|
Právě je 555 návštěvník(ů) a 0 uživatel(ů) online:
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116646119 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Kontrasty: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu
Vloženo Čtvrtek, 12. červenec 2007 @ 15:44:14 CEST Vložil: Olda |
poslal Nepřihlášený Vyjádření Dr. Pavla Černého - předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu označujícímu katolickou církev za jedinou Kristovu církev.
Nový dokument označující katolickou církev za „jedinou skutečnou Kristovu církev“ přišel ve velmi nevhodnou dobu. V České republice v lednu 2007 řada církví podepsala s katolickou církví Chartu Oecumenicu. V této chartě se hovoří o spolupráci církví a společném závazku budování jednoty. Je těžké vést s někým ekumenický dialog a budovat jednotu, pokud zpochybňujeme jeho církevní identitu. Obávám se, že nový vatikánský dokument nešťastným způsobem zasahuje do ekumenického procesu, působí bolest a prohlubuje rozdělení a to těsně před 3. evropským setkáním zástupců církví v rumunském Sibiu, v září 2007.
Na druhé straně toto eklesiologické vyjádření není nic nového. Katolická církev podle svého učení bere ostatní církve jako křesťany druhého řádu. Leckde to brzdí ekumenismus, ale snažíme se to překonávat a v současné době můžeme vidět mnoho nadějných znamení, která signalizují, že necitlivé a netaktní vyjádření Vatikánu nezabrzdí ekumenické hnutí.
Podle našeho pohledu je církev tam, kde se zvěstuje Boží slovo a kde jsou řádně vysluhovány Kristem ustanovené svátosti. Apoštolskou posloupnost chápeme v duchovním slova smyslu, jako věrnost učení apoštolů vyjádřeném v Písmu svatém. Tak jak to již vyjádřili např. teologové husitského hnutí při jednání se zástupci basilejského koncilu v tzv. „soudci chebském“ (1432). Nejvyšším hodnotícím měřítkem pro ně nebyl názor představitelů instituce, ale „za nejspravedlivějšího a nezaujatého soudce bude považován zákon Boží, životní sloh Kristův, apoštolů a prvotní církve s těmi koncily a učiteli, kteří se na něm pravdivě zakládají.“
Domníváme se, že ani hierarchické pojetí církve samo o sobě nezaručuje skutečnou kontinuitu s Kristem a jeho apoštoly. Je vážnou otázkou jestli monopol na „jedinou skutečnou církev“ a na „disponování plností prostředků požehnání“ právě církev spíše neochromuje a nevhání do falešné sebespokojenosti a za hradby izolace.
Pevně doufám, že nedávný příklon k tridentské latinské liturgii (7.7.07) a nové vymezení vůči ostatním křesťanským církvím (10.7.07) nesignalizují pokus o návrat ke katolicismu před reformní II. vatikánský koncil. Věřím, že v katolické církvi je mnoho křesťanů, kteří vedou dialog a spolupracují na základě vzájemného respektu, úcty a lásky.
Pavel Černý
Zdroj: Ekumenická rada církví
|
Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: Olin v Čtvrtek, 12. červenec 2007 @ 16:06:33 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Pavel Černý naprosto nemístně přehání. Místo tohoto lamentování na dokument, který vydali katolíci, by se měl soustředit na dokumenty vlastní církve. Jejím je totiž předsedou.
Není mi známo, že by Církev bratrská někdy autoritativně prohlásila, že považuje římskokatolickou církev za církev v plném slova smyslu, anebo za církev v tom smyslu, v jakém považuje sebe sama za církev, anebo za církev v tom smyslu, který slovu "církev" sama dává a jak jejímu porozumění učí.
Zato je mi známo, že členové i kazatelé CB římskokatolickou církev za skutečnou ("biblickou") církev nepovažují, byť někteří připouštějí, že i v katolickém prostředí je dost rozptýlených křesťanů.
Proto mohu tento Černého veřejný počin považovat za snahu přikrýt vlastní nedostatky poukazováním na jiné.
Olin |
Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 12. červenec 2007 @ 20:10:38 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Asi je slabo infiltrovana...Myslim ze ste sa mali viac snazit :-)))) |
]
Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Pátek, 13. červenec 2007 @ 07:30:03 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | Re: Zato je mi známo, že členové i kazatelé CB
římskokatolickou církev za skutečnou ("biblickou") církev nepovažují,
byť někteří připouštějí, že i v katolickém prostředí je dost
rozptýlených křesťanů.
Oline, tva kritika by byla opravnena, kdyby takovyto nazor v CB panoval jenom o cirkvi katolicke.
Nemohu se vyjadrovat oficialne, ale tak, jak ja chapu uceni me cirkve,
neni za idealni cirkev v biblickem slova smyslu povazovana zadna cirkev
pozemska (vc cb) z toho jednoducheho duvodu, ze je na zemi tvorena
lidmi, jimz do srdce nebyva lehke videtii.
V kazde cirkvi je dost rozptylenych krestanu, kteri tvori vlastni Cirkev, Nevestu Kristovu.
Ze ma nase cirkev vyhrady k uceni katolicke cirkve je na biledni. To nezastiram.
|
]
Re: Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: Olin v Pátek, 13. červenec 2007 @ 09:47:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | No právě, de Magogu!
Pojetí církve se podle učení CB od toho katolického zkrátka liší.
Ale ve dvou oblastech: jak v té teoretické, kterou zmiňuješ - že totiž Církev je neviditelná, tak i v přístupu k vlastní církvi viditelné:
Vzhledem k tomu totiž, jaké nároky klade každý sbor CB na toho, kdo by do sboru chtěl vstoupit, je evidentní, že jde o tv. členství exkluzivní. Především bude do církve viditelné, sboru CB, přijat pouze ten, kdo je (podle shledání starších) znovuzrozen. Ten, kdo přijal Ježíše Krista jako svého Pána.
Proto taky fakticky žádný sbor CB nevidí římskoktolickou církev ve svém městě ani jako církev Kristovu (to samořejmě), ale ani jako církev sobě rovnou. Zatímco v katolické farnosti jsoui roptýlení křesťané, ve sboru CB mohou být nedopatřením rozptýleni nekřesťané, ale jinak je to sbor křesťanů. O starším CB se nepochybuje, jako o katolickém faráři, je-li znovuzrozen.
To, co jsem napsal, je praxe, ale podložená cíleným vyučováním. Proto nemá Pavel Černý právo rozčilovat se nad nějakým katolickým dokumentem, z kterého vyplývá, co bylo řečeno. Povýšenost Církve bratrské nad ostatní církve je známa po celé naší zemi.
Olin
|
]
Re: Re: Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumen (Skóre: 1) Vložil: demagog (quokam@seznam.cz) v Sobota, 14. červenec 2007 @ 16:19:46 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.bohu-a.svetu.cz/ | re: Proto taky fakticky žádný sbor CB nevidí
římskoktolickou církev ve svém městě ani jako církev Kristovu (to
samořejmě), ale ani jako církev sobě rovnou.
Osobne mohu rici, ze jsem se v nasem sboru s necim takovym, ze bychom
se povazovali za cirkovatejsi nez katolici, nesetkal. Mne osobne je
tento nazor take cizi.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dok (Skóre: 1) Vložil: Olin v Sobota, 14. červenec 2007 @ 18:36:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | To rád slyším! Občas pozoruji, že máme velmi blízké názory.
Já mám k měření církvovitosti silnou averzi, a katolickou farnost beru bez debat stejně, jako náš sbor. Současně ale vím, že v KS, které je velmi tolerantní k evangelikálním a letničním církvím, není můj postoj žádnou samozřejmostí. Jsou tací kazatelé, pro které je řkc sekta.
S církví bratrskou máme dnes vztahy otevřené, ale nebylo to tak vždy. A od farářů ČCE jsem slyšel už několikrát, že KS pro ně není církev. A apoštolská církev, která nás podmíněně akceptuje, zase nechápe, jak můžeme považovat za církev řkc.
Vzájemné neuznávání církvovitosti těch druhých je zkrátka dosti rozšířeno, a já si dodnes pamatuji, jak málem došlo k roztržce na půdě KMS, protože např. Petr Šimmer se rozhodně postavil proti tomu, abychom jakkoli spolupracovali s řkc, která pro něho církví není. A taky není v CB s tímto postojem sám.
Každou zprávu o bezproblémové situaci a vzájemném uznávání mezi evangelickými církvemi a katolickou církví na nějakém místě považuji za chválu našemu Pánu.
Na druhou stranu nedorozumění o obsahu slov "církev" mě neudivují. Myslím, že lepší je naučit se to nejprve chápat prakticky, a pak to budeme umět i pojmenovat. Ať si katolíci řeší své terminologické problémy a my zase své. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému (Skóre: 1) Vložil: Rony v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 22:34:54 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je otázkou, co dělá vedení církve Křesťanské společenství, když trpí ostentativní veřejnou prokatolickou činnost, vulgární veřejné vystupování a manipulaci veřejného mínění svého regionálního vedoucího. Je s podivem, že nezakročí a nevyužije svých pravomocí k ukáznění svého regionálního vedoucího, aby nebylo jméno Křesťanského společenství takto hrubě zlehčováno a pověst KS bezpříkladně snižována. Je na pováženou, že nechává těmto výlevům Olina Kadlece volný průběh, což může být chápáno jako oficiální souhlas vedení Křesťanského společenství s takovýmto jednáním, potažmo že je takové jednání zcela v souladu s oficiální linií Křesťanského společenství.
|
]
Re: Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: Rony v Čtvrtek, 19. červenec 2007 @ 22:37:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Je otázkou, co dělá vedení církve Křesťanské společenství, když trpí ostentativní veřejnou prokatolickou činnost, vulgární veřejné vystupování a manipulaci veřejného mínění svého regionálního vedoucího. Je s podivem, že nezakročí a nevyužije svých pravomocí k ukáznění svého regionálního vedoucího, aby nebylo jméno Křesťanského společenství takto hrubě zlehčováno a pověst KS bezpříkladně snižována. Je na pováženou, že nechává těmto výlevům Olina Kadlece volný průběh, což může být chápáno jako oficiální souhlas vedení Křesťanského společenství s takovýmto jednáním, potažmo že je takové jednání zcela v souladu s oficiální linií Křesťanského společenství.
|
]
|
|
Re: Vyjádření předsedy Ekumenické rady církví v ČR k vatikánskému dokumentu (Skóre: 1) Vložil: Liner v Sobota, 14. červenec 2007 @ 10:08:49 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Jb 42,6 Proto odvolávám a lituji všeho v prachu a popelu.
|
|
|
Z vyjádření Pavla Černého pro ČTK (Skóre: 1) Vložil: Olda v Pondělí, 16. červenec 2007 @ 07:18:59 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | "Obávám se, že nový vatikánský dokument nešťastným způsobem zasahuje do ekumenického procesu, působí bolest a prohlubuje rozdělení," uvedl ve vyjádření předseda české Ekumenické rady církví (ERC) Pavel Černý, který je rovněž předsedou Rady Církve bratrské.
"Podle našeho pohledu je církev tam, kde se zvěstuje Boží slovo a kde jsou řádně vysluhovány Kristem ustanovené svátosti. Apoštolskou posloupnost chápeme v duchovním slova smyslu, jako věrnost učení apoštolů vyjádřeném v Písmu svatém, " konstatoval Černý. Katolická církev podle Černého pokládá ostatní církve za "křesťany druhého řádu", což spolupráci mezi církvemi komplikuje. "Je těžké vést s někým ekumenický dialog a budovat jednotu, pokud zpochybňujeme jeho církevní identitu," míní Černý. "Domníváme se, že ani hierarchické pojetí církve samo o sobě nezaručuje skutečnou kontinuitu s Kristem a jeho apoštoly," konstatoval Černý. "Je vážnou otázkou, jestli monopol na 'jedinou skutečnou církev' a 'disponování plností prostředků požehnání' právě církev spíše neochromuje a nevhání do falešné sebespokojenosti a za hradby izolace," uvedl.
Není zcela jasné, zda Černý uvedl toto své stanovisko jako představitel protestantské Církve bratrské, nebo zda vystoupil z titulu svého předsednictví v ERC. Členy ERC ČR jsou totiž nejméně dvě církve, které považují biskupské předávání služby za závazné (pravoslavní a strarokatolíci). |
|
|
|
|