANSFORMATIVNÍ • Učíte na několika školách. Jak vidíte dnešní mladé lidi? Proč, podle vašeho názoru, tolik z nich sahá po drogách? Myslíte, že je víra v Boha může před drogami ochránit? • Neplatí žádné schéma. Lidé jsou různí. Mladí i staří. Každý jsme jedinečný. Přesto se mi ale zdá, že potkávám více mladých lidí otevřených pro duchovní hodnoty a skutečnosti. Přinejmenším jsou dnešní mladí upřímní, hledající, jsou otevřenější světu, poznávají jiné země, učí se cizí jazyky a s nimi poznávají kulturu různých zemí. Myslím, že cigarety kouří méně mladých lidí než za mého mládí. A cigaretové zplodiny jsou smrtelně nebezpečné. Je to smrtící droga, účinky se s ní nemůže srovnávat ani heroin. Je statisticky prokázáno, že kuřáci cigaret žijí průměrně o dvacet let méně než nekuřáci. Myslím, že minulé generace hojně užívaly nejdostupnější drogu, alkohol. Někteří kultivovaně podle orientální zásady Pijme, abychom se pozvedli, ne, abychom padli, jiní se zpíjeli do němoty. To jsou dnešní tatíkové. Potkávám při svých cestách zeměmi českými na nádražích (kde je mým údělem trávit víc času, než bych si přál) nechutné opilce, ale málokdy jde o mladé lidi. Experimentování s drogami patří k touze mladých lidí něco zažít, zakusit, poznat. Vize a pocity poskytnuté přírodními nebo chemickými produkty jsou iluzorní. Jsou nanejvýš jakýmsi nahlédnutím za oponu, do vrstev lidského vědomí, které se ve všedním životě omezují na sny. Jako by byly za bdělého stavu cenzurovány. Takové prožívání by nám bránilo plnit životní úkoly a reagovat na situace. Jsou tradice, které vedou k hlubokým, intenzivním prožitkům, a přitom nechávají člověka oběma nohama na zemi. Víra v Boha nemá sloužit k umravnění »zlobivých« lidí. Bůh, ve kterého věřím já, je spíše na straně hledačů, experimentátorů. Mystické zážitky vykoupené skutečným úsilím jsou stálejší a pravdivější než levné zážitky vyvolané drogami. Sama víra v Boha možná takovou sílu nemá. Hlavně pokud je to jen teoretická víra, jen názor na svět. Poznal jsem už dost »věřících« alkoholiků, toxikomanů, ale i cyniků a násilníků. Jak říká Luther, teprve živá víra, která spočívá v poznání srdcem, dokáže člověka osvobodit od různých náhražek. V jádře velkých náboženských tradic je směřování k moudrosti. Ta je něčím jiným než chytrostí, informovaností či vzdělaností. Je to hluboké poznání, osvobodivé a transformativní. NEMÁM SKLENĚNOU KOULI, ALE NEPROPADÁM BEZNADĚJI • Co je podle vás největším problémem současného světa? Spěje lidstvo k neslavnému konci, jak varují mnozí ekologové, nebo se vzpamatuje, zamyslí se nad sebou, přestane sloužit »mamonu a marnostem světa« a obrátí se ke spiritualitě? • Obávám se, že v dané chvíli není cesta ven z dilematu západní civilizace. Neslavně skončil tyranský režim, který začal masovým násilím, pokračoval tuhou byrokratickou diktaturou a skončil prolhaným, pokryteckým systémem, ve kterém bylo rozloženo vše: nic nefungovalo, vše bylo šedé, špinavé, nudné, zkorumpované. Pak nastoupilo cosi, co jsme mnozí vítali jako dynamický, nadějný systém blahobytu, občanských práv, přirozené plurality. Zjistili jsme, že je to poněkud jinak. Že to, v čem žijeme, je diktatura kupčíků, systém, jehož základní normou je permanentní boj všech proti všem. Tento systém se programově vysmívá hodnotám naší civilizace, jako jsou čest, pravdivost, solidarita, rytířskost či fair play. Nejsou to vlastnosti »tržně konformní«. Bolševici nezávislou kulturu zakazovali, ve skutečnosti ji však jen zatlačili do soukromí. V šedé zóně mezi soukromým a veřejným životem, a občas dokonce i na veřejném fóru vznikala vynikající díla. Dnešní systém kvalitní kulturu likviduje efektivněji a podporuje odporné kýčařství. Na náročná díla nejsou peníze. Na kulturu není čas. Nejde jen o to, že kdo neslouží politickým zájmům ministra kultury, nemá šanci na veřejnou podporu. Není špatná jen momentální politika v oblasti kultury. Tento systém je principiálně antikulturní. Stav životního prostředí se ale ve srovnání s osmdesátými lety zlepšil. Nebýt loňských katastrofálních záplav, byly by dnes vodní toky relativně čisté. Hnědouhelné elektrárny byly vybaveny filtry. Jejich zplodiny ale i nadále vyvolávají skleníkový efekt s následky, které začínáme pociťovat jako změnu klimatu. Nadšení ministři životního prostředí leckdy donkichotsky bojovali o čisté prostředí, ale obávám se, že spíše zvítězí pojetí, podle něhož je ekologie třešinkou na dortu. Abych odhadl, kam se bude lidstvo ubírat, musel bych mít skleněnou kouli. Vidím dvě možnosti. Podle jedné budeme bezohledně konzumovat a systém bude produkovat stále více. Bude se odčerpávat stále více surovin a energie a do vzduchu, vody, krajiny posílat stále více odpadu. Pak si ovšem musíme připsat důsledky. Možná dopadnou ještě na nás, ale na naše děti nebo další potomky jistě. Podle druhé varianty poznáme hloubku krize, uvědomíme si sociální a přírodní ohrožení a zamyslíme se nad sebou. Dojde nám, že moderní civilizace vyčerpala své možnosti a je třeba hledat alternativy. Převzít z ní jen to, co se osvědčilo, a radikálně se rozžehnat s tím, co dovedlo lidstvo na kraj duchovní, vzdělanostní, estetické a morální katastrofy. Jistě se nelze vracet k archaické společnosti, která byla spirituálnější, a proto i skromnější a šetrnější vůči životnímu prostředí. Objevili jsme moderní humanistické hodnoty. Chceme být svobodní, i vnitřně. Ale z této pozice můžeme začít znovu hledat. Můžeme, a domnívám se, že musíme, znovuobjevit a novým způsobem zpracovat a prožit tradiční hodnoty. Cítím se být, jakkoli to vyznívá asi trochu paradoxně, svobodomyslným tradicionalistou. Zabývat se záležitostmi světa občas někdo označuje jako »marnosti světa«. V Bibli (v knize Kazatel) čteme: Marnost nad marnost, a vše je marnost. Svým způsobem je vše marnost, protože vše je pomíjivé a prázdné. Na nic se nemůžeme naprosto spolehnout. Uvědomit si to, to je dobrý start do duchovního života. Ale pro jistotu dodávám, že takzvané »světské« záležitosti nepokládám za marnost. Myslím, že život ve světě si vyžaduje, abychom se věnovali světu a jeho záležitostem. Abychom se věnovali sobě a svým nejbližším a pečovali o jejich potřeby. Koho běžné starosti odvádějí od »duc*****«, vůbec netuší, co to je duchovní život. Jsem opatrným optimistou. Pozoruji, zejména u mladých, probuzení zájmu o duchovní život – i když většinou ne ve formě tradičních náboženských směrů – a pocit odpovědnosti za svět, ve kterém žijeme. Mnoho lidí se pokouší meditovat, měnit životní styl, věnovat pozornost veřejným zájmům jako občanští aktivisté. Zdá se mi, že je to silnější a častější než v době, kdy jsem sám byl mladý. Rozhodně nepropadám beznaději. • Měl byste zájem připravit pro náš časopis seriál o křesťanské mystice? • Rád, ale mám toho teď mnoho. Přípravu pokračovacího magisterského stupně religionistiky v Pardubicích, přípravu přijímacích zkoušek, běžné vyučování tam a v Praze. A k tomu dřívější publikační dluhy. Doufám, že se k tomuto tematicky velmi lákavému návrhu budu moct vrátit někdy na jaře (rozhovor jsme vedli na přelomu roku – pozn. autorky). Prozatím děkuji za zájem. DOBRÁ ZPRÁVA Jak dr. Štampach slíbil, můžete se těšit na seriál o křesťanské mystice. Zatím nabízíme ukázku z knihy Snění v plné bdělosti, kapitola Věk Vodnáře. • Nová religiozita znamená jen z části návrat k tradičnímu náboženskému životu. Uvnitř křesťanství získávají popularitu hnutí široce otevřená ekumenické a mezináboženské spolupráci, ale nejsou za nimi masy.Křesťanské impulsy pronikající naší kulturou i v odcizené a zesvětštěné podobě nejsou dnešním hledačům cizí. Konstatujeme ale vzdor vůči tradici a autoritám. Někdy to ale paradoxně znamená podrobit se autoritám novým. V proudu nové náboženskosti se vytvořilo široké řečiště čehosi, čemu se říká necírkevní křesťanství. Jsou to směry, které si berou pouze něco z křesťanského základu, skupiny, u nichž často postrádáme něco pro křesťany tak samozřejmého, jako je víra v jednoho Boha nebo přesvědčení, že Ježíš je Kristus (Mesiáš). Náboženská seskupení, např. unitáři, grálové hnutí, křesťanská věda, univerzální život, antropozofové či rosikruciáni, obohacují spektrum nových proudů. Jiní se ale výslovně vymezují vůči tradičním formám křesťanství a pokládají se za jediné pravé zprostředkovatele spásy lidského pokolení: svědkové Jehovovi, Mormoni, Moonovci, Rodina.Vedle atypických skupin navazujících na křesťanství potkáváme směry, na nichž je jasně vidět, že odkřesťanštění nemusí znamenat ztrátu zájmu o spirituální témata. Jsou to mimokřesťanské proudy západního i východního původu. Mám na mysli zájmy, které se samy charakterizují jako hermetické, ezoterní nebo okultní. Původní rosikruciánský impuls na začátku 17. století byl spíše jakousi alternativní spiritualitou uvnitř křesťanství. Pozdní skupiny se od křesťanských podnětů odpoutaly. Elitní okruhy jako Řád zlatého úsvitu, Řád východního chrámu nebo Starý mystický řád růže a kříže, ale i široké kruhy zájemců a sympatizantů se zaměřují na magii, astrologii, alchymii, kabalu a tarot…Velká náboženství Východu mají dnes v západním světě tisíce center, vydávají se množství titulů věnovaných těmto filozofiím a náboženstvím. Jsou zde i skupiny, které překvapují mírou svého přizpůsobení západní konzumní mentalitě. Jako plod snadného mentálního cvičení slibují po krátké době neuvěřitelné výsledky, včetně obchodních úspěchů, slávy a vlivu. Jiné skupiny si vybírají prvky z různých východních a západních škol duchovního života a vytvářejí z nich svérázné směsi. Co vede k obnově spirituální orientace lidí, dokonce i mladých? Myslím, že je to zklamání z hodnot, na nějž přísahaly předchozí generace.Osobně jsem přesvědčen, že náš hlavní úkol není nové duchovní směry přetrumfnout. Spíše bychom se měli věnovat lidem, které ovládl nejhrubší egoismus a cynismus a v zápase o jejich duše bychom měli hledat spíše spojence než soupeře. Vždyť mnoha různým vyznáním jde o prolomení tohoto tvrdého přístupu k životu. Mnoho směrů chce lidem pomáhat, aby byli přátelští, ochotni posloužit, tolerantní, poctiví, spolehliví, starostliví o svěřené lidi a o svět.Pro nové duchovní směry není typický ani důraz na soukromý duchovní život, ani posílení společenského rozměru života. Kdybych hledal společného jmenovatele, viděl bych jej v důrazu na náboženskou zkušenost. Řekl bych, že je velmi rozšířena touha po zvláštních, povznášejících pocitech, po vizích, mimořádných schopnostech a silách. Je to pochopitelné, ale pokládám ve shodě s tradicí tyto prožitky za riskantní. Když něco takového přijde, pokládají to nepřipravení jedinci za důkaz duchovního pokroku. Přitom mohou být od transcendentního cíle ještě notně daleko. Pohybují se tu spíše na psychické úrovni. Někteří se dokonce s takovými prožitky spokojí, vytvoří si podle nich svůj zvláštní obraz světa, který vnucují ostatním. Někdy bohužel mimořádné zkušenosti vedou k pocitu vlastní důležitosti. Takoví lidé se pak snadno sami ustanovují do role duchovních učitelů a rádců. Mohou skončit v pýše a nakonec v hořkém zklamání.Za cestu duchovní zkušenosti, na níž je možné se vyhnout nekultivovaným pobožným vášním, nástrahám sebeklamu a pýchy, považuji mystiku. Je to cesta vědomého prožití toho, co je zakódováno v naukách, obřadech a jiných symbolech. Někteří mystici (ať už si tak říkají nebo ne) zakusili jako vedlejší produkt duchovní cesty mimořádné síly a schopnosti, ale pokládají to za nepodstatné. Doporučuji překročit tyto zkušenosti a rázně pokračovat na cestě k cíli. Dá se to vyjádřit i tak, že magie je scestím mystiky, nebo alespoň odbočkou. Přehnaný důraz na spektakulární charismata, například uzdravování na stadionech, spíše škodí než prospívá duchovnímu zrání křesťana. Je velmi nesnadné rozhodnout, kdy je např. při mimořádném uzdravení ve hře Bůh jako bezprostřední činitel a kdy sehrály svou roli neprozkoumané stvořené síly. Nevím, jak vy, milí, čtenáři, ale já se na seriál dr. Štampacha o křesťanské mystice těším. Připravila Ilona MANOLEVSKÁ


| Nadřazený

Stránka vygenerována za: 0.17 sekundy