poslal Cizinec Mnoho let před tím, než začali lidé počítat
letopočet od začátku Cesty místo začátku světa, ukazoval Bůh prorokům ze svého
lidu tu Cestu. Ta proroctví mám moc rád. Nejvíce z těch proroctví a slov poznání
se nám dochovalo od Izaiáše. Tohle zjevení měli i další
proroci. Třeba Joel. Nebo Jeremiáš: "Své zákony
vložím do jejich mysli a napíši jim je na srdce. Pak budu jejich Bohem a oni mým
lidem. Každý už nebude druhého poučovat, každý už nebude bratra nabádat: ,Poznej
Hospodina!' Všichni od nejmenšího až po největšího z nich mne totiž budou znát"
V knize proroctví Izaijáše je o té cestě, mnoho století před tím, než přišla
na svět, napsané: "Povede tudy také stezka, která se svatou cestou bude nazývat.
Nepůjde po ní nečistý, bude určena jen pro poutníky – ani hloupí na té cestě
nezbloudí." Kraličtí k tomu měli před pár
stoletími ještě jiné poznání, napsali: "tou cestou jdoucí i nejhloupější
nezbloudí."
Když přišla ta Cesta na svět, vyšli první lidé na tu Cestu a byli
té Cesty úplně plní. Od rána do večera nemluvili o ničem jiném, než o té Cestě,
v práci, doma, všude. Byli tak plní té Cesty, že jim podle jména té Cesty začali
i nadávat. A ta
nadávka jim zůstala až dodnes.
Všechny cesty vedou
na jedno místo.
Tohle heslo jsem v životě slýchával dost často. Někdy v malé
modifikaci: Všechny cesty vedou do Říma. Když mi bylo tak osmnáct, dvacet, začal
jsem se okolo sebe rozhlížet a zkoumat cesty lidí. Chtěl jsem si vybrat i svojí
cestu životem. A tak jsem zkoumal životní cesty lidí na začátku, po pár letech a
na konci a zjistil jsem, že lidi mají pravdu! Když jsem mluvil se starými lidmi,
chvíli před smrtí, se zemědělci, řidiči, faráři, ateisty, věřícími, došlo mi
tohle staré dobré heslo: Všechny cesty vedou na jedno místo!
Prozkoumal jsem tenkrát pěkných pár cest, mnohé
z nich byly tak složité, že na nich bloudili nejen ti, co po nich šli, ale i ti,
co ostatní učili po těch cestách chodit. Když jsem se na ně pokoušel vyjít, bylo
to tak složité. V té době jsem byl na škole a na kolejích jsme pak
seděli dlouho, dlouho do noci a povídali si o životních cestách. Závěr byl
jednoznačný: všechny cesty vedou na jedno místo, je celkem jedno, kterou cestu
si člověk zvolí.
Jenže pak přišla rána do palice. Jedna moje kamarádka se vydala na
tu Cestu. A přišla ke mě, a řekla mi: "Všechny cesty vedou na jedno místo (to už
jsem věděl, výsledek mého vlastního výzkumu) ale je jedna Cesta, která vede
jinam!" Uau! Taková blbost! No ale začal jsem zkoumat tu Cestu. Vůbec se mi
nelíbila, protože ta Cesta byla úplně jiná, než ty, co jsem do té doby poznal.
Bylo na ní něco divného - byla jednoduchá, přímá, ale jít po ní bylo téžké. A
hlavně - vedla na úplně opačnou stranu, než jsem šel do té doby já a lidi okolo
mě.
Vydal jsem se zkoumat tu Cestu a lidi, co šli po ní. Bylo mi dost
divné, jak málo lidí jde po té Cestě. To bylo pro mne kamenem úrazu. Do té doby
jsem nepotkal ani jednoho člověka, který by šel po té Cestě a řekl mi o ní, a to
jsem byl na cestách už přes dvacet let! Trvalo mi rok, než jsem tu Cestu
prozkoumal natolik, že jsem měl odvahu na ní vykročit. Pomohla mi některá slova
z Kniny, které jsem věřil:
"Prostorná brána a široká cesta vede do záhuby
a kdekdo tudy kráčí. Těsná brána a úzká Cesta však vede k životu a málokdo ji
nachází." (Jak neekumenické! Taky v tom cítíte to
odsouzení, tu nelásku, netoleranci!? No, dost sarkasmu...) "Hlas volajícího na
poušti: Připravte Pánovu Cestu! Napřimujte jeho stezky!" a asi nejvíc to slovo
od proroka Izaijáše:
"Bude také tam silnice a cesta, kteráž cestou
svatou slouti bude. Nepůjde po ní nečistý, ale bude samých těchto; tou cestou
jdoucí i nejhloupější nezbloudí."
Tak jsem před lety vyšel s nadšením na tu Cestu i já. Byl to pro mě
docela šok, protože jsem předtím chodil po různých cestách a dost cest lidí
okolo sebe jsem zkoumal. Po pár měsících na té Cestě jsem se začal rozhlížet
okolo sebe a s podivem jsem zjistil, že spostu lidí nebaví jít po té Cestě, ale
mají radši pangejt a škarpu! Že prý pangejt je měkčí a líp se jim jde!
Ale na té Cestě jsem potkal mnohem víc lidí, kteří byli totálně
unešení z té Cesty. Od rána do večera nemluvili o ničem jiném, než o té Cestě
samotné, ani by je nenapadlo byť se jen přiblížit k pangejtu, nebo zkoumat, co
je ve škarpě. To mi bylo dost milé, protože jít po té Cestě bylo docela těžké,
občas byla na cestě brána a ty bágly, co jsem si vzal na začátku sebou, jí nešly
prorvat. Strávil jsem docela dost času zkoumáním "jak dostat velký bágl skrz
malou bránu" a bohužel jsem nepřišel na způsob, jak to udělat, tak jsem tam ty
bágly nechal. Když jsem se ohlídnul, tak ti ve škarpě je pohotově rozkradli, tak
jsem si o ně nemusel dělat starost. Časem mi došlo, že lidé na té Cestě okolo mě
taky žádnou bagáž nemají.
Na té Cestě jsem taky potkal i docela dost lidí, kteří se váleli v
teplých bažinách okolo té Cesty. Lili na sebe bahno, několikrát denně a vždycky
když jim bahno vychladlo, chodili ke Královně bažiny pro nové, teploučké
bahýnko. Vždycky mi říkali, že lít na sebe bahno od Královny není nutné k
chození po cestě, ale že to pomáhá, když je člověk obahněný. Bez bahna z bažiny
ale určitě nemám v životě dost milostí (množné číslo).
A že jdeme po špatné cestě, ta správná je
mysticky schovaná pod vrstvou bahna, tam kde jdou oni. Nikdo jí zatím ještě
nenašel, ale určitě tam je. A jediný, kdo tu cestu zná, je ten Obahněný, kterému
všichni věří, i když ještě nikdo na pevnou cestu na dně bažiny nenarazil. A kdo
s Obahněným nedrží basu, špatně skončí. Bylo mi to divné, jak to vědí, protože
jsem je na té Cestě nikdy nepotkal, ale chápal jsem je, protože jsem se
dřív brodil bažinou taky.
Po pár letech se mi dostala do ruky knížka
Poutníkova cesta. Byl jsem úplně v šoku - ten člověk, co to napsal, šel po té
úplně stejné Cestě, jako já, v úplně jiné zemi, v úplně jiném století! (To byl
fakt šok, do té doby jsem si myslel, že jsem na té cestě šestý, a přede mnou je
jen náš pastor, starší a vedoucí chvály ;-)
Teď, po mnoha letech se dívám do historie a s
překvapením zjišťuju, že můj mladický objev "všechny cesty vedou na jedno místo"
byla moudrost mnoha věků. Tolik cest, tolika lidí v historii, tak složitých, že
je ani dnes nepochopíme, a už skončily. Sedím ve škole a poslouchám: třetí
století, páté, sedmé, patnácté. Pár lidí na té přímé Cestě, okolo mraky jiných v
bažinách a na různých velmi složitých a klikatých cestách. Zvláštní příběhy
lidí, kteří se v různých časech vydali na tu Cestu.
*************
Nedávno jsem tu psal článek o
Marianovi. Marian je člověk tak
inteligentní, že ukončil svoji školní docházku už po šesti letech základní
školy. Všechna jeho inteligence a moudrost stačila tak na to, aby se protloukal
životem, jak jen to šlo. Na živobytí si vydělával krádežemi železa a mědi a
socialistickým penězovodem.
Pak přišel čas, kdy se i Marian vydal na tu Cestu. Je to velmi
zvláštní, ale jak na tu Cestu vykročil, věděl přesně, jak má jít. Nikdo mu
nemusel moc radit. Jak vykročil, tak věděl, že na té cestě už se železo nekrade.
Bylo to pro něj jednoduché, ale těžké rozhodnutí: "Buď půjdu po té Cestě a budu
riskovat, že já ani moje rodina nebudeme mít co jíst, nebo půjdu škarpou, kde je
spousta starého železa." Vybral si tu Cestu - a je zvláštní po pár letech od něj
poslouchat tu roztodivnou Boží moudrost, které ho na té Cestě nemusel nikdo
učit.
Štefan je dost zvláštní člověk. Než přišel na začátek té svaté
Cesty, byl víc v léčebně v Havlíčkově Brodě, než na svobodě. Občas ho vídali
pobíhat nahého u nás po městě, přespával, kde se dalo. Když jsem si s ním
později povídal, nezjistil jsem jeho vzdělání. Nepomatuje si, že by někdy chodil
do školy, první jeho vzpomínky sahaly do práce v železárnách v Košicích. Tam,
kde bydlel, nebylo normální zamlada chodit do školy.
Když se vydal Štefan po té Cestě, byl z té Cesty úplně unešený.
Nemluvil o ničem jiném, než o té Cestě, od rána, do večera, kamkoliv přišel.
Desítky lidí, které potkal, zkoumali díky Štefanovi tu Cestu a rozhodovali se,
jestli vyrazí také. Jednu dobu přespával u nás - starý bláznivý cikán bez
domova, vzdělání, perspektivy, kterého už nikdo nebral vážně, a mladá, bílá,
perspektivní, inteligentní a vzdělaná pracovní rezerva. Povídali jsme si dlouho
do noci o té Cestě. Na té Cestě jsme si byli rovni - Boží moudrost z té cesty
byla pro Štefana úplně stejná, jako pro mne. Žasnul jsem: To, co jsem se pracně
léta na Cestě učil, umí Štefan na té Cestě také!
Občas se mě lidé při povídání o té cestě ptají: A co blázni,
malé děti, co s nima? Jak můžou jít po té Cestě? Většinou se tak ptají ti,
jejichž cesta je tak složitá, že jí nechápou ani oni sami, a na jejich cestě
bloudí i ti, kdo je jejich cestě učí. Jsem vděčný, že můžu vědět: tou Cestou
jdoucí i nejhloupější nezbloudí. Ani blázen, ani malé děti. Oba dva typy lidí
jsem na té Cestě potkal.
Tak jsem to tu chtěl napsat, že i po těch
letech vím, že uprostřed Cesty je to lepší, než na pangejtu nebo ve škarpě. Není
to tak pohodlné jako v teple v bažiny, ale to ujištění v srdci je nad
všechnu pohodlnost. Povzbudit vás na té cestě vlastním příběhem. A kdo nemáte
rádi alegorie, napíšu vám přímější článek :-)