Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 16. říjen 2005 @ 22:45:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jako vždy je grafická úprava tvého článku, pastýři, perfektní.

Ale s obsahem absolutně nesouhlasím. Víš jakou moc má pomluva pastýři? Byl jsi to ty a pokračuješ v této pomluvě i nadále, že Olin je katolík.

Teď mi řekni komu mám víc věřit? Olinovi, se kterým byl na webu Echo udělaný rozhovor a v tomto rozhovoru jasně konstatuje, že katolíkem není!

Nebo tobě, který vystupuješ pod více jmény a tvoje identita je záhadná. A přes mnohé moje výzvy jsi se ani nepředstavil, kdo jsi, z které jsi církve a jaký úřad v ní zastáváš. Narozdíl od Olina.

Nezlob se pastýři, já víc dám na Olinovo konstatování. A tvůj článek je jenom jedním z tvých další pamfletů. Což je škoda, protože máš na víc, než zesměšňovat bratry křesťany.

S pozdravem Karels

p.s. nechci se na tebe, pastýři, vymlouvat; ale tady na Grano Salis jsem se ironii a sarkasmu naučil taky, ale nechci v tom už víc pokračovat




Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Neděle, 16. říjen 2005 @ 23:37:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, pláčeš tady na špatným hrobě. Je psáno: "Po ovoci je poznáte...", a tenhle článek dobře dokumentuje pořádnou hromadu ovoce, které Olin vydal (jenom doufám, že to zas nesmažeš). A že tvrdí, že není katolík? Buď má schízu jako řemen, nebo nás tady pěkně houpá. Každopádně je na internetu dost profláklej. S takhle strukturovaným životopisem může hledat uplatnění jedině na arcibiskupství. Vypadá to, že ho charismatici dávno prokoukli, když u nich "mocensky sublimoval". Je ale možné, že po konzultacích s kardinálem Vlkem a páterem Halíkem bude pro změnu poslán na misi mezi Svědky Jehovovy.



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Neděle, 16. říjen 2005 @ 23:45:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
ahoj Krytyku,

jednak jsem mazal jenom své články, nikdy jsem nemazal jiným! A potom už nejsem adminem na Grano Salis pro porušení právě tohoto pravidla. Navíc mazat články, které jsou vložené jiným adminem ani nejdou.

S pozdravem Karels



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Krytyk v Pondělí, 17. říjen 2005 @ 00:08:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, já si pro jistotu dělám kopie. Někomu rupne v bedně a unikátní materiály budou ztraceny.



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Pondělí, 17. říjen 2005 @ 01:54:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Děkuji pastýři. Skvělý nápad s fotografií. Dobře udělaná koláž - i v textu pod ní.
Když jsem viděl fotku, chechtal jsem se sám na sebe a myslel jsem, že si někdo vzal k srdci mou výzvu k odlehčení inkriminovaného tématu blbovinkami. Teprve když jsem se začetl do koláže svých výroků, začínalo mi docházet, že to snad myslíš vážně. Asi jsem tě přecenil.

Nicméně mi to ještě stále připadá dobré. Ani jsem netušil, že jsem v internetových diskusí napsal tolik krásných vět. Moho se tedy pochválit.
Taky chci zdůraznit, že jsi se tentokrát nespustil tak hluboko, jako jindy, a nenapsal jsi nic závažného, co by nebyla pravda.
Až na odstavec 8. pochopitelně, ten je zcela mimo realitu, ale to už je tvá stará slabina: Závěry, ty ti nikdy nešly. Na druhou stranu: v žánru, v němž jsi doma (bulvární žurnalistika a divadelní kritika) jsou závěry to nejméně podstatné. Takže dobrý.

Z celého textu se mě nemile dotýká jen jedno: Nikdo mě nemusí identifikovat podle konce IP adresy. Já se totiž podepisuju!

Naopak přínosem pro mě je především to, že jsi svůj zřetel obrátil na mě. Mohl jsem tak lépe porozumět tomu, jak vlastně pracuješ.
Je toto ta tvoje "kritika učení"? Alespoň na půl cesty ano. Narozdíl od tvých blábolů o kurzech Alfa je to skoro půl kritiky učení.

Budiž jasno: V žádném případě se na tebe nezlobím.

Olin



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Spuntik v Středa, 19. říjen 2005 @ 15:47:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Díky za super článek, muselo to dát strašně práce ale máme tady expředsedu KMS pěkně pohromadě.

Začínám chápat některé věci, které mě kolem charismatického hnutí vrtaly v hlavě. Třeba proč v době největší invaze charismatiků do tradičních církví (a setkávám se s tím prakticky dodnes) většina obětí charismatické misie stále omílala dokola, že je teoloické důrazy jejich církve nezajímají, že je důležitý zážitek a to jim stačí. Posměch až nenávist vůči denominancím, i k té, z které vyšli, byl charakteristický pro všechny lapené duše - bezesporu to byla předpříprava na konverzi do jediné správné samospasitelné církve katolické. Není divu, když vidíme, kdo tahal za nitky v čele KMS. S požehnáním kardinála a arcibiskupů.

Pěkný zmatek jsi mezi protestanty způsobil Oline, jen co je pravda. Tomu se taky říká duchovní boj? Nasadit agenty a rozleptávat zevnitř, to používali už od nepaměti jezuiti, ale taky gestapo a stb.



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: jarda2007 v Středa, 24. říjen 2007 @ 13:35:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Právě laciná milost a neosobní pokání je totiž vleklou nemocí evangelického světa!“ (KSHK 22-02-05 01:15) „Je nad slunce jasnější, že zloděj, nebo opilec, cizoložník, atp., se nemůže vracet do církve jinak, než skrze zpověď, nebo podobný způsob vyznání.“ (KSKH 22-02-05 14:05)

Nevím sice, zda Aleš Franc dobře cituje, protože ten link na KSHK už nefunguje, ale fakt je že to Olin vystihl dobře.

Bohužel marně je čekat od Pastýře nějaké vyjádření či komentář, na to co Olin tvrdí.

Někteří protestanté o sobě rádi tvrdí, že nedbají ničeho více nežli Písma - bohužel svým životem často předvádějí jen prázdné evangelium bez pokání, bez vyznání hříchů - pouze s vnitřní jistotou spasení, kterou jim ale nikdo (kromě vybraných sektářů) nezávidí.

jarda



Re: Olinova noční můra - autorita Písma (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Středa, 27. únor 2008 @ 10:33:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Olinova noční můra - autorita Písma

Jak ukazují aktuální komentáře na GS je pro Olina noční můrou autorira Písma. Nevynechá snad jedinou příležitost napadnout princip Sola Sriptura. Stůjme proto pevně na skále Božího Slova. Nenechme si vnutit namísto autority Písma Božího Slova autoritu člověka.

Nuže Oline,

Když po x-té napadáš autoritu Písma, zde je po x-té obrana:



STRUČNÁ OBHAJOBA PRINCIPU SOLA SCRIPTURA


„Pokud chceme někoho svést ze správné cesty, tak mu nejprve seberme kompas.“


Co v článku najdete
  1. Co princip Sola Scriptura neznamená.
  2. Co princip Sola Scriptura naopak znamená
  3. Důsledky opuštění principu Sola Scriptura.
  4. Proč se na pricip Sola Scriptura útočí?
  5. Poznámky k dění na GS ve vztahu k Sola Scriptura.
         


1. Co princip Sola Scriptura neznamená

Sola Sriptura, tedy pouze Písmo (Bible), neznamená, že bychom snad nemohli číst s užitkem jiné knihy než Bibli. Neznamená ani odmítnutí jakékoliv tradice v našich církvích, která není v Bibli zmíněna. Neznamená ani to, že co není zmíněno v Bibli by se snad nesmělo činit. Asi žádný soudný člověk nepochybuje, že apoštolové, kteří používali při misijních cestách lodě, by jistě neměli nic proti používání letadel.



2. Co princip Sola Scriptura naopak znamená

Znamená, že věříme, že Bible je Slovo Boží a že si Pán Bůh dovedl zařídit, abychom tuto úžasnou Knihu mohli držet v rukou. Samozřejmě se tak stalo skrze mnoho „druhotných příčin“ a Pán Bůh si použil řadu lidí k sepsání jednotlivých knih Bible a k sestavení Kánonu. Věříme, že ve světle Bible je třeba posuzovat a poměřovat vše ostatní. Například církevní tradice vůbec nevadí a naopak může být často užitečná. Jsou-li v ní však prvky, které odporují Bibli, nesmíme zaváhat ani na okamžik a musíme je odstranit. Princip Sola Scriptura uplatňujeme i pro posuzování koncilních dokumentů nebo výroků papežů. Cokoliv v nich odporuje Bibli, je třeba odmítnout a už vůbec se to nemůže prohlašovat za inspirovamé Duchem Svatým. Bůh si přece nemůže odporovat.


Princip Sola Scriptura by tedy mohl být definován takto:
Bible je jediným měřítkem, podle kterého poznáváme pravost nebo nepravost všeho ostatního. Podobně jako falešné bankovky poznáme pečlivým porovnáním s bankovkou pravou.



3. Důsledky opuštění principu Sola Scriptura.

Předně je třeba zdůraznit, že platnost principu Sola Scriptura se těžko dokazuje. Je to naopak výchozí předpoklad, tedy axiom, z kterého se vychází a na kterém se staví. Je tedy otázkou víry, zda tento princip přijímáme či nikoliv. Ale tak je to i s existencí Boha a se vzkříšením Ježíše Krista. Buďto věříme v Boží existenci, nebo věříme v Boží neexistenci.

Když zmíněný princip opustíme, najednou ztratíme pevnou půdu nohama. Ztratíme Skálu Božího Slova a ta je nahrazena bahnem lidských výmyslů, v kterých se pak topíme. Vše se najednou zrelativizuje. Jeden se třeba prohlasí za proroka a řekne: „Mě Duch Svaty zjevil to a to“. Další řekne: „Ke mě do pokoje přišel Ježíš a ukázal mi že máme dělat tamhleto.“ Jiný křičí: „Panna Maria ve Fatimě říká, abychom se víc modlili růženec – to světu pomůže.“ A ještě jiný povída: „Medjugorská panenka Maria vzkazuje, že máme činit za prvé to, za druhé ono a nazapomínat na tamto.“ Někdo jiný řekne: „Papež povídal, že máme více číst katechismus a ....“ Znamý TV evangelista nám vypráví, že ho Duch Svatý tahal za rukáv atd. atd.

Zkrátka opuštění principu Sola Scriptura vede k tomu, že se ocitneme v chaosu polopravd lží a pověr. Nikdo si už nemůže být jistý, čemu se dá vlastně věřit. Do křesťanství se začíná vlévat pohanství a blíží se náběh na synkretismus. Nepřipomíná Vám to, přátelé, současnou situaci?

Když se však podíváme do dějin křesťanství, vidíme jak moudré je pevně se držet Bible. Kdykoliv se od ní Církev vzdalovala, propadala se do temnot a vzdalovala se tím samozřejmě i Bohu. Jedině Bible pak ukazovala, jak moc se Cíkev Bohu vzdálila, a proto bylo vlastnictví Bible ve srozumitelném jazyze stíháno a považováno za velmi nebezpečné. Naopak oživení Církve bylo spojeno s návratem k Božímu Slovu.



4. Proč se na pricip Sola Scriptura útočí?

Tento princip vždy byl, je a až do příchodu Pána Ježíše Krista bude terčem útoků. Je to logické a není to překvapivé. Pokud chceme někoho svést ze správné cesty, tak mu nejprve seberme kompas. Od nepřátel Božího Slova je chytré, že postupují plíživě, krůček po krůčku. Nejprve položí lidskou tradici na roveň Bibli, a pak ji pozvolna Bibli nadřazují. Jak se protibiblická tradice rozrůstá, tak kráčí dále a dále od Boha a postupně si vytváří svoje učení a svůj systém. Pak se vytvoří „učitelský úřad,“ který umožní interpretaci Bible ve „světle,“ tedy vlastně ve tmě lidských výmyslů. Když se lidské mozky naprogramují nejprve poučkami vhodného katechizmu odvozenými z „učitelského úřadu,“ tak už pak často ani četba Bible nepředstavuje pro systém příliš velké ohrožení. Systém se časem může tvářit navenek i docela vlídně, nicméně jakýkoliv pokus o návrat na skálu Božího Slova je nemilosrdně likvidován

Celý čánek: STRUČNÁ OBHAJOBA PRINCIPU SOLA SCRIPTURA






KDO JE Z BOHA, SLYŠÍ JEHO SLOVA.  OBHAJOBA PRINCIPU SOLA SRIPTURA II.


Jan 10:27 (NBK)

„Mé ovce slyší můj hlas a já je znám a následují mě.“


Obsah článku:

Úvod


I. Vnitřní svědectví o pravosti Bible

1. Naplněná proroctví

2. Ježíšův respekt k Písmu

3. Aplikace principu Sola Sriptura v Beroji

4. Věrohodnost Nového Zákona

5. Další vnitřní svědectví o pravosti Bible


II. Kdo je z Boha, ten slyší Jeho Slova

Závěr



Úvod

K článku nazvanému „STRUČNÁ OBHAJOBA PRINCIPU SOLA SCRIPTURA,“ (link: http://www.granosalis.cz/article.php?sid=4436 ) přišla jedna zajímavá otázka typická pro naše římsko-katolické přátele (pravděpodobně z nějaké instruktážní apologetické příručky). Ta otázka zněla ve smyslu: „Kde je v Bibli psáno Sola Scriptura?“  Nutno připustit, že je to docela elegantní chyták. Ocitáme se totiž v podobné situaci, jako bychom měli dokázat že, 1+1=2, což je docela nesnadné. Autor té otázky zřejmě nečetl článek příliš pozorně, protože v článku jsem uváděl, že princip Sola Sriptura, je výchozím předpokladem, tedy axiomem, na kterém se dále staví. Tomuto předpokladu buďto věříme nebo ne. Podobně jako věříme nebo nevěříme v existenci Boha. Přesto je dobré nezapomínat na fakt, že ačkoliv v Bibli nikde přímo napsáno Sola Scriptura nenajdeme, svědčí sama Bible jasně o své pravosti. Navíc o její pravosti svědčí sám její Autor, totiž Bůh.



Nejprve se tedy podívejme, jak svědčí Bible sama o sobě.



I. Vnitřní svědectví o pravosti Bible

1. Naplněná proroctví
V Bibli existuje celá řada proroctví, která se už naplnila. Mnoho z nich se vztahuje přímo k Ježíši Kristu. O těch snad ani netřeba na GS hovořit. Zmiňme tedy jen jako příklad proroctví z Izajáše o perském králi Kýrovi. Je to úžasně podrobné proroctví, které obsahuje i jméno krále Kýra a vzniklo mnohem dříve, než se tento král narodil. Taková jednoznačná a detailní naplněná proroctví jsou trnem v oku liberálům. V minulém století byly v liberálních kruzích v módě hypotézy, že proroctví byla napsána později (když už se události v nich popsané staly). Po nálezu kumránských svitků s velmi starými opisy Izajáše se však od těchto hypotéz začalo ustupovat. Současně už nejsou tak populární ani názory, že Izajášů bylo několik. Výše zmíněný příklad krásně ilustruje nejen pravdivost Bible, ale i fakt, že Bůh je vševědoucí i v tom smyslu, že zná do detailů celý průběh historie. Jak se krásně říká v angličtině: „History is His story.“


2. Ježíšův respekt k Písmu

Když Ježíš Kristus chodil skoro už před dvěma tisíci let po této Zemi byl Písmem vlastně dnešní Starý Zákon. Ježíš o Písmu mluvil s velkým respektem. Citáty s Písma bojoval se satanem v době pokušení a citáty z Písma používal jako argumenty při teologických diskusích. Citoval z Tóry, Proroků i z Žalmů. Dobře si byl vědom, že Písmo svědčí o Něm. Když Jan Křtitel z vězení posílal vzkaz k Ježíšovi, s dotazem, zda je ten Mesiáš, Ježíš mu odpověděl citací poroctví z Izajáše, které se na Něj vztahovalo.

3. Aplikace principu Sola Sriptura v Beroji

Bible pozitivně hodnotí horlivost Židů v Beroji. Když jim bylo zvěstováno Evangelium, pečlivě je zkoumali ve světle Písma (tehdy SZ). Nepatřili mezi naivky, které spolknou kdejaké atraktivně se tvářící učení i s navijákem. Když tedy zjistili, že Evangelium je v souladu s Písmem, mohla stát jejich víra na opravdu
pevném základě.

4. Věrohodnost Nového Zákona

Ve své druhé NZ epištole řadí apoštol Petr Pavlovy listy mezi Písma. Další ve vztahu i k NZ viz část II.

5. Další vnitřní svědectví o pravosti Bible
V Bibli najdeme dokonce místa, kde se o Bohu hovoří jako o Slovu a naopak o Slovu jako o Bohu. To má své důsledky. Slovo Boží není mrtvá litera – je živé. A neúcta a neláska Bpžímu slovu znamená neúctu a nelásku k samotnému Bohu. Napdení autority Božího Slova pak znamená napadení autority samotného Boha. V Bibli také najdeme svědectví o tom, k čemu je Písmo dobré – jakýsi návod k použití. Je také konstatováno, že Písmo je Bohem vydechnuté. Zde uvedená svědectví samozřejmě nejsou vyčerpávající a čtenáře tohoto článku jistě napadne celá řada dalších míst v Bibli potvrzující autenticitu Bible samotné.




II. Kdo je z Boha, ten slyší Jeho Slova

Podobně jako pes zná hlas svého pána, znají Boží děti hlas Boží. Jednoduše poznají, když čtou Bibli, že to nejsou obyčejná lidská slova, jako nacházíme v jiných knihách. Poznají řeč pravého Boha – Boha Bible.
Pán Ježíš říká:


Jan 10:27 (NBK)

„Mé ovce slyší můj hlas a já je znám a následují mě.“

Tento poslední argument je velmi pádný, ale má omezenou platnost. Není to argument úplně pro všechny. Je to totiž argument pro všechny ovce, nikoliv však pro kozly. Ovce totiž slyší Ježíšův hlas a věří Jeho Slovům. Jenže ne všichni slyší s vírou Jeho Slova. Proč? Protože nejsou všichni z jeho ovcí. Ježíš říká:


Jan 10:26 (NBK)

„Vy ale nevěříte, protože nejste z mých ovcí, jak jsem Vám řekl.“



Závěr

Važme si Bible.
Co bychom bez ní věděli o Bohu? Vždyť Bůh je schopen existence mimo čas prostor a hmotu. Tomu jistě věří všichni, kdo nejsou pantheisté. My však jsme naopak uzavřeni v čase, prostoru a hmotě. Jsme tedy naprosto odkázání na Boží sebezjevení. A Bůh se nám dal poznat v Bibli. Samozřejmě, že máme volbu Bibli ignorovat. Můžeme si pak vytvořit, namísto pravého Boha Bible, jen příjemného bůžka vlastních představ a nakonec být i s ním uvrženi do ohnivého jezera. Pokud však hledáme spásu, pamatujme, že ji nalezneme pouze u pravého Boha – Boha Bible.


KDO JE Z BOHA, SLYŠÍ JEHO SLOVA. OBHAJOBA PRINCIPU SOLA SRIPTURA II.



Odkaz na související článek:

Pojďme mluvit o PŘEDURČENÍ! Je to důležité biblické učení! Odkazy ke studiu. P1







Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 16. duben 2009 @ 20:49:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Rád bych se omluvil za nepřesnost v článku. Je zde napsáno "jezuitského kněze Tomáše Halíka". Tomáš Halík však výslovně uvedl, že není jezuitou, i když se svými sympatiemi k jezuitům neskrývá. Rád bych proto poprosil o vymazání slova "jezuitského" z článku i z knihy, která byla z e-dokumentu vytvořena.

Děkuji,

Pastýř



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Sobota, 29. srpen 2009 @ 22:56:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Po letech jsem si přečetl Olinovu diskusi pod řadou jeho nových přezdívek. Naznal jsem, že se Olin nesnaží tvářit jako protestant (což jsem uvedl v článku), ale prohlašuje se evangelíkem. Zatímco evangelíkem je v ČR nazván obvykle člen protestantské CČE ev. SCEAV nebo LECAV, pro Olina zřejmě taxonomicky není (každý) evangelík protestantem a zřejmě ani nemusí být jen členem výše uvedených církví. Olin se proto za evangelíka prohlašuje, avšak již nikoliv za protestanta. Tolik na upřesnění k článku, abych Olinovi nekřivdil. Každý se samozřejmě může považovat za příslušníka jakékoliv církve nebo náboženství. Chtěl jsem jen uvést, proč je v článku zmíněn „protestant“ neboť evangelík i z ní vzešlý člen KS je v ČR za protestanta pokládán.

Pastýř




Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 16. únor 2011 @ 15:19:06 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Je to už nějaká doba, kdy jsem napsal tento článek. Nerad bych Olinovi křivdil. Uznávám, že mu není vlastní princip "Sola Scriptura", že "není protestant". To vše zde kdysi deklaroval velmi jasně. Aniž bych se ho chtěl jakkoliv dotknout, není mi ale zřejmé, proč nyní slouží jako vikář v Církvi bratrské, která se k tradici Sola Scriptura hlásí a rovněž se - pokud se nic nezměnilo a mám správné informace - CB  hlásí i k protestantismu. http://cb.cz/neratovice/

Rád se nechám poučit.

Pastýř



Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: Tazatel v Pátek, 21. listopad 2014 @ 23:35:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Nevypadá ta lebka morbidně?

Nepřipomíná to nějaký okultní rituál?


Zdvižení lebky má něco nebo snad někoho přivolat?







Re: Pozdvihněte své lebky, radí emeritní předseda KMS (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pondělí, 05. prosinec 2016 @ 20:11:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Ahoj Pastýři,

je to možné, že už je to 11 let?

Některé humorné články možná stojí za to oživit po čase přidáním komentáře pro nové čtenáře GS :-)

r