Nepamatuji si, že by v tom někdy byl zahrnut také růženec, jak se nahoře zmiňujete
No já to převzal odsud. Je tam těch šest kroků, i když jsem se na jiných stránkách dočetl, že eucharistie není nutnou podmínkou. Neřešme ale detaily a předpokládejme, že někdo je v posvěcující milosti, získá plnomocný odpustek a hned (tj. aniž by spáchal jakýkoli hřích) umře. Abych měl jistotu, že to dobře chápu, zkus mi prosím odpovědět na následující otázky (tučně a podtrženo). Díky.
Půjde ten člověk do očistce?
Podle mě ne, protože Katechismus říká:"Nauka a praxe odpustků je v církvi úzce spojená s účinky svátosti pokání. „Odpustek znamená, že se před Bohem odpouštějí časné tresty za hříchy, jejichž vina byla zahlazena; je to odpuštění, které náležitě připravený věřící získává za určitých podmínek za pomoci církve, které jako služebnici vykoupení přísluší rozdělovat a používat poklad zadostiučinění Krista a svatých.“ „Odpustek je částečný nebo plnomocný podle toho, zda částečně nebo úplně osvobozuje od časného trestu za hříchy.“ „Každý věřící může získat … odpustky buď sám pro sebe, nebo pro zemřelé na způsob přímluvy.“" (§ 1471)
Zemře ten člověk v dokonalé svatosti nutné pro vstup do nebe?
Podle mě ano, protože Katechismus říká:"Ti, kdo umírají v Boží milosti a přátelství, ale nejsou dokonale očištěni, i když jsou si jisti svou věčnou spásou, jsou po smrti podrobeni očišťování, aby dosáhli svatosti nutné ke vstupu do nebeské radosti." (§ 1030) Pokud plnomocný odpustek může nahradit to očišťování, musí mít stejný následek jako očistec. Jedinou smysluplnou alternativou je, že Bůh toho člověka očistí nějak jinak, tj. bez očistce.
Jak je pak ale možné, že plnomocný odpustek očividně nefunguje jako očistec?
Je faktem, že člověk často zopakuje hřích, za který mu byla vina odpuštěna při zpovědi a za který mu byly ty časné tresty odpuštěny plnomocným odpustkem, tj. byl očištěn stejně, jako by byl očištěn v očistci. Má-li plnomocný odpustek nahradit očistec, pak musí fungovat okamžitě. To, co píšeš, vypadá, jako kdybyc měl pocit, že odpustky fungují v závislosti na tom, jak moc chce ten, kdo odpustek získá. Svátosti takto nefungují - při platně a dovoleně vysluhované eucharistii dochází k proměnění, i kdyby ji vysluhoval ten nejhříšnější kněz na světě, který je ještě ke všemu ateista a na reálnou přítomnost Krista v darech vůbec nevěří. Znamená to snad, že svátostiny fungují jinak, tj. podmínečně? Nebylo by pak poctivé o plnomocných odpustcích vůbec nemluvit? Nebo ty snad znáš osobně někoho, u koho měl plnomocný odpustek stejný výsledek jako má očistec? |