|
Právě je 546 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: gregorios777 rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116792355 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
| Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor. |
|
|
Re: Re: Semínko víry (Skóre: 1) Vložil: Cizinec (info@cizinec.com) v Úterý, 25. srpen 2009 @ 00:40:58 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/ | Okolo revoluce v roce 89 byly v Praze celkem dvě misijně velmi aktivní církve s dalekosáhlým dosahem: Holešovický sbor ČCE neboli Maniny (dnes CKS) a Voda života.
"Maniny" jsou pojem samy o sobě. Ekvivalentem ke slovu Maniny je na tomto serveru slovo "Charismatismus". Já Maniny osobně neznám (kromě pár krátkých návštěv), ale v roce 84 se na Maninách obrátila moje žena (teda tuším v Herlíkovicích, což je podobně legendární jméno) a byla tam někdy do roku 92 na VŠ, takže tehdejší situaci trochu znám - ale jen z doslechu.
Dějiny "Manin" napsal celkem slušně jejich hlavní představitel v zatím dvou krátkých knihách. A je to fakt husté čtení o evangelickém vikáři, který nejen že Ježíše neznal ale ani mu nevěřil i po vystudování teologie. Když byl ustanovován farářem na farnosti, přišlo se na to, že není vlastně ani pokřtěn, tak ho pokřtili. Pár let nato se obrátil a nastalo něco, čemu se v našich kruzích říká "probuzení", které zasáhlo až k nám, daleko do propasti za Černým mostem.
Takže když si přečteš ty knížky díl I a II, budeš toho o Maninách vědět víc, než Olin, kterej toho tady o Maninách ví asi nejvíc, tak jsem zvědav, jesli se ozve.
|
| Nadřazený |
|
Re: Re: Semínko víry (Skóre: 1) Vložil: uial v Úterý, 25. srpen 2009 @ 13:06:24 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Mnoho křesťanů snad všech denominací tím sborečkem prošlo. Byĺ to fenomén. Základní údaje: 1977 nástup mladého faráře do maličkého sboru ČCE přibližně od 1979 nebo 80 počátek evangelizace (šlo o jednotlivce, ale tato činnost byla tehdy v ČCE nevídná a státem v těchto letech nevítaná) přibližně od 1985 už evangelizace sboru, šířená jeho členy, měla takové tempo, že uvěřil někdo každý týden. To mělo za následek celonárodní pověst. A protože to bylo v Praze, na Maniny chodili i studenti z jiných církví, z jiných denominací apod. člověk si musí uvědomit, že komunistická perzekuce způsobila, že v 70.tých letech bylo v zemi tak málo vyznávajících křesťanů, že se polovina z nich osobně znala. od r. 1987 nastal takový vítr, že už se nově obrácení mezi sebou přestávali všichni znát. Šlo o stovky lidí. Vliv Manin se od tohoto roku šířil na venkov. Odešli první kazatelé Maninami ovlivnění na venkovské sbory. Zároveň prudce rostla averze k Maninám v mateřské denominaci. Zároveň nastala etapa velkých evangelizačních akcí, protože v souvislosti s Gorbačovem se uvolňovaly pouta. Na ty akce přicházeli jak hladoví nevěřící, tak křesťani, co se to učili dělat. Od 1990, po sametové reevoluci, se evangelizace jednak ještě rozšířila, běžná již byla i evangelizace pouliční, výjezdy na venkov apod., a zároveň se sbor ČCE Na Maninách rozešel s denominací a založil Křesťanská společenství. Evangelizace a růst pokračoval ještě několik let a pak se zastavil. Výsledkem byl sbor o asi 1000 lidech, denominace s dalšími asi 2000 lidmi mimo Prahu, a další tisíce lidí zasažených, kteří se s KS (často ne v dobrém) rozešli a mnoho těch, kteří odpadli. kromě toho velké množství křesťaanů v celé zemi bylo Na maninách aspoň párkrát na návštěvě a ovvlivnilo je to.
Tolik stručný popis vývoje a vysvětlení, proč se to slovo často skloňuje. |
| Nadřazený |
|
|
|