|
Právě je 545 návštěvník(ů) a 2 uživatel(ů) online: Mikim rosmano
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116733546 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
poslal Nepřihlášený Zaměstnanec moskevského patriarchátu ruské pravoslavné církve Michal Dandár byl v sobotu nečekaně zvolen pražským arcibiskupem v rámci Pravoslavné církve v ČR. Na takzvaném eparchiálním shromáždění v Praze byl zvolen 87 hlasy ze 111 přítomných volitelů.
V české pravoslavné církvi probíhá už rok a půl boj o moc a také o přístup k účtům, na něž přicházejí takzvané restituční náhrady, které mají ve finále dosáhnout 1,1 miliardy korun. Kritici podporovaní takzvaným řeckým patriarchátem sídlícím v Istanbulu tvrdí, že české pravoslavné ovládla Moskva. Kněží, kteří s novým – podle nich promoskevským – vedením nesouhlasili, byli během posledního roku postupně odvoláváni a nemohli se tedy sobotní volby zúčastnit.
|
poslal Nepřihlášený Počet německých katolíků a
protestantů, kteří oficiálně opustili církev, byl loni podle listu Wall
Street Journal nejvyšší za posledních dvacet let. Věřící z církve
vystupují zejména kvůli vysokým daním. Placení církevních daní je v
Německu tradiční, přesto se tomu řada lidí dosud úspěšně vyhýbala.
Němečtí
věřící musí církvím navíc odvést okolo devíti procent z částky, kterou
odvádí jako daň z příjmu. Podle Wall Street Journalu tak musí například
registrovaný člen církve, jehož roční příjem činí 100 tisíc eur (v
přepočtu zhruba 2,7 milionů korun) a odvádí 30% daň (téměř 830 tisíc
korun), zaplatit navíc od 2 400 do 2 700 eur (zhruba 70 tisíc korun).
|
poslal Nepřihlášený V německém bulvárním deníku Bild dnes (středa 3. září 2014) vyšel
českými médii citovaný článek o působení bývalého gen. sekretáře ČBK K.
Simandla na nunciatuře v Berlíně a jeho spolupráci s minulým režimem.
Otázky k uvedenému článku obdržela od redakce Bildu i ČBK (24. července
2014). Spolu s odpověďmi na ně je naleznete níže.
|
poslal Nepřihlášený V pravoslavné církvi se bojuje o moc. Emeritní metropolita
Kryštof (bývalý pražský arcibiskup) připouští, že se spory rozhořely
také kvůli miliardě korun, kterou pravoslavní dostanou z církevních
restitucí. Z funkce odstoupil po skandálních reportážích o jeho
nemanželských dětech. Teď policie prošetřuje další obvinění, podle něhož
bral peníze od farářů. Nic z toho prý není pravda.
Jeden kněz ze západních Čech dosvědčil časopisu TÝDEN, že vám
posílal peníze z každé výplaty. I policie se zajímá o to, zda jste se
jako arcibiskup nechal platit kněžími. Jak to bylo?
Ukrajinští kněží sem přišli duchovně pracovat hlavně pro věřící
ukrajinské národnosti. Přišli se svými rodinami, které bylo třeba
zabezpečit. Když to bylo možné, zaměstnali jsme jak duchovního, tak jeho
rodinu jako žalmisty. (Pravoslavná zpívaná mše se odehrává v dialogu
mezi duchovním a žalmistou.) Některé z těchto rodin se rozhodly, že mi
budou posílat prostředky pro chudé. Peníze byly určeny pro vydírané
Ukrajince. Takzvaní klienti je obírali o peníze před cestou domů. V
mnoha případech se tito lidé ocitli úplně bez prostředků. Když jsem
dostal takový příspěvek, rozděloval jsem jej dál přes další
spolupracovníky. Nedělali jsme to s pompou, snažili jsme se pomáhat
skrytě. Uvedli bychom do nebezpečí ty, jimž jsme pomáhali.
|
poslal Nepřihlášený Jakkoli považuji domácí skupinku za výborný prostředek, umožňující nám mít dobré a hluboké obecenství, uvědomuji si, že skupinka není pro každého.
V zásadě sice platí, že každý zdravý křesťan potřebuje obecenství a může
ho mít. Domnívám se, že každý by měl dospět do stavu, kdy skupinku
vnímá jako požehnání a kdy pro ni rovněž je požehnáním. Nicméně do
církve mnohdy přicházejí lidé tak silně poznamenaní tímto světem, že pro
ně – přinejmenším po určitou dobu – skupinka není vhodná.
V
žádném případě to neznamená, že by Bůh tyto lidi neměl rád nebo že
bychom na ně měli pohlížet jako na křesťany druhé kategorie.
Přinejmenším po určitou dobu bude ale lepší, když budou mít obecenství
pouze mezi čtyřma očima.
|
poslal Nepřihlášený Hlásíme se ke známému protestantskému vyznání víry, které bylo formováno westminsterskými duchovními v r. 1646, které je substandardem
naší víry (to znamená, že není závazné samo pro sebe, ale proto, že
podle nás přesně vyjadřuje podstatu učení Písma svatého, které je
jedinou autoritou a měřítkem). Proto nese název Westminsterské vyznání
víry (Westminster Confession of Faith).
Zde pro stručnost uvádíme nejdůležitější body této konfese:
|
poslal Nepřihlášený Opat Strahovského kláštera Michael Josef Pojezdný poděkoval prezidentu Miloši Zemanovi za postoj ke jmenování Martina C. Putny profesorem. Sdělila to Zemanova mluvčí Hana Burianová. Pojezdný se s prezidentem sešel dnes, tedy v den, kdy vyšlo najevo, že Zeman odmítl jmenovat literárního vědce Putnu profesorem. Podle Putny má opat právo na svůj názor.
Zeman dnes Pojezdného přijal, aby s ním diskutoval o spolupráci církve se státem. "V průběhu setkání mimo jiné opat Pojezdný vyjádřil poděkování prezidentu republiky za jeho postoj ve věci profesorské kandidatury Martina C. Putny," uvedla Burianová.
|
poslal Frantisek100 V jednom rozhovoru jsem
zachytil tuto větu: „Paní, kdy se už necháte pokřtít? Přece, kdo není pokřtěn,
není spasen“ .
Mohou existovat vnitřní důvody proti křtu
?
|
poslal Nepřihlášený 08-03-2013 Na metropolitu Kryštofa je podána kanonická stížnost.
02-04-2013 Stížnost na metropolitu Kryštofa je předána do bulvárních médií ke zveřejnění den před zasedáním Posvátného synodu.
03-04-2013 Den po zveřejnění v bulvárníích médiích zasedá Posvátný synod. Jeho usnesení je zveřejněno za 5 dní v Hlase pravoslaví dne 08-04-2013.
|
poslal Nepřihlášený Česko uznalo církev zdejších Arménů. V registračním řízení uspěla neznámá Církev Svatého Řehoře Osvětitele, která však patří ke starobylé Arménské apoštolské církvi. Registraci tak nyní má celkem třicet čtyři církví a náboženských společností.
Církev Svatého Řehoře Osvětitele získala registraci od ministerstva kultury na konci března. "Řekli jsme si, že je více důvodů, abychom o ni požádali. Několik let se pravidelně scházíme, arménská církev je jedna z nejstarších církví a má významné místo v celosvětové křesťanské společnosti. Chtěli jsme proto mít oficiální uznání státu," řekl člen přípravného výboru Tigran Abramjan.
|
poslal Nepřihlášený Milé sestry a bratři, ve slavení Vánoc se každý rok vracíme k
tomu, že to, co je na první lidský pohled docela malé a ohrožené, zastiňuje
všechno, co si dělá nárok na velikost a sílu. V Betlémě se narodilo dítě, které
přemáhá celý svět, s každou jeho skutečnou i domnělou mocí. V čtyřech
adventních nedělích mluvíme o jeho příchodu. To jistě platí. Ježíš na svět
přichází. Přichází z vůle svého Otce,
ale tedy také ze své vlastní vůle. Vždyť jsme slyšeli jeho: „Já a otec jedno
jsme.“ Jenom má ten jeho příchod neobyčejnou podobu. Podobu odevzdání se. Ježíš Kristus nevkročil
do světa po svých vlastních nohách.
|
poslal Nepřihlášený Jak jsem naznačil na jiném místě (www.svobodne.estranky.cz/clanky/spolecnost/proc-byt-pro-znovupostaveni-marianskeho-sloupu-na-staromestskem-namesti.html), nebráním se zcela (ač ne bez výhrad) znovuobnovení Mariánského sloupu na Staroměstském náměstí. Pohoršovat se jím nenechávám a estetické důvody mi stačí.
A zároveň vítám myšlenku Společnosti pro obnovu kalicha na Týnském chrámu. Sám si vzhledem ke svému respektu k původnosti a k historické památce přeji, aby došlo k rekonstrukci původních součástí stavby Týnského chrámu (ať už podklady pro ni jsou jakkoli nedostatečné). Je poměrně známo, že chrám byl zdoben velkým pozlaceným měděným kalichem, který stál ve výklenku, v němž se dnes nachází mariánská socha, zhotovená v letech 1626-1627 Jeronýmem a Melchiorem Barthelovými, se svatozáří, jež pochází z materiálu vzatého právě z onoho kalicha. Pod kalichem, v místě dosud očividně prázdném, se pak nacházela socha jednoho z nejvýznamnějších českých králů, Jiřího z Poděbrad.
|
poslal gregorios777 Jsi Kristovec a jsi sám, bez sboru? Žádný biblický sbor ve Tvém okolí není? Existuje řešení...
Možná jsou ve Tvém okolí tzv. denominační sbory. Ale chceš-li Ty osobně
postupovat biblicky, miluješ-li a respektuješ Boží Slovo, měl by jsi
podle něj postupovat a denominacím se vyhnout. Což jde samozřejmě jen
tehdy, máš-li povědomí nebo poučení o biblickém učení. (Většina z nás ho
neměla a tak jsme prošli několika denominacemi...).
|
poslal Nepřihlášený Pražský primátor oznámil plány na znovuvybudování mariánského sloupu na Staroměstském náměstí (viz zde, zde), a tím vlastně vyslyšel dvacetileté volání Společnosti pro obnovu mariánského sloupu na Staroměstském náměstí v Praze. Na to se hbitě ozvala synodní rada Českobratrské církve evangelické, která jindy dokáže hluboce mlčet, s prohlášením, které reprezentuje dosti konzervativní postoj části, ne tedy všech, členů jmenované církve (věcněji se v tomto duchu vyjádřila roku 1998 společnost Veritas). A poté se rozběhla diskuse v evangelickém prostředí.
K tomu si dovolujeme připojit několik vlastních poznámek. Podotýkám, že
mám pro některé postoje odpůrců sloupu porozumění – a nejsem žádný
zapálený prosazovatel znovuvybudování. Jen s vědomím nejednoznačnosti si
sumíruji argumenty, které lze vyslovit ve prospěch odpůrců odpůrců.
|
poslal Nepřihlášený Česko, které patří k nejméně zbožným zemím na světě, od roku 1989 nijak
nereguluje počty duchovních. Platy farářů a kněží sice určuje vládní
nařízení a jsou pod průměrným platem, ale stát sedmnácti registrovaným
církvím a náboženským společnostem nijak nemluví do toho, kolik
duchovních si na výplatní listiny napíše.
Počty duchovních tak rostou bez ohledu na realitu a úbytek věřících. V
roce 2001 se k církvím a náboženským společnostem hlásilo 3,2 miliónu
lidí, o jejich duše se staralo 3480 farářů, kněží, kazatelů a biskupů.
Stát církvím na pokrytí jejich mezd poslal 731 miliónů korun.
O deset let později se situace radikálně změnila.
Podle
sčítání lidu z roku 2011 se k církvím a náboženským společnostem
přihlásilo jen 1,46 miliónu věřících, tedy už méně než polovina. Stát
ale musel na platy 4869 duchovních poslat již 1,4 miliardy korun.
|
poslal Nepřihlášený Hodnocení sčítání lidu v mezinárodním srovnání s pohledem na pokles katolicity podle krajů
O sčítání lidu proběhla v Praze v úterý 6. března panelová diskuze pod názvem Sečetl Bůh svůj lid? O předběžných výsledcích sčítání lidu diskutovali předsedkyně Českého statistického úřadu Iva Ritschelová, sociolog a religionista Zdeněk R. Nešpor a generální sekretář České biskupské konference Mons. Tomáš Holub.
|
poslal Nepřihlášený Zamyšlení nad výsledky sčítání lidu včetně návrhu možných změn v církvi
Zásadní úlohou katolické církve v USA je postavit se kulturním
proudům, které se opírají o vyhraněný individualismus a snaží se
propagovat svobodu, odtrženou od morální pravdy, řekl Benedikt XVI. dne
19.1.2012. Domnívám se, že toto platí též pro katolickou církev v Česku.
Křesťan bez společenství stěží dojde ke spáse.
V řadě hodnocení Sčítání lidu 2011 se vytrácí to podstatné. Bůh
neustanovil církev jako samoúčelný úřad. Nelze nevidět statisticky
významný únik osob ze společenství církve k individualismu. Být
samostatným křesťanem je přece tak snadné – sám si určuji míru a
uspokojování svých soukromých bohoslužebných potřeb, sám se zdokonaluji a
mohu snadno poukazovat na prohřešky všech těch, kteří do kostela chodí.
Mám svoji „svatou“ pravdu – církev je nedokonalá. Ta nedokonalost
církve byla ale vždy, je a bude. Církev je složena z lidí – a lidé jsou
samozřejmě nedokonalí. Kde je tedy problém? Právě v tom přehnaném
individualismu, který ke spáse nevede.
|
poslal Nepřihlášený Často si říkám, kde se stala
chyba? Kde došlo k tomu, že věci už nejsou takové, jaké by měly být? Kam
zmizela pravda, upřímnost, láska? Nechybí nám náhodou kanárek, který
reaguje na přítomnost jedu a který by nás varoval, že jsme se už dávno
otrávili lží a hříchem?
Lidé, kteří přichází do církve jako
hledající, často zažívají velké rozčarování z toho, co vidí. Bohužel
takových lidí, kteří do církve přicházejí, je čím dál méně. Zato je čím
dál více lidí, kteří by do církve nikdy nepřišli právě proto, co o ní ví
a co je bohužel až příliš často pravda.
|
poslal Nepřihlášený Úbytek věřících nás nepřekvapuje,
reagují největší církve na výsledky sčítání lidu. Z části to přičítají
vlažnému vztahu lidí k organizacím. Odborníky zaujal počet obyvatel,
kteří v něco věří, ale nehlásí se k žádné církvi. Upozorňují i na téměř
pětimilionovou masu, která kolonku "náboženství" zcela ignorovala.
|
|
|