Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 194, komentářů celkem: 429735, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 565 návštěvník(ů)
a 1 uživatel(ů) online:

rosmano

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116629588
přístupů od 17. 10. 2001

Kontrasty: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální
Vloženo Úterý, 25. březen 2008 @ 10:40:14 CET Vložil: Bolek

Katolicismus poslal foxovec

Všechny cesty do Říma nevedou

Editorial


Článek převzat z: http://www.ks-sch.cz/idea/_old/cdr.htm

 

 
Vážení čtenáři "Idey",

v tomto čísle předkládáme jako přílohu překlad rozsáhlého materiálu vydaného pracovní skupinou Bekenntnisbewegung "Kein anderes Evangelium" (Konfesijní hnutí "Žádné jiné evangelium") k problematice podpisu tzv. Společného prohlášení k nauce o ospravedlnění mezi zástupci Světového luterského svazu a římskokatolické církve dne 31. října 1999, tedy v den památky reformace. Bekenntnisbewegung "Kein anderes Evangelium" je skupina farářů, teologů a dalších odborných pracovníků uvnitř evangelické luterské církve ve SRN, kteří hledají odpovědi na některé současné otázky života církve a společnosti ve světle Božího slova. Nejedná se tedy o skupinu extremistů mimo evangelickou církev, ale o tým seriózních teologů, kteří se nemohou smířit s kompromisy hledání jednoty mezi evangelickou a římskokatolickou církví na úkor biblické pravdy, jak byla znovuobjevena v době reformace.


SPNO - více otázek než odpovědí


Ze studie, která je dále uvedena, se především dozvídáme, že některé okolnosti vzniku dokumentu "Společného prohlášení k nauce o ospravedlnění" (dále SPNO) byly přinejmenším značně problematické. Běžný evangelík u nás se může sice dozvědět některé informace o historii ekumenismu mezi římskokatolickou církví a Světovou luterskou federací (SLF), jak byly prezentovány v Příteli lidu (PL) leden 2000, s. 12 - 13. Bude ale jistě překvapen, že s původním zněním SPNO souhlasilo ze 124 členských církví SLF pouze 79 (z nichž mnoho mělo ještě jasné výhrady). Poněkud zarážející je však informace, že další jednání a změny v dokumentu, které vznikly v roce 1998, již nebyly projednány v synodech členských církví. Vrhá to značné pochyby na legitimitu projednávání konečného znění dokumentu SPNO.

Jistě by také bylo zajímavé vědět, jakým způsobem proběhlo hlasování v synodu naší církve k této otázce teologického sbližování evangelíků a katolíků, jak je o tom zmínka v PL leden 2000, s. 12. Věděli vůbec naši synodalové, o čem tehdy hlasovali?



Vedení naší církve má k dokumentu SPNO jednoznačně pozitivní stanovisko, nejvyšší představitel naší církve byl přítomen aktu podpisu SPNO dne 31. října 1999 v Augsburgu. Čteme o tom v mnoha článcích v PL v předposledním a posledním roce: Památka reformace tentokrát zcela jinak (PL prosinec 1999, s. 184 - 186), Dokument historického významu (Společné prohlášení o ospravedlnění, PL leden 2000, s. 12 - 13), Z Českého Těšína do Vatikánu (PL březen 2000, s. 37 -39), Co je nového v ekumeně (PL květen 2000, s. 70 - 71) a další. Ve jménu smíření a pro dobro "evangelizace" naší země je podpis SPNO chápán jako "významný krok k jednotě, krok, ... jehož význam spočívá v tom, že za ním budou následovat kroky další." Oficielně působí stanovisko naší církve k podpisu SPNO až nápadně a monoliticky jednotně. Čtenáři PL jsou navíc vzýváni, aby o ekumeně nešířili polopravdy, aby tak nedocházelo ke vzniku fám a různých poplašných zpráv o nebezpečí ekumeny (PL březem 2000, s. 38).
Je proto důvodem k vážnému zamýšlení, proč někteří zodpovědní křesťané v zahraničí se k výše uvedeným událostem jako podpis SPNO a k dalšímu ideovému sbližování mezi katolíky a evangelíky vyjadřují velmi rezervovaně až negativně. Proč proti podpisu SPNO protestovalo např. 239 německých evangelických teologů (a mezi nimi také 160 profesorů teologie různého pozadí)? Může nás tedy udivit, že u nás chybí jakékoliv oficiální protestní hlasy. Je to snad způsobeno nezájmem, nedostatkem prostoru pro jakoukoli seriózní diskusi, či dokonce neochotou být v zásadních věcech nekonformní?


Tridentský koncil - stále aktuální


Podívejme se nyní trochu blíže na některé problémy, jichž se Martin Hamel v dále uvedené práci na téma SPNO dotýká. V první řadě je to otázka Tridentského koncilu. V této souvislosti se hodně mluví o tzv. anathematách (prokletích), které tento protireformační koncil v letech 1545 - 1563 vyřkl proti reformačnímu učení, že ospravedlnění je pouze z víry. Aby nebylo pochyb o tom, jak anthemata zněla, a jakým způsobem byli odsouzeni ti, kteří se přiklonili k reformaci, budeme je citovat:

"Pokud někdo tvrdí, že hříšník je ospravedlněn pouze vírou, a myslí tím, že není zapotřebí žádného spolupůsobení za účelem obdržení milosti ospravedlnění a že není nutné, aby byl připraven a nakloněn působením své vlastní vůle, ať je proklet.... Pokud někdo tvrdí, že ospravedlnění vírou není nic jiného než důvěra v Boží milosrdenství, které odpouští hřích z důvodu Krista, a že je to pouze tato důvěra, která ospravedlňuje, ať je proklet..." (Trent Ses. VI, Canons 9, 12).

Ano, zní to zcela jasně: Člověk, který tvrdí, že získal své ospravedlnění pouze vírou v zástupnou oběť Ježíše Krista, má být na základě protireformačního Tridentského koncilu proklet. A tato prokletí (anathemata) dosud nikdo neodvolal. Nebyla zrušena ani podpisem SPNO. Čtenáři PL jsou mylně informováni o tom, že na základě podpisu SPNO "obě církve ruší vzájemná odsouzení svého chápání o ospravedlnění" (PL leden 2000, s. 13). Ve SPNO se totiž jasně píše, že tato vzájemná odsouzení (sem patří i odsouzení Tridentského koncilu) se nevztahují na učení, jak je deklarováno ve Společném prohlášení k nauce o ospravedlnění (viz článek 41 SPNO). Z toho ale ještě vůbec nevyplývá, že byla také zrušena odsouzení (prokletí), jak je vyřkl Tridentský koncil ve vztahu k učení reformátorů. O tom, že tato odsouzení platí i nadále, nás ujišťují jiné zdroje - např. v níže uvedené práci Martina Hamela interwiev s kardinálem Ratzingerem, který potvrzuje dosavadní platnost závěrů Tridentského koncilu.

V této chvíli musí i řadový a prostý evangelík zapochybovat, zda učení, které je nyní prezentováno ve SPNO, je skutečně ono luterské a reformační učení, kterému se učil při konfirmačním cvičení. Vždyť na učení o ospravedlnění, jak je deklarováno ve SPNO, se již žádné odsouzení nevztahuje a přitom odsouzení reformačního učení, jak je vyřkl Tridentský koncil, platí i nadále. Pokud je tomu tak, pak je SPNO skutečně zradou reformace.


Stejná slova - různé významy


Dalším velikým přínosem práce Martina Hamela je skutečnost, že poukazuje, jakým způsobem jsou ve SPNO použita stejná slova, která však mají na obou stranách zcela jiný obsah. V tom je SPNO pro běžného laika naprosto matoucí, protože při jeho čtení, si automaticky pod těmito slovy představuje něco, s čím byl důvěrně seznámen. Žel stejné slovo má v mnoha případech naprosto jiný obsah. Toto se týká např. slova "milost", které reformátoři chápali v souladu s Božím slovem (Řím. 4:4 nebo Řím. 11:6) jako Boží nijak nezaslouženou přízeň a to z důvodu Krista. Na rozdíl od tohoto pojetí, římští katolíci rozumí pod pojmem milost určité prostředky, které člověka pozvedají z lidské přirozenosti do nadpřirozené roviny a umožňují, aby se takto zalíbil Bohu a pomáhají mu v jeho osobním spasení.

Obdobně je tomu se slovem "ospravedlnění". Reformace prohlašuje Krista jako naši spravedlnost a víra je způsob, jak my se na Kristově spravedlnosti podílíme. Římskokatolická teologie mluví sice také o Kristu, avšak v tom smyslu, že spravedlivý člověk je místem, kde můžeme Krista nalézt. Protestant se tedy dívá ve víře na Krista, katolík je zaměstnán sám sebou. (Informationsbrief, 1999, 196, s. 13). Proto také vyznání, že jsme pouze ospravedlnění hříšníci, je pro pravověrné katolíky, jakým je např. kardinál Ratzinger, nepřijatelné. Existuje snad ještě větší rozdíl ve směru pohledu? Otázkou však je, zda my protestanti ještě rozumíme do hloubky reformačnímu pojetí ospravedlnění?

Z pohledu toho, co bylo výše řečeno, je SPNO zcela ideálním příkladem postmoderního uvažování, kde jsou obsahy jednotlivých slov vyprázdněny (tzv. dekonstrukce) a kde jsou vedle sebe sdružovány zcela nesourodé elementy, které vzájemně nijak nesouvisí anebo stojí dokonce i v protikladech (tzv. koláž). Lidem, kteří ještě uvažují skutečně Kristocentricky v tom "staromódním" pojetí (a zdá se, že ještě zcela nevymřeli), přijde SPNO jako umělý slepenec vzájemně se vylučujících doktrín, jež nelze dohromady přijmout.


Dialog nebo oddělení?


Mnozí protestanti byli překvapeni, že velmi záhy po podpisu SPNO vyhlásila Vatikánská Kongregace pro víru novou deklaraci nazvanou "Dominus Jesus. O jedinečnosti a spásné univerzalitě Ježíše Krista a církve" (rozuměj římskokatolické). Různé pokusy o interpretaci v protestantských kruzích tohoto na první pohled nevysvětlitelného kroku ze strany římskokatolické církve svědčí o naprostém nepochopení či dokonce naivitě protestantů při chápání toho, oč v tzv. ekumeně skutečně jde. (Viz např. Kostnické jiskry 33/2000 s. 2)

Po Druhém vatikánském koncilu došlo ke změně tónu a způsobu jednání. Místo neudržitelné inkvizice nastoupil tolik opěvovaný dialog. Strategie a cíle se však nezměnily, změnily se pouze prostředky. Ti, kteří vědí, co je to ve filozofii dialektika, také pochopí, jak se vede dialog v tomto pojetí. Začíná se určitým laskavým gestem, kdy se soupeři nabízí přijetí na cestě rozhovorů a spolupráce (tzv. teze). Tato fáze dialogu byla završena podpisem SPNO v Augsburgu v roce 1999. Následuje druhý dialektický krok tzv. negace - vytvoření antitézy. V deklaraci "Dominus Jesus" se prohlašuje, že "existuje jediná Kristova církev, která je v katolické církvi..." Ostatním církvím (jsou zde pojmenovány jako "církevní společenství" dokument upírá pravost církve: protože jim schází plné společenství s římským papežem a nepodílejí se na plném společenství s římskokatolickou církví v eucharistii (mešní oběti). Bude tedy následovat třetí fáze "negace negace" - čili syntéza, ve které bude dosaženo tohoto ideového sjednocení. Jako křesťané, kteří uznávají svrchovanou autoritu Bible se však musíme ptát, zda dialog je tou biblickou cestou při řešení duchovních protikladů. Bible nám dává jiný návod - oddělení se. (2. Kor. 6: 14- 17)

O tom, že se diskutuje již nyní o společném přijímání Večeře Páně, a že je to cíl dalších ekumenických snažení, se může dočíst i řadový evangelík v PL (prosinec 1999, s.184). Každému soudnému člověku je tedy jasné, že v ekumeně vůbec nemusí dojít k organizačnímu sjednocení církví. Stačí pouze ideové sjednocení, stačí postupné rozmělnění zásad reformace a protestantské církve "de facto" přestanou existovat (přesto že budou existovat dále podle jména), protože již nebudou moci nabídnout reformační učení.

Uvědomujeme si, že nežijeme ve vzduchoprázdnu a že v tomto prostředí existují také jiné církve mimo SCEAV. Uvědomujeme si také, že s římskokatolickou církví nás mnoho spojuje. V tomto smyslu lze také spojit úsilí při prosazování některých celospolečenských otázek v oblasti všeobecné úcty k životu, podpory rodině aj. Avšak hledání falešného ideového sjednocení na úkor biblické pravdy a při současném postupném výprodeji klenotů reformace je věc, která musí každého skutečného protestanta, který pochopil biblické a reformační učení ve svém životě, značně znepokojovat. Když tedy o těchto věcech vážně diskutujeme, nemyslíme si, že jde o šíření poplašné zprávy nebo fám.


Všechny cesty do Říma nevedou


Proto bychom si měli položit na závěr několik vážných otázek:

Víme vůbec, kam směřujeme? Víme vůbec ještě, co je to evangelizace? Záleží nám při různých snaženích o porozumění, toleranci a "smiřování" ještě na biblické a reformační pravdě? Co je motorem k současnému nasměrování církve k hledání plného společenství s římskokatolickou církví - politické ambice či jiný prospěch? Vyprodáme ve jménu jednoty za každou cenu, a z důvodu tzv. "smíření" a tolerance na úkor pravdy celý obchod s reformačním učením?

Ať už budou naše odpovědi na některé výše položené otázky jakékoli, jedno je jasné. V současné době stojí naše církev a také jednotliví věřící na rozcestí. V tomto rozhodném okamžiku je třeba říct zcela zřetelně:


Do Říma všechny cesty určitě nevedou!

Článek převzat z: http://www.ks-sch.cz/idea/_old/cdr.htm


Více o kletbách Tridentského koncilu, proti křesťanům věřícím evangeliu podle Bible, které jsou součástí učení dnešní ŘKC najdete v článku: ŘÍMSKOKATOLICKÁ CÍRKEV OPUSTILA EVANGELIUM; TRIDENTSKÝ KONCIL V ČEŠTINĚ





Podobná témata

Katolicismus

"Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální" | Přihlásit/Vytvořit účet | 41 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Zajímavá kniha - k danému tématu (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 13:00:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu | Blog)
Ospravedlnění a dědičný hřích v ekumenickém dialogu
Kniha předkládá Společnou deklaraci katolické církve a Luterského světového svazu z roku 1999 na téma ospravedlnění, která v současné době představuje vrchol vzájemného dialogu mezi katolickou církví a církvemi vzešlými z reformace.
Najdete ji a objednat za 75,- Kč (na fakturu - nikoli na dobírku) ji můžete na:
http://krystal.op.cz/ospravedlneni-a-dedicny-hrich-v-ekumenickem-dialogu


...a tož tak (v rámci seriózního ekumenického výzkumu) vás všechny po Velikonocích z Moravy zdraví

Daggie :-)



Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 25. březen 2008 @ 13:26:25 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

Více k tematu "ekumenismus vzhledem k ŘKC" viz následující odkazy:

MOBILIZACE PROTI REKATOLIZACI!!! Protestujme proti podpisu EKUMENICKÉ CHARTY!!!


Dílčí krok ke světové „SUPERCÍRKVI“ 22.1. 2007? Žena jedoucí na šelmě?


Nové číslo časopisu ZÁPAS O DUŠI odráží nebezpečí ekumenismu s ŘKC


Římskokatolická církev nominována na ''Zlatou slzu'' za ekumenické pokrytectví


Jedno z úskalí podpisu dokumentu Charta Oecumenica


Ad Charta Oecumenica


Poetický pokus o příspěvek k jednotě církve poslední doby


Charta Oecumenica v diskusi


Jak probíhala diskuse o Ekumenické chartě


Charta Oecumenica je pouhým mezistupněm ke smiřování s jinými náboženstvími


Odkazy na zajímavé webové stránky:

http://www.reformace.cz/

http://nkz.reformace.cz/

http://prokrestany.sweb.cz/






Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:10:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Asi opět někoho naštvu, nebo naopak nepřekvapím. Měl jsem mít dneska hodinu latiny, ale po velikonocích nikdo nepřišel (hodina odpadla) tak jsem místo latiny šel na katolickou mši. Zúčastnil jsem se celého obřadu i s přijímáním - bral jsem spolu s ostatními oplatek eucharistie. Ať už se to nelíbí katolíkům, nebo protestantům - já už jiný nebudu - a neplánuju se systematicky zúčastňovat katolické mše.

Jistě, určitě bych měl mnoho výhrad k celému dění v tom kostele a pokud se mi něco na modlitbách nelíbilo, tak jsem neřekl amen, ale dosvědčuji každému - že Duch svatý věje i v této církvi (osobně jsem zakusil) - může si to každý vyzkoušet sám osobně.

Pro antikatolíky - neuvažuju o konverzi na katolickou víru, ani nejsem katolíkem, ani nejsem agentem Říma...

Pouze svědčím o tom, že život je i v této církvi.






Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:27:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, a o čem je to svědectví? Život...nemyslíš že právě tohle JE štve?
Co se do toho plete život? Katolíci na to nemaj papíry!
Případně podle katolíků zase my nemáme papíry.

Právě ten neukázněný život způsobí, že budeš tam i onde považován za někoho odtamtud.

Olin


]


Re: Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:34:18 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, co nadělám - rád bych viděl, že církev bude jedno - ale to je nejspíš zbožné přání - a to bude možné až v nebi... - z obou stran se postarají o to, aby všechno zůstalo tak, jak je..

Vyrostl jsem v ekumenické skupince - což je mi možná k dobru, nevím... a tam mně nevadili všchny ty "myšmaše" lidi od charismatiků, baptisty, z církve bratrské, fundamentalisti - kteří ani neuznávali chvály na nástroje... katolíci, aj...

A viděl jsem to, že to šlo (ovšem do okamžiku, když se začalo vážně diskutovat o některých věroučných bodech...) :)




]


Re: Re: Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:37:12 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
O nějakou jednotu neusiluju, protože vím, že je to fantasmagorie - takže jediná věc, o kterou mi jde je - že všechny církve vyznávající, že Ježíš je Pán jsou křesťanské a přivedou ke spáse.




]


Re: Re: Re: Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:39:02 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale upřímně říkám - že protestanti a společenství jako církev bratrská, baptisté, křesťanské sbory jsou mi přeci jenom bližší... než třebas katolický způsob zbožnosti...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuá (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Úterý, 25. březen 2008 @ 17:12:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Taky zkusím být upřímný: jak jsem na tom já, nevím. V katolickém způsobu zbožnosti jsem vyrostl, ale zatím si spíš hledám k víře cestu - takže nemůžu říct, že měl potřebu si v tomto ohledu volit. Zatím.
Ale hledám, zvlášť teď, když jsem na škole v Brně a mám tu možnost.


]


Re: Re: Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Úterý, 25. březen 2008 @ 16:21:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karelsi, chci Ti poděkovat za to, že se soustavně zastáváš ŽIVOTA. Mám velmi podobnou zkušenost. Tady na Ostravsku jsem taky poznal asi úplně všechny odnože křesťanství vyskytující se v téhle zemi (mj. dobře znám také mnoho lidí které ovlivnil Tvůj přítel Karel Orlík). Pochopil jsem (a stálo mě to mnoho sil a vystřízlivění), že Duch skutečně věje kam chce. Také si velmi rád zajdu na katolickou mši (na rozdíl od Tebe nepřijímám, abych v některých lidech nevzbudil pohoršení - přece jen o mě vědí že jsem jinověrec...). Poslední rok a půl s rodinou velmi vděčně navštěvujeme bohoslužby Slezské církve augsburského vyznání (jsme nadšeni z liturgie, prostého ale hlubokého kázání, pokorného způsobu zpovědi i úžasně důstojného způsobu podáváví Svaté večeře Páně). A jinak jsme doma v takové malé domácí skupince, která je více méně ekumenická. Vím o čem mluvíš a často, když tady píšeš o svém vztahu s jinými křesťany, tak nějak cítím totéž...myslím, že Tvoje texty na toto téma bohatě vyváží fanatické výbuchy některých místních návštěvníků - i kdyby jich bylo daleko víc. Protože v tom, co zde píšeš je cítit MILOSRDENSTVÍ.

Ještě jednou děkuji.
bratr Tomáš  


]


Všechny cesty do Říma nevedou... (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:40:45 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Všechny cesty do Říma nevedou... (ani proti římským katolíkům) aneb "Všude dobře, nejlíp u Hospodina, Boha Izraele..."

Ekumenická vsuvka - víte že:

- V Olomouci je jediná nestátní organizace, která seriózně pracuje s bezdomovci, zřizovaná v rámci katolické Charity (http://www.olomouc.charita.cz/socialni-sluzby-SLD)?

- Olomouc zažila po 70 letech židovskou svatbu

Po dlouhých sedmdesáti letech zažila Olomouc tradiční židovskou svatbu. Pod baldachýnem zvaným chupa stáli předseda olomoucké Židovské obce Petr Papoušek a jeho přítelkyně Zdenka Hudcová. Oddával je sám vrchní zemský rabín Karol Sidon. Zatímco ovšem obřad trval patnáct minut, příprava na něj stála nevěstu dva a půl roku života. Kvůli sňatku musela totiž konvertovat.
„V Olomouci je to již více než sedmdesát let, kdy znovu vstupuje do manželství mladý pár pod chupou. Je to důležitá změna. A dobré znamení do budoucna,“ uvedl při obřadu rabín Sidon.
Přípravy na tradiční židovskou svatbu vypukly již ráno. Nevěsta i ženich začali držet půst, ženicha navíc čekala také rituální lázeň v Brně. Kvůli svatbě a procesu konverze se navíc pár spolu několik dní neviděl. „Přípravy jsou jinak stejné jako u jiných svateb. Už druhý den se tady šíleně vaří. Všechno jídlo je však buď masové, nebo parve, kde není ani maso ani mléko,“ popsal ženich Petr Papoušek.
Svou nevěstu mohl spatřit až při zahájení obřadu. Do té doby se ukrývala v místnosti Židovské obce určené výhradně pro ženy. Zatímco ženich byl oblečen do černého obleku, bílé košile, bílé kravaty a přes ramena měl hozený takzvaný talit, jeho nevěsta byla zcela v bílém.
„I šaty musejí být podle tradice.
Střih musí být tak, abych nebyla moc odhalená. Chybět nesmí závoj,“ popsala nevěsta Zdenka Hudcová.
Tradice týkající se oděvu musí dodržet i po svatbě. Jako vdaná žena musí chodit se zahalenou hlavou.
Novomanželé se spolu znají šest let. Spojuje je navíc dvouletý syn Eliáš. „Kvůli konverzi, která trvala dva a půl roku, jsme však museli svatbu odložit,“ doplnil Papoušek. Nevěsta přiznala, že konverze byla poměrně náročná. „Nejen na naučení, ale také žít tím životem. Teorie je jedna věc, ale musí se to uvést do praxe,“ popsala.
Po svatebním obřadu mladá žena dostala kromě prstenu, který patří na ukazováček pravé ruky, z rukou svého muže také svatební smlouvu zvanou ketuba.
(zdroj: regionální příloha MF Dnes z 08.03.2008)
další odkazy: http://www.kehila-olomouc.cz/




]


Re: Re: Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC těžký hřích. (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:41:15 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


K
Zúčastnil jsem se celého obřadu i s přijímáním - bral jsem spolu s ostatními oplatek eucharistie.


R
Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC jeden z nejtěžších možných hříchů.




]


Re: Re: Re: Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC těžký hřích. (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 14:45:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
R

Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC jeden z nejtěžších možných hříchů.

K

Pochopitelně, ale kašlu na to - máme příkázané od Ježíše - "... vzdal díky, lámal jej a řekl: Toto jest mé tělo, které se za vás vydává; to čiňte na mou památku."  (1 Korintským 11:24) - takže, koho mám poslechnout? Krista Ježíše, nebo církevní hodnostáře? 




]


SVATOKRÁDĚŽ? (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:04:08 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Karle, ono je to celkem jedno...protože "spravedlivý bude z víry živ". Kdyby měli v Olomouci v katolických kostelech kvalitní kázání, tak bych si šel poslechnout. Protože zvěstné kázání je podle mého "to nejdůležitější" na bohoslužbě. Nic nemůže člověka - křesťana povzbudit jako ujištění o ospravedlnění z víry v ukřižovaného a vzkříšeného Krista Ježíše. Dokonce ani eucharistie, společenství s bratřími, chvály či co jiného na zemi ani na nebi nemá tu moc povzbudit dítko Boží ve víře jako zvěst evangelia a její pravdivá, avšak láskyplná interpretace.

...pak ještě dobrý kafe a splachovací WC :-) To jsou ale moderní hmatetelné výdobytky reformace. To v katolických kostelech nemají...

(Ovšem služeb CMTF UP a jiných katolických teologických institucí se nebojím využívat. To je podnětné, neboť katoličtí intelektuálové jsou přístupní dialogu.)


]


Re: SVATOKRÁDĚŽ? (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:11:29 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...pak ještě dobrý kafe a splachovací WC :-) To jsou ale moderní hmatetelné výdobytky reformace. To v katolických kostelech nemají...

No pro mě asi to splachovací WC - (moje zdravotní problémy) - ale už jsem viděli i v Irsku, že tam měli topení... - to by mohli postupně přidat mezi ty studené lavice...

(Ovšem služeb CMTF UP a jiných katolických teologických institucí se nebojím využívat. To je podnětné, neboť katoličtí intelektuálové jsou přístupní dialogu.)

Ano, chodím k paní děkance Vlkové na hodinu hebrejštiny spolu s bohoslovci (pokud se budeš chtít naučit hebrejsky, tak doporučuji) - třeba příští rok - najít se to dá ve STAGU - nebo ji prostě zavoláš a domluvíte se, kdy to je... (hodina je ve čtvretk v 10 hodin..)




]


CMTF UP (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:31:40 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
...tož "hebrejština u doc. Vlkové" říkáš?

Myslíš RNDr. Gabrielu Ivanu Vlkovou, Th.D., děkanku CMTF UP v Olomouci??
http://www.upol.cz/fakulty/cmtf/struktura/katedry-a-pracoviste/kbv/vseobecne-informace/rndr-gabriela-ivana-vlkova-thd/

:-()
...tak ta zmítla mé odvolání loni, když mě nevzali na školu. Hospodin jí žehnej svým mocným požehnáním a já jí odpouštím v Kristu! Ale letos to zkusím ZNOVU! :-)


]


Re: CMTF UP (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:35:43 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, to je ta samá...

škoda - zkoušej to dál, daggie - já jsem taky předloni zkoušel obor filmová věda a latina a nedostal jsem se, a tohle co studuju teď je moje konenčná - neudělám - tak jsem skončil se studiem...


]


Re: Re: CMTF UP (Skóre: 1)
Vložil: jirka_ v Úterý, 25. březen 2008 @ 16:55:36 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
"neudělám - tak jsem skončil se studiem..."

Jo, to není fajn pocit. Asi jsem to neměl tak černé na bílém, ale když jsem byl u nás na informatice v prváku, říkal jsem si, co tu vůbec dělám. Brr, ani na to nechci vzpomínat, všechny ty probdělé noci a tak...ale dnes už to vidím trochu s nadhledem, bohudíky. Našel jsem si i vedle studia práci, abych měl pak z čeho platit školné, až mě vyrazí a já budu nastupovat znova;)

Držím palce...


]


...a pozvánka na čtvrtek (Skóre: 1)
Vložil: daggie (http://dagg.blog.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:40:13 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo... Karle, abych nezapoměl...

...a jestli chceš, tak přijď na to autorské čtení a autogramiádu Renaty Eremiášové ve čtvrtek 27.3. v 19,00 do olomouckého evangelického kostela (viz. Aktuality na http://olomouc.evangnet.cz/). Jsi srdečně zván.

Bude veselo, kafe, buchta dle receptu z knihy (teda snad) a již tradiční přátelská a tolerantní olomoucká evangelická atmosféra. Jsou pozvaní lidičky z různých olomouckých církví i z Židovské obce.
...tož neseď doma, bratře. :-)


]


Re: Re: Re: Re: Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC těžký hříc (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 25. březen 2008 @ 16:25:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC jeden z nejtěžších možných hříchů

 - nevěř mu! To tvrdí reformovaný, a ne církevní honostáři. Takovou kravinu by těžko někdo z nich vyslovil.
Je to legrační, když reformovaný hraje ty fašouny katolíky sám, aby měl koho pomlouvat!

Olin


]


Re: Re: Re: Re: Re: Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 25. březen 2008 @ 17:39:26 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)



Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík, který navíc byl před přijímáním u řádné "svaté zpovědi"? Pokud ano, pak nepřijímal svatokrádežně.

r


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 25. březen 2008 @ 17:50:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Kecášššššššššššššššš...


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 25. březen 2008 @ 18:38:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)

To byla otázka Oline.


r


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Úterý, 25. březen 2008 @ 19:00:54 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Takže jsi byl u toho, když bacil ten meteorit na yucatán, a viděls vymírat dinosaury, že?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Takže tvrdíš, že Karels je římský katolík (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Úterý, 25. březen 2008 @ 17:58:35 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Reformovaný,

vždyť moje články znáš - pro katolíky mohu být akorát arcikacíř... - moje myšlenky jsou těžko stravitelný i pro vás protestanty, natož pro katolíky...

 


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No tak potom ses z pohledu ŘKC dopustil SVATOKRÁDEŽNÉHO (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Úterý, 25. březen 2008 @ 18:41:59 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)


No tak potom ses z pohledu ŘKC dopustil SVATOKRÁDEŽNÉHO přijímání. Alespoň z pohledu ŘKC máš pořádný problém.


r


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No tak potom ses z pohledu ŘKC dopustil SVATOKRÁDEŽNÉ (Skóre: 1)
Vložil: prdiola v Úterý, 25. březen 2008 @ 22:06:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ty seš fakt vůl damiáne. jedinej kdo tady dělá problém seš ty, karels vážně žádnej problém nemá a nikdo kromě tebe u něj taky problém nevidí
take karels má "alespoň z pohledu reformovaného pořádnej problém"


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: No tak potom ses z pohledu ŘKC dopustil SVATOKRÁDEŽNÉ (Skóre: 1)
Vložil: prddiola v Úterý, 25. březen 2008 @ 22:19:53 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
ty seš fakt vůl damiáne. jedinej kdo tady dělá problém seš ty, karels vážně žádnej problém nemá a nikdo kromě tebe u něj taky problém nevidí
takže karels má "alespoň z pohledu reformovaného pořádnej problém"


]


Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Středa, 26. březen 2008 @ 13:17:28 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oline, přečti si, co sami katolíci říkají. Je to celkem krátké. Reformovaný to asi přehnal s tvrzením o smrtelnému hříchu, ale k tomu žádné dokumenty v kompu stažené nemám - zkusím propátrat net:-) Mám mezery v databázi ...

Karels nesplňoval podmínky, které stanovila ČBK, takže přijímat neměl.

Z odkazu vybírám:

Katolický udělovatel smí podle vlastního uvážení udělit svátost
eucharistie, smíření a pomazání nemocných v případě vážné a naléhavé
duchovní potřeby členu jiné křesťanské církve, jestliže ten nemůže
dosáhnout svátosti u udělovatele své vlastní církve. Za takovou se
považuje:
a) nebezpečí smrti,
b) nemožnost způsobená pronásledováním, žalářem, službou v armádě
, pobytem v nemocnicích a sociálních ústavech, jestliže není
dosažitelný udělovatel z vlastní církve,
c) situace v diaspoře, kdy nekatolický křesťan cítí opravdovou
potřebu svátostné posily a nemůže jí dosáhnout, protože udělovatel
jeho vlastní církve je nedostupný nebo jen s velikou obtíží (se znač-
ným úsilím, velikými výdaji).
19.Uvedené svátosti je možné s dovolením ordináře udělit v těchto
případech vážné duchovní potřeby:
a) slavení smíšeného sňatku,
b) mimořádná událost v manželství, jako je křest dětí, první svaté
přijímání dětí, významné výročí svatby, pohřební mše za zemřelého čle-
na rodiny,
c) upevnění života milosti a víry v konfesně smíšených rodinách
(výjimečně, v případě skutečně vážné potřeby),
d) je-li žadatel svou vírou a orientací katolík, ale vážné okolnosti
mu brání, aby uskutečnil formální přestup do katolické církve.

Ve všech případech musí žadatel (Karels - doplnil Hyperion) o udělení svátosti splňovat současně tyto čtyři podmínky

a) nemůže dosáhnout této svátosti u udělovatele své církve či cír-
kevního společenství,
b) sám o to požádá,
c) ohledně svátosti, kterou touží přijmout, projeví katolickou víru,
d) je řádně připraven


Při ověřování podmínek účasti na svátostech je třeba přihlížet k ná-
sledujícím bodům
a) ke katolické víře o těchto svátostech; o víře osoby, která má
přijímat uvedené svátosti v katolické církvi, se udělující přesvědčí
rozhovorem. Víru je třeba hodnotit podle situace, například s přihléd-
nutím ke vzdělání a kulturnímu zakotvení dané osoby. V tomto smyslu
se nepožaduje podrobná znalost dogmatické látky katolické církve ani
teologické interpretace svátostí. U svátostí smíření a pomazání nemoc-
ných je nutným minimem přesvědčení o tom, že disponovanému člově-
ku skutečně dávají to, co naznačují. Víra může být vyjádřena souhlasem
s biblickými texty, které se tradičně dávají do souvislosti s těmito svá-
tostmi: Jan 20,21–23 a Jak 5,14–15. Pro řádné přijímání eucharistie je
potřebná minimálně víra přijímajícího, že se nám ukřižovaný a oslavený
Pán Ježíš Kristus, v eucharistii skutečně přítomný, dává jako dárce a dar
pod způsobami chleba a vína, a tak buduje svoji církev. Je však žádoucí,
aby tato víra zahrnovala i další učení o eucharistii a souhlas s podmín-
kami katolické církve při udělování této svátosti,
b) k připravenosti přijímajícího; před slavením svátosti je nutné
upozornit žádajícího na obvyklé podmínky přijetí (svátost smíření před
přijetím eucharistie při vědomí spáchaného těžkého hříchu, platné man-
želství a pod.) a zjistit, zdali jsou splněny. Jeví-li se to po rozhovoru po-
třebné, připraví se na přijetí eucharistie svátostí smíření za předpokladu
splnění ostatních podmínek. Látkou vyznání hříchů a zpovědního rozho-
voru mají být morální otázky. Právní otázky je třeba řešit v souladu
s tradicí, předpisy a zvyklostmi dané církve.





]


Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 26. březen 2008 @ 14:00:20 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jo, to je naprosto v pořádku, Hyperione.
Karel k přijímání jít neměl, pokud má ke katolíkům a jejich pravidlům dostatečný respekt.

Druhá strana téže mince ale je, že kněz je služebníkem, který svátosti udílí, a není pověřen pátráním, kdo je katolík a kdo ne. Není podle ničeho zodpovědný za ty, kdo svátosti přijímají (jako starší v některých evangelikálních církvích) ale pouze za to, aby jimi sloužil. Je totiž jasné, že jiná věc je na osobní žádost svátosti udělit a jiná věc při mši jimi sloužit. Tam jde o společenství a není v kompetenci nikoho z pastýřů jednotlivce prověřovat. Přitom je nad slunce jasnější, že společenství při mši je otevřené, a že tam nejsou přítomni jen katolíci ve stavu milosti posvěcující.

Je třeba vzít v úvahu také toto: ačkoli všichni, kdo se připravují na přijímání, např. nově obrácení, jsou vyučováni v duchu těch pravidel, která jsi ocitoval, nepamatuji z dob svého katolického mládí, že by během mše nějaký kněz poučoval shromáždění, kdo smí k Večeři páně, varoval nebo dokonce vyhrožoval svatokrádeží. Přitom - znovu zdůrazňuji - všichni jsou srozuměni s tím, že bohoslužby jsou otevřené společenství.
Pro srovnání: na bohoslužnách mé denominace se taky nekontroluje iniciativně "hodná" účast, ale poučení o tom, kdo "smí" je vysloveno vždy.

Slova tohoto "reformovaného" snad - možná - platí v nějaké přísně reformované církvi, nevím. Tak jak to napsal, pro katolický kostel, je to blbost.
Anebo zase - slova jako "svatokrádež" a "smrtelný hřích" nemají pro někoho obsah a význam. Tady je to obvyklé...

Kdo tomu nevěří, ať se na to zeptá. 
Já jsem se jednou - před 22-ti lety v Polici n.M. - zeptal. Moje příslušnost ke katolické církvi ještě nebyla zapomenuta, ale již jsem byl evangelík. Zeptal jsem se faráře po mši, na které jsem v tom městě byl, a neřekl jsem mu nic o své katolické minulosti, jen že jsem z ČCE. A on se na mě podíval a smutně mi řekl, že povolit mi to nemůže, a dodal, že tam kde je touha je lepší se neptat.
Většina auttorit, jak se domnívám, by na takovou otázku odpověděla, že účast evangelíků na eucharistii je nevhodná, protože nemáme s touto církví plné společenství víry. Nikdo zodpovědný by ale nemluvil o smrtelném hříchu nebo svatokrádeži.

Olin  


]


Re: Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Středa, 26. březen 2008 @ 14:46:57 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je velice srozumitelne vysvetleno. Jen nechapu, proc by mel evangelik touhu jit na msi a katolicke prijimani kdyz vi, o co tam jde. Proc chce byt spoluucastnikem to je nad me chapani. Vzdyt se muze zeptat v modlitbach jest-li je to Bozi vule pro neho. Nebo neveri, ze mu Buh odpovi? At to zkusi. A zacne mu novy zivot.


]


Re: Re: Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Karels (haohan@seznam.cz) v Středa, 26. březen 2008 @ 16:40:24 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pochopitelně moje jednání bylo neortodoxní,

chápu všechny důvody tak, jak je pánové vysvětlili. Moje námitka je jasná - kolik je v katolické církvi duchovně mrtvých lidí, kteří se nikdy neznovunarodili a přesto chodí ke svatému přijímání (i se správným katolických pohledem) a já ač jsem si nechal svůj teologický pohled na eucharistii nesmím?!

Ale jasně, racionálně to všechno chápu - ale stejně, na katolickou mši se dostanu tak jednou za dva roky... (nebo jednou za rok) a určitě se nezúčastním svatéo přijímání po každé...



]


Re: Re: Re: Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Středa, 26. březen 2008 @ 21:19:58 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Karle, tohle je otázka Tvého svědomí a ty sám musíš vědět, jak to myslíš a přijímáš. Nemyslím si, že je to tak dramatické jak ti někteří tady s gustem naznačují, to je jejich problém, ne Tvůj.

Honza


]


Re: Re: Re: Re: Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Libby v Čtvrtek, 27. březen 2008 @ 02:26:32 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pokud si nekdo mysli, ze to neni dramaticke, tak se velmi myli. Je to velmi vazna vec. A jest-li zde nekdo vyjadruje nazor, neni to pro to, aby Karelse odsuzoval, ale proto, aby se nad tim zamyslel a hledal Pana Boha vuli pro tuto otazku. Proc by se jinak clovek namahal neco psat? Hlavni duvod ma byt, abychom jeden druhemu byli oporou a pomoci a spolecne hledali Pana a hlavne stale si pripominali, ze je treba se drzet jen jeho - naseho Pana Jezise Krista a ne nejakych lidmi vymyslenych cirkevnich obradu a tradic. Mas touhu sdilet Veceri Pane s bratrem? Neni k tomu potreba zadna okazalost. Staci kdyz si to v srdci ujasnis, pozves bratra ci bratry domu a pripravis chleba a vino. Muzes mit pripravene i jine pohosteni a s dekovanim a pripomenutim smrti naseho Pana za nase hrichy na krizi, muzete uzit chleb i vino a pak spolu posedet pri nejakem dalsim pohosteni nebo jen v rozhovoru. Vsak to kazdy evangelik zna. Vzdyt to delaji pri skupinovych schuzkach. Rekla bych, ze je tak projevena touha zustavat ve spolecenstvi bratru, kdyz se s nimi setka doma, nez kdyz jde mezi cizi lidi do kostela.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Co tedy tvrdí církev (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Čtvrtek, 27. březen 2008 @ 06:58:39 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Libby, to je možná australský způsob a jistě není zlý, ale v první řadě platí, že Ježíš tě vykoupil, ne ty sama sebe. A jak tě vykoupil, tak tě postavil do církve s mnoha lidmi, úplně cizími. Neptal se, jestli se ti budou líbit. A od toho času se slaví večeře Páně na připomenutí jeho oběti a budoucího království mezi lidmi, v shromáždění, s shromáždění těch lidí, z nichž někteří se ani neznají. Spojuje je stůl Páně.

Olin


]


Re: Re: Re: Re: Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC těžký hříc (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 26. březen 2008 @ 21:43:34 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ono je ale dobré dbát i na radu apoštola Pavla, protože Jidáš taky přijímal nehodně a víme, jak dopadl:

1. Korintským 11,27
Kdo by tedy jedl tento chléb a pil kalich Páně nehodně, proviní se proti tělu a krvi Páně.

Ale možná je Pavel taky jen agentem Říma.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Tak to ses dopustil ses SVATOKRÁDĚŽE !!! To je v očích ŘKC těžký (Skóre: 1)
Vložil: Olin v Středa, 26. březen 2008 @ 21:52:38 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Bezpochyby! Všichni přece čteme, jak podkuřuje Římanům!
A v 16. kap. dokonce pozdravuje Urbana, IX., tedy jasně papeže.
A nakonec vyzývá Římany, aby si dali pozor na ty, kdo působí roztržky, to jest protestanty.

Podle Bible je apoštol Pavel navíc evidentním agentem Mossadu. Říká se tomu dvojitý agent. 

Olin


]


Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Marek2 v Úterý, 25. březen 2008 @ 15:02:10 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
To je pravda, třeba ta naše cestička za humny vede do lesa a tam končí...



Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: cumbulak v Úterý, 25. březen 2008 @ 16:49:03 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Odpoved je jednoducha. Zasa nas raz napalili.



Re: Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Úterý, 25. březen 2008 @ 17:30:37 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ja si tiez myslim ze Karels sa nedopustil ziadnej svatokradeze. Tej sa podla mna dopustaju iba nekatolici ...


]


Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Středa, 26. březen 2008 @ 00:06:33 CET
(O uživateli | Poslat zprávu)
Pár postřehů. Tridentinum neodsoudilo to co skutečně Luther učil, ale to, z čeho ho jeho odpůrci obviňovali že učí. podobným směrem vedla i společná prohlášení se starými východními církvemi: "nikdy jsme neučili to, co zavrhl chalcedonský koncil, společně vyznávámě že." Na římské straně jsou spíš jiné překážky, například v otázce uznání platnosti evangelické eucharistie (jde hlavně o otázku platnosti ordinace jejích duchovních, kde by se dalo prohládit, že apoštolská posloupnost se mmůže přenáší i vkládáním rukou od presbytera, ne nutně biskupa - což se dělo i v rané církvi).

Ad Karels: Podle liberálního katolického výkladu může k přijímání každý pokřtěný, který věří že to, co přijímá, je tělo a krev Pána.



Re: Všechny cesty do Říma nevedou - Tridentský koncil stále aktuální (Skóre: 1)
Vložil: Cizinec (velitel@nato.cz) v Středa, 26. březen 2008 @ 11:30:01 CET
(O uživateli | Poslat zprávu) http://www.cizinec.com/
  No, vyvíjí se to zajímavě. Vrcholní představitelé a celebrity české římsko-katolické církve začínají otevřeně citovat myšlenky Luthera a Husa a dokonce říkají, že to jsou myšlenky Luthera a Husa. To určitě najaký posun značí.



Stránka vygenerována za: 0.40 sekundy