Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a dnes je Státní svátek - Cyril a Metoděj.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16173, komentáře < 7 dní: 214, komentářů celkem: 396016, adminů: 60, uživatelů: 5073  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 192 návštěvník(ů)
a 0 uživatel(ů) online:


Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
108536848
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Eschatologie versus aktivismus
Vloženo Úterý, 29. leden 2008 @ 11:34:38 CET Vložil: bolek

Zamyšlení poslal Nepřihlášený

Ani jedno z těch dvou slov není součástí našeho běžného slovníku. První pochází z řečtiny a označuje poznání týkající se posledních věcí člověka. Ne z hlediska nějaké technologie pohřebnictví. Eschatologie se zabývá posledními věcmi člověka filozoficky. Usiluje nalézt smysl života navzdory smrti. Křesťanská eschatologie má zato, že kdo se svým životním směřováním identifikuje s ukřižovaným Ježíšem, ten tento smysl nalezl. Ačkoli jako každý jiný umírá, spolu se svým vzkříšeným Mistrem slavně povstává. Dějiny i vesmír jsou životem takového člověka nesmazatelně poznamenány. Zůstává v nich jeho věčný otisk. Křesťanská eschatologie vyjadřuje víru ve smysluplnost lidského života navzdory smrti. Tato víra je přitom nesena hlubokou jistotou, že si věčnost nemusím získávat nějakými mimořádnými kousky či nadstandardními výkony. Nepomíjející smysl dává křesťanovu životu prosté souznění s Kristem. Kde k němu dochází, tam je i sled nejobyčejnějších dnů životem výjimečným a slavným.


Výraz aktivismus pochází z latiny. Slyšíme v něm slovo „aktivita“ a tu hodnotíme vždycky kladně. Ale aktivismus není spontánní aktivitou vyvěrající z vděčností naplněného nitra. On je aktivitou uměle vyvolanou, předepisovanou a přikazovanou. I když sleduje bohulibé cíle, je v něm cosi deformovaného. Člověk se jím chce buď před ostatními zviditelnit nebo propadá mesianismu a myslí si, že svým nasazením spasí svět či alespoň sám sebe. Apoštol Pavel nazývá aktivismus „skutky zákona“. Komu se stalo toto počínání životním stylem, ten nečeká pokorně na spásu od Hospodina. Spása pro něj není darem přijímaným z pouhé milosti. On si ji chce zasloužit, vydobýt, stát se tak dobrým, že se před ním skloní země i nebe. Takový byl program farizeů a zákoníků: Předkládáme výčet jasně definovaných činností, které je třeba plnit! Tak se do toho dejme. Kdo uložené úkoly nezvládne, ten před Bohem neobstojí. A koho nepřijme Bůh, toho do své aktivistické skupiny nepřijmeme ani my.

Kde se v církvi hroutí eschatologie, tam v ní bytní aktivismus. Čím více je na sborech navěšeno občanských sdružení, čím více se v nich pořádá kulturních, vzdělávacích, společenských, charitativních či ekumenických akcí, tím chudší bývá zbožnost, která je drží pohromadě. Tak jako se kdysi farizeům a zákoníkům scvrknul vztah k Hospodinu na plnění určitých příkazů a zákazů, se dnes leckde život církve zúžil v úporné konání toho, co se dá dělat i bez víry. Zpravidla je tento aktivismus živen představami, že se jím sbor obživí. Výsledek bývá právě opačný. Ony balastní aktivity vysají ze sboru nebo i celé církve poslední zbytky energie. Síly, které by bylo možno využít k jejich konsolidaci a budování, jsou odváděny do struktur, spojených s nimi pouze jednosměrně. V nich se pak tyto síly prostě „zkonzumují“. Takový aktivismus bývá s oblibou vydáván za projev hluboké důvěry v Boží moc. Ve skutečnosti je to – pomineme-li zcela neduchovní osobní zájmy – výraz naivní představy, že církev lze obnovit zvnějšku.

Eschatologie je úhelným kamenem křesťanské víry. Proto se také snažil minulý režim tuto oblast co nejvíce zparodovat. My křesťané jsme mu v tom šli na ruku. Dílem svými středověkými interpretacemi, dílem tím, jak rychle jsme ono pole vyklidili. Místo abychom tento zdroj křesťanské aktivity pevně podrželi, obětovali jsme ho a místo něj začali teatrálně bránit to podružné. Tuto tragickou převrácenost jsme si pak přinesli i do doby svobody. Na pomyslné šachovnici bojujeme o pindíky a krále necháváme umírat. Bez jistoty, že život, který souzní s Kristem, má věčný smysl, je však jen otázkou času, kdy obětujeme i figury, kolem nichž děláme takové haló. Aktivismus je tak přitažlivý, protože se dá praktikovat bez Ducha. Funguje na peníze, na ambice, na společenskou objednávku. Cokoli se praktikuje bez Ducha, je ovšem bezduché. Má-li se církev opět stát místem, kde jsou lidé zachraňováni pro život, musí se z aktivistických mělčin vrátit na eschatologickou hlubinu. Ta je nevyčerpatelným zdrojem spásných aktivit.

Emanuel Vejnar, evangelický farář


Podobná témata

Zamyšlení

"Eschatologie versus aktivismus" | Přihlásit/Vytvořit účet | 8 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Eschatologie versus aktivismus (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 29. leden 2008 @ 11:59:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je zvláštní!

Jak a proč bratra Vejanra napadlo nazvat "skutky zákona", pojem to srozumitelný alespoň evangelíkům, AKTIVISMEM?
Vždyť to slovo znamená něco úplně jiného!

Aktivismus je slovo dnes pozapomenuté, nadané však významem. Máme pro něj jěště jedno slovo: kolaborace. To používáme raději, protože je pejorativní a my přece kolaboraci odmítáme (když už nepotřebujeme kolaborovat), ale kolaboranti sami nazývali pod tlakem doby svůj postoj "aktivismem".

Aktivismus se také nazývá ten životní postoj, který vedl mnoho slušných lidí do Strany, protože bez toho by "přece" nemohli zastávat své povolání a vykonat mnoho dobrého...

Ve svobodné, divoké společnosti je aktivismus pasé, protože jsou tu jiné tlaky. Sesterský postoj se nazývá konformismus. Vede k podobným výsledkům a má i příbuzné motivace.


A tak bratr Vejnar své slovo trochu znepřehlednil.
Ale přece má jako praktik ve své úvaze pravdu. Alespoň já si to myslím.

Podívejte:  "Ony balastní aktivity vysají ze sboru nebo i celé církve poslední zbytky energie. Síly, které by bylo možno využít k jejich konsolidaci a budování, jsou odváděny do struktur, spojených s nimi pouze jednosměrně. V nich se pak tyto síly prostě „zkonzumují“. "
Balastní aktivity - to je přesný, ne?

Olin




Re: Eschatologie versus aktivismus (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 30. leden 2008 @ 08:41:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kdo by jeste chtel napsat knihu nebo pojednani o dnesnim t.zv. charismatickem hnuti, tak by si mel dovolit dat toto na uvod knihy. Pan E. Vejnar je zrejme osviceny a moudry farar. Zajimalo by me, jest-li jeste zije a co vsechno napsal. Ten aktivismus je presne to, co ted vetsina cirkvi dela. Misto aby v pokani, prostote cekali na Boha, tak si sami vytvareji aktivity a vymysleji jak se jich Buh dotkl.Jako kdyby rikali: 'kdyz nam Boze nedas a neudelas zazraky a znameni, tak my si to udelame sami." jako zide na pousti, kdyz jim Mojzis odesel na horu za Bohem a oni si udelali zlate tele. Uz to nemohli vydrzet, tak zacali byt aktivni sami. A oni si asi Boha tak predstavovali, ne ze by si chteli vytvorit jineho, ale chteli se mu klanet a radovat se , ale nechtelo se jim cekat.



Stránka vygenerována za: 0.19 sekundy