Grano Salis NetworkGrano SalisGranoChatMusicalise-KnihyModlitbyD K DKřesťANtiqC H M IMOSTYNotabeneECHO 
Vítejte na Grano Salis
Hledej
 
Je a svátek má Oto.   Vytvoření registrace
  Článků < 7 dní: 3, článků celkem: 16654, komentáře < 7 dní: 178, komentářů celkem: 429719, adminů: 60, uživatelů: 5252  
Vyzkoušejte
Jednoduché menu

Úvodní stránka

Archiv článků

Protestantské církve

Veřejné modlitby

Zpovědnice

e-Knihovna

e-Knihy pro mobily

Kam na internetu

Soubory ke stažení

Recenze

Diskusní fórum

Tvůj blog

Blogy uživatelů

Ceny Zlatá Perla

Ceny Zlatá Slza

Doporučit známým

Poslat článek


Tip na Vánoční dárek:

Recenze
Obsah
OBJEDNAT


GRANO MUSICALIS

Hudební portál
GRANO MUSICALIS
mp3 zdarma

Velký pátek

Vzkříšení


Pravidla


Kdo je online
Právě je 583 návštěvník(ů)
a 5 uživatel(ů) online:

rosmano
Willy
Mikim
cernof
oko

Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde

Polemika


Přihlášení

Novinky portálu Notabene
·Selhání pøedstavitelù Jižních baptistù pøi ochranì obìtí sexuálního zneužívání
·Sbor Bratrské jednoty baptistù v Lovosicích vstoupil do likvidace
·Informace z jednání Výkonného výboru BJB dne 10. kvìtna 2022
·JAS 50 let: Adrian Snell, trièko a beatifikace Miloše Šolce
·Online pøenosy ze setkání všech JASákù k 50. výroèí pìveckého sboru JAS
·Prohlášení tajemníka Èeské evangelikální aliance k ruské agresi na Ukrajinì
·Jak se pøipravit na podzimní vlnu?
·Kam se podìly duchovní dary?
·Bratrská jednota baptistù se stala èlenem Èeské eavngelikální aliance
·Patriarcha Kirill v Západu vidí semeništì zla a sní o vizi velkého Ruska

více...

Počítadlo
Zaznamenali jsme
116614785
přístupů od 17. 10. 2001

Z internetu: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin)
Vloženo Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 16:25:41 CEST Vložil: Olda

Katolicismus poslal foxovec

Viděl jsem ministranty klekat před biskupem. Účastnil jsem se závěrečné bohoslužby Studentského Velehradu 2008. Ministranti poklekli na stupínek a sedící biskup jim nabíral kadidlo do kadidelnice pro okuřování. A po přijímání ministranti klekli před biskupem znovu. Nalili biskupovi vodu a biskup si omyl ruce.


Zvažoval jsem: „Mám z bohoslužby, na které se kleká před biskupem odejít?“.



Na bohoslužbě byla má žena a přátelé, a tak se mi nechtělo odcházet. Na druhou stranu s tím, co dělo, jsem se nechtěl smířit. Moc nechybělo, abych přistoupil k biskupovi během bohoslužby a řekl mu, že se mi nelíbí, že před ním lidé klekají.

Celé: http://www.christnet.cz/magazin/clanek.asp?clanek=3033







"Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin)" | Přihlásit/Vytvořit účet | 50 komentáře | Search Discussion
Za obsah komentáře zodpovídá jeho autor.

Není povoleno posílat komentáře anonymně, prosím registrijte se

Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 18:15:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No a? Ved je to len a iba proti Pismu, ale nie je to proti katolickej tradicii ... Okrem toho clovek ktori sa zucastnuje modlosluzby pri ktorej je obetovany eucharisticky kristus a uctievana katolicka maria sa ucastni modlosluzby ako celku a mal by zvazit nasledky.

Pristupit k biskupovi pocas bohosluzby a rusit ju je podla mna sialenstvo. Zda sa mi ze katolici si vybojovali nejaky paragraf ze ich farari su "verejny cinitelia" :-)))) a myslim ze okrem toho ze by volali policajtov by si nic nedosiahol ...

Napriek tomu, ze katolici neuznavaju Bozie Slovo ako zaruku pravdy, ale iba tie Jeho časti ktore si s ich vymyslenou tradiciu neprotirecia, dovolujem si uviest jeden citat s Pisma ktoru povedal "iba" samotny Jezis Kristus ...

Matouš 4:10 Tu mu Ježíš odpoví: "Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: `Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.´


K teme:

Katolík Ares: Ano, čistě logicky Písmo není a nemůže být zárukou Pravdy

Alberto Rivera: The force (sila)


Mp3 audio: Dave Hunt - Ako sa vyhnut odkloneniu od biblickej viery

Mp3 audio - Dave Hunt: Volanie k reformacii










Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 19:42:18 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Přesně tak, jedině Bohu se máme klanět a Jemu sloužit. Co je nad to, je ze Zlého.

I.


]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 19:01:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Škoda, že jsi sem nevložil i ten rozhovor s biskupem po mši. Takže to činím já:

Po bohoslužbě jsem šel za biskupem do sakristie. „Pane biskupe, prosím Vás, nenechávejte před sebou lidi klekat.“ - „Ale lidé neklekají přede mnou, ale před eucharistií“ – „Ale já jsem viděl ministranty s konvičkami, jak klekají před Vámi.“ – „V katolické církvi přece nikdo nekleká před člověkem.“ – „Já jsem to viděl.“ – „No klekají, protože je to praktické.“ – „Klekání je přece úcta, kterou vzdáváme Bohu.“ Odcházel jsem a biskup se za mnou ještě obrátil „Je to praktické. Podívejte, kdybych Vám chtěl zavázat tkaničku u bot, taky bych si klekl.“





Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Gojim (gojim@zoznam.sk) v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 19:19:36 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prakticke to tiez moze byt pokial je farar homosexualny. Pre takeho cloveka musi byt vzrusujuce ak pred nim klacia mladi chlapci. Katolicka sofistikacia je ten najodpornejsi hnus a farizejstvo pod slnkom. 

Pozri:

Svědectví Charlotte, bývale jeptišky (sestra bola za odvahu prehovorit pravdu zabita )






 


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 20:34:05 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Přesně. Ale ten rozhovor říká hodně. Zajímavé je, že si ten biskup asi ani neuvědomil, že si protiřečí ... no, hlavně že je to praktické. Ach jo. Možná, že to klečení před sochami, které se nám nelíbí, je taky praktické:-)


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Pátek, 16. květen 2008 @ 23:08:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, vidím, že i když jsem tady nebyl dost dlouho, tak místní pitomci nevymřeli... vidím, že obscéní myšlení ti jde stále.


]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: bartonec v Pátek, 16. květen 2008 @ 23:09:01 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
To byl samozřejmě vzkaz pro Gojima...místního pornografa...


]


Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Marobud v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 21:35:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oceňuji, že ses na něj obrátil. Mimochodem, jaký to byl biskup? Ten výklad byl hloupý. Ale při velikonočním mytím nohou si kněz naopak kleká před těmi, kterým nohy myje.
Jinak myslím, že v obou těchto případech katolický rituál klečení nevyžaduje a ani jsem ho nikdy neviděl. Jediná srovnatelná věc je svěcení na jáhna/kněze/biskupa a tam to není klečení před biskupem.


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 21:50:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jaj, to je nedorozumění:-) To není můj příběh. Jen jsem si přečetl celý ten článek a protože vím, že se málokdo na odkazy dívá, zkopíroval jsem sem ten rozhovor - pro ilustraci.


]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 21:26:55 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No, zatím je to jem mezi katolíky, a ti nechť si činí, jak se jim ráčí. Zajímalo by mne ale, zda k tomu dojde i u nekatolíků :-) Kdysi nám bývala za vzor dávána poddanost člověka v Jižní Americe, který dostal po svém obrácení za úkol svému pastorovi koupat psy.



Re: Re: Ekumena si to rozhodně žádá :-) (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 21:43:32 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

P
Zajímalo by mne ale, zda k tomu dojde i u nekatolíků :-)

R
Ekumena si to rozhodně žádá :-). Ekumena totiž znamená důslednou rekatolizaci protestantů - plný návrat do láskyplně otevřené náruče Římské církve viz: Katolíci přiznávají: Rekatolizace je pravý ekumenismus







]


Re: Re: Re: Ekumena si to rozhodně žádá :-) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:07:39 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A už máš doma aspoň sošku Panny Marie (nejlépe lurdské)? Já jen že mám takový pocit, že jsi sice správně pochopil, o čem je "skutečný" ekumenismus, ale nějak se mi zdá, že ho zanedbáváš:-))


]


Re: Re: Re: Re: Zatím si jen před spaním přeříkávám EKUMENICKOU ŘÍKANKU (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:51:45 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Zatím si jen před spaním přeříkávám EKUMENICKOU ŘÍKANKU:

Poetický pokus o příspěvek k jednotě církve poslední doby


Zkus to taky - dobře ekumenicky se po ní usíná :-))


r




]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 21:50:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Dost zajímavá je diskuse, která se o tom rozvinula na Christnetu. Chcete-li poznat, jak přemýšlejí římští katolíci, tak vřele doporučuji:

http://www.christnet.cz/diskuse/tema.asp?id=4503


r



Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:05:42 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
No jo, fakt zajímavé. Asi nejlepší je tato reakce:"Pokud jde o sochu [šlo o sochu Jana Pavla II.], nemodlíme se k soše, ale k tomu který nás předešel do Božího Království, protože nás k tomuto Pásmo sv. zve." Asi tam začnu taky chodit, protože jsem očividně vůbec nepochopil Písmo, nebo mám nějaká divná vydání, protože jsem dosud nic o výzvě k tomu, abych se takto modlil k nějakému mrtvému člověku.

Možná je to ale otázka praktičnosti. Když se budu neustále modlit ke všemu a ke všem, určitě vyjde čas i na pravého Boha:-)


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:44:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Jo, jo. Je to poučné - i si s nimi zkusit diskutovat. Pokud máš o to zájem, tak tady je link na tegistraci:

http://www.christnet.cz/diskuse/registr.asp


Pokud si vzpomínám, je tam malinko háček, že se přihlašuješ zvolenou přezdívkou a nikoliv e-mailem - nebo něco takového.


r




]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:50:43 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jsou to jejich výsostné vody, proč je dráždit? Ať se klanějí komu chtějí, z Bible si ten zákaz raději odstranili, tak na základě čeho s nimi chceš polemizovat?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:56:09 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

P
Jsou to jejich výsostné vody

R
Deklaruje snad někde ChristNet, že je to výsostně římský portál? Jestli takovým chce být pak bych doporučoval změnu třeva na VatikánNet.

A mají někde protestanté výsostné vody?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Všiml sis, že to téma na ChN nadhodil ř. katolík? (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Čtvrtek, 15. květen 2008 @ 22:59:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)


Btw, všiml sis, že to téma na ChN nadhodil ř. katolík?

r


]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: mk (miliko(a)atlas.cz) v Pátek, 16. květen 2008 @ 01:37:20 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Viděl jsem nesčíslněkrát bohoslužbu v katolickém kostele. Nejsem proto vyvedený ze změn, ani nevidím problém při ´provozu´.
Většinou slouží mši kněz. Biskupa uvidíme méně často. Jestvuje také ´koncelebrace´, neboli že několik kněží (a může s nimi být i biskup) slouží tutéž mši spolu a najednou.
Pokud se okuřuje kadidlem (a to se dělalo i za časů Mojžíše), kněz sype kadidlo nabrané lžičkou z misky a sype je na žhavé uhlíky v kovové misce – kadidelnici zavěšené na třech řetízkách asi metr dlouhých.  K tomu se musí sehnout, nebo ministrant vytáhne ruku nahoru kolik stačí.
Jestliže byl přítomný biskup, mohl být usazený jako vzácný host na křesle, které je vždy přítomno po straně v kostele pro hosty. Potom by se ministrant musel k sedícímu biskupovi více sehnout a není na závadu, když si při tom klekne. Také potom při umytí rukou, které zůstalo z prvních dob, protože se kdysi také přinášely skutečné dary na oltář (z plodin) a skutečně si kněz (také biskup) umýval ruce nad umyvadlem a lili mu na ruce vodu ze džbánku.
Kdo to nezná, myslí si, že ministrant klekl před biskupem proto, že je to biskup.




Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 16. květen 2008 @ 14:30:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj mk, máš pravdu ale vysvětluj to lidem kteří znají katolickou bohoslužbu jen z příruček a když ji náhodou navštíví už dopředu vědí co je tam špatně. :)) 
H.


]


Re: Re: Re: Právě naopak - osobní zkušenosti (Skóre: 1)
Vložil: reformovany v Pátek, 16. květen 2008 @ 15:13:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

No, no,


Řekl bych, že je to právě naopak. Diskutuje tu dost bývalých římských katolíků, kteří znají ŘKC hezky zblízka. Třeba Irena, Pastýř, Cizinec, Reformovaný.....

Kromě toho ten článek napsal římský katolík - říká to na diskusi ChN.


r


]


Re: Re: Re: Re: Právě naopak - osobní zkušenosti (Skóre: 1)
Vložil: noname (cnemo@seznam.cz) v Pátek, 16. květen 2008 @ 16:09:08 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj reformovaný.
To máš tak, ne každý kdo si říká katolík nebo v těchto případě říkal, zná liturgii a to vůbec nemluvím o tom jak ji kdo prožívá a tak dále. Pokračovat by šlo dále z mnoha pohledů. Tak jak ji mnozí kteří si říkají bývalý katolík a jak svou víru popisují ani se jim nedivím, že odešli. Takto se opravdu věřit nedá.
Víš tohle je na delší povídání a já nechci aby to vyznělo černobíle, každý jsme jiný a máme jiné vnímání víry i Boha. Tak jen velmi krátce a silně zjednošeně. Pokud se někdo klaní jen dřevěné soše a dál nic nevidí má blízko k modlářství, pokud za ní vidíš Boha a tímto způsobem se mu klaníš a chválíš jej za jeho dílo je zase řeč o něčem jiném.
Když je řeč o modlářství, modlou se ti může stát majetek postavení v práci, vlastní rodina a možná ač to zní divně i vlastní víra a mnohé další . . . však si sám můžeš doplnit. Řekl bych, že tohle "novodobé" je mnohem nebezpečnější, tady už Bůh většinou nemá místo.

Ještě Ti popíšu jednu zkušenost Jsem skaut a v letech 1968 - 70 prožívala organizace velkou renezanci, pak přišel zákaz, někteří ze členů přišli na to, že se pomýlili (věřili naprosto špatné a zkažené ideologii ) a stali se z nich ti největší nepřátelé skautů - měli pro ně jen slova odsouzení a opovržení  - nepřípomíná ti to něco?
Pokud něčemu opravdu věříš tak to nemůžeš obratem ruky zatratit nebo ano ale pak zatracuješ také sebe. Tím neříkám, že by člověk nemohl změnit víru, poznání jen by neměl zapomenout čím byl. A pokud si byl a zůstal křesťanem tak obzvlášť.
Tak to jen tak na okraj . . .
Honza


]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: vassil v Pátek, 16. květen 2008 @ 06:34:04 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
kdysi jsem měl rozhovor s jedním kamarádem, který je v kněžském semináři. Říkal že před ním při nějaké příležitosti jeho spolužák najednou poklekl, a on mu řekl: "Co to děláš, proč předemnou klekáš." a ten spolužák se na něj podíval, a řekl: "Ale já nepoklekávám před tebou! ale před Bohem."
to je jasný příklad jak to my, někteří katolíci chápeme, a před kým poklekáváme. Jistě se najdou i tacoví katolíci kteří doopravdy poklekají před osobou kněze nebo biskupa nebo papeže, ale v tom případě jde o nepochopení...
stejně tak poklekávání před obrazy, kříži,... občas před spaním pokleknu na místo nad kterým je kříž s ukřižovaným Kristem, jaká hrůza! mohli by si pomyslet někteří z vás, ale já neúpoklekávám před křížem, ale před Bohem, a setkávám se s ním a v tom mi "nebrání" dokonce ani to moje "pohanské" poklekávání...

 Ale toto co jsem psal už jste jistě někdy slyšeli, ne? Někdy mi přijde že odpůrci katolické církve nám chtějí říct přesně co děláme a jak to děláme špatně, a když jim namítnem proč to tak děláme (např. že doopravdy nepoklekáváme před biskupy) tak si stojí za svým a tvdí pořád dokola to samé. Proč ale? Proč nám prostě nevyčtete to, že ale v naší církvi jsou i věřící co to tak nechápou a poklekají před biskupem, a proč se nás neptáte jaktože jim teda nedokážeme vysvětlit že to má uplně jiný význam? Vždyť v tomto by jste měli pravdu a byla by to rozumná a snad i prospěšná vítka.?! Ale netvrďte mi prosím, že to co dělám dělám tak a tak když to přeci dělám já a dělám to zrovna onak...



Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 16. květen 2008 @ 10:11:06 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj vassile. Začnu otázkou:"Učí ŘKC, že je nutné modlit se ke svatým, Panně Marii, uctívat (zbožně líbat) ostatky, sochy a ikony, aby byl člověk spasený?" Podle mě NEUČÍ.

A druhá otázka:"Učí církev, že jsou výše uvedené věci nutné pro odpuštění časných vin, které by jinak člověk musel splatit v očistci?" Učí, že je to způsob, ale současně vyučuje i způsobům jiným - odpustky lze získat i za modlitby přímo k Bohu.

Otázka třetí:"Proč ŘKC tedy schvaluje a podporuje praxi, která je kamenem úrazu pro nemálo katolíků, kteří tak upadají do reálného modlářství, pro většinu ostatních křesťanů a pro pohany?" To je jádro mé námitky. Velmi často si katolíci neklekají před sochami kvůli sochám jako takovým - jenže i starověké modlářství často vycházelo z toho, že soška jen zobrazuje božstvo. Přesto ŘKC podporuje jevy, kdy jsou lidé svedeni k modlářství. Podívej se na Pražské Jezulátko, podívej se na líbání šatiček sošek Panny Marie, podívej se na líbání (nezřídka pochybných) ostatků. Já vím, že teologické zdůvodnění je takové, že vlastně nejde o ty sošky. Jenže mnozí lidé (katolíci) - a vím, o čem mluvím, protože jsem s babičkou a jejími kamarádkami objížděl všechny možné poutě a mluvil jsem tam s lidmi - připisují nějakou božskou moc přímo těm sochám. Např. na Svaté hoře u Příbrami najdeš zázraky, které jsou připisovány přímo té sošce. Někdo měl nějaký problém (spadl z koně, zabloudil ...) a popisuje, že se mu zjevila ta soška a pomohla mu. Proč tedy ŘKC schvaluje a podporuje praxi, která není nutná (podle ŘKC mohu být dobrým a spaseným katolíkem, i když nevěřím ani v jedno zjevení Panny Marie, i když nikdy nepokleknu před žádnou soškou atp.) a která reálně vede k modlářství (je kamenem úrazu) pro nemálo věřících?

Správně píšeš, že sochy jsou jen symboly. Výše jsem uvedl citát katolíka, který vidí jako Písmem doporučené modlit se před sochou Jana Pavla II. k tomuto papeži, který dosud nebyl ani blahořečen. A opět - podle teologického zdůvodnění můžeme vzdávat úctu Bohu prostřednictvím soch těch, kteří nás u Boha předešli, a žádat svaté o přímluvu. Jenže i tady vidíme kamen úrazu - lidé pak připisují (a některé katolické modlitby k tomu přímo vybízejí) nějakou moc přímo těm svatým. Když nemohu něco najít, mohu se s žádostí o pomoc obrátit i podle ŘKC přímo na Boha, že? Mohu také požádat svatého Antonína, aby se přimluvil, že? Jenže realita je taková, že se mnozí modlí přímo k Antonínovi a jsou přesvědčeni, že on sám to zařídí. Totéž platí o dalších svatých a hlavně Panně Marii.

Řím se snaží o sblížení s odloučenými bratry. Proč tedy neupustí od věcí, které nejsou ani pro katolíky nutné a povinné a které často oprávněně brání těm odloučeným bratrům? Je správné trvat na reálné přítomnosti Krista v eucharistii (chléb je tělo, víno je krev). Proč se ale tak lpí na filosofickém vysvětlení, které může být platné jen v rámci jednoho filosofického systému a ani tam není jisté? Co když má ohledně substance pravdu Spinoza,Kant nebo Blavink? Pak je transsubstanciace nesmysl. Vždyť samotná existence nějakých substancí je jen filosofickou spekulací. Proč tedy klekat před sochami (ať už dotyčný páchá modloslužbu nebo ne), když to brání ve sjednocení a není to nutné?

V neposlední řadě pomysli na nekřesťany. Už jsem tu psal, že jsem pobýval delší dobu v islámských státech. Pro muslimy je výše uvedená praxe často překážkou k přijetí křesťanství jako takového. Píšeš, že někdy poklekneš před křížkem. Možná ti to nějak psychologicky pomůže soustředit se. Ale sám víš, že modlitba bude stejně cenná a účinná, když před Bohem poklekneš třeba v lese. Nebylo by lepší vzdát se psychologické pomůcky, když víš, že brání sjednocení křesťanů a samotnému nalezení Krista pro některé nekřesťany?

Já netvrdím, že ŘKC se má vzdát své identity. Pokud je přesvědčena o existenci očistce, oprávněnosti nároku papeže, nanebevzetí Panny Marie atd., nechť se toho v zájmu odstranění kamenů úrazu nevzdává. I protestanté mají své teologické kameny úrazu (např. odmítnutí části Bible, se kterým nesouhlasím, nebiblické chápání chleba jen jako symbolu, někde desátky atd.), které považují za podstatnou součást své identity a pravdy. Ale vysvětli mi prosím, proč lpí na věcech, které nejsou ani z jejího vlastního pohledu nutné a důležité.


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 16. květen 2008 @ 11:05:03 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Opravdu vzácně smysluplný příspěvek. S většinou výhrad vůči ŘKC mohu souhlasit - a ještě přidat. Jen bych doplnil, že vždycky skutečně záleží na vnitřním postoji (Exuperyho - Co je důležité, je očím neviditelné). Církev je za ta staletí zatížena traDICÍ LIDOVÉ POBOŽNOSTI - a to jsou důsledky, které se v budoucnu musí odstranit.

Tedy jasný postoj je: svaté sice uctíváme, ale jen Bohu se klaníme. To je tedy ten vnitřní postoj, který se nutně nemusí shodovat s polohou těla. Mohu se modlit i ve stoje (výraz připravenosti plnit vůli Boží - podobně jako jedli Izraelci beránka ve stoje před vyjítím z Egypta). Mohu se modlit i vleže s rozepjatýma rukama (středověký způsob rozjímavé modlitby).

Jsme lidé a jako takoví máme city. Těžko mohu vyčítat manželce, že má ráda šperk po babičce, který by neprodala za žádnou cenu. Je to modloslužba? Určitě ne. Modloslužbou je dát si na první místo něco jiného, než Boha. Tedy kdyby bylo nutno, třeba kvůli dětem, by se určitě šperku vzdala.

Mám přítele ikonopisce. Daroval mi ikonu Matky Boží (hodigitria). Vím, že její výroba představuje neustálé žehnání. Když ji psal, svolával na mne a moji rodinu Boží požehnání. Samotná ikona má obrovskou výpovědní hodnotu, řečí symbolů vypovídá o Boží lásce k nám, o úloze Marie, která ukazuje cestu i příslib nebeské slávy. Je to jako modlitba, napsaná na papíře. Jenže vím, že autor ji psal pro moji rodinu s výhledem třeba na 400 let dopředu. Získal jsem k ní tedy jedinečný vztah, mám ji rád a patří spolu s Myslbekovým Kristem na kříži k ústředním předmětům v našem domě.
Vůbec se přitom necítím, jako modloslužebník.


]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 16. květen 2008 @ 13:37:30 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
>>>svaté sice uctíváme, ale jen Bohu se klaníme<<<

Možná bys měl na toto téma napsat nějaký článek, aby to zdejším antikatolíkům došlo;-) Ano, já ten rozdíl chápu a respektuji ho. Není na něm nic špatného, modlářského. Nesmíme se klanět ničemu a nikomu jinému než Bohu. Ale máme ctít i živé lidi - např. rodiče, manželku. S lidmi to máš těžké - pověstný Mojžíšův had se také časem stal modlou. Vezmi si třeba modlitbu růžence. Pokusil jsem tu napsat své nekatolické stanovisko k této modlitbě. Je to úžasná věc při troše snahy z obou stran by mohla sloužit jako společný základ pro debatu a sblížení mezi katolíky a nekatolíky (nekytolíky nemyslím antikatolíky). Je celkem normální, že se při této modlitbě používá růženec. Problém ale je, že znám dost lidí, pro které jsou ty kuličky jakýmsi amuletem či talismanem, který je sám o sobě chrání. A přitom se při růženci často používá tzv. desátek růžence, který může mít i podobu jakéhosi prstýnku s hrbolky. Když mluvím o modlitbě růžence s nekatolíky, často poukazují na používání kuliček na provázku jako amuletu, což je mimochodem v rozporu s učením ŘKC. Asi mi nebudeš věřit, ale když jim řeknu, že k té modlitbě mohou použít i ten desátek (ono se tedy desátky často dělají také jako kuličky na provázku, vypadá to jako růženec s méně kuličkami), že mohou klidně přendavat kamínky z hromádky na hromádku jako mniši ve 2. století a že se tu modlitbu můžou klidně modlit i bez jakékoli pomůcky, najednou se mnozí pozastaví a jsou ochotni mluvit o samotném obsahu slov. To neznamená, že by ŘKC měla upustit od vnějších pomůcek zbožnosti, ale měla by dávat velký důraz na to (i v zájmu některých katolíků), že tyto pomůcky (sochy, růžence, ikony) nejsou podstatou té zbožnosti, že to jde stejně dobře i bez nich. Píšeš o té ikoně, řeknu ti o jiné,  kterou nenakreslil žádný umělec. Objektivně vzato, je to čmáranice a nesplňuje asi ani podmínky pro označení "ikona". Nakreslilo to malé dítě - je tam dětský obrázek muže s velkým srdíčkem (ispirací asi byl obrázek Krista a jeho neposkvrněného srdce, který byl dříve skoro v každé chalupě) a u něj je takové ne moc podařené ozdobné J. To dítě ji věnovalo s tím, že slyšelo od nějakého kněze, že Ježíš je cesta k Bohu a chtělo, aby obdarovaný Ježíše také měl.

Jen málo z nás je schopno čistě "abstraktní" víry. Vesměs tak nějak potřebujeme nějaké ty symboly (ať už je to ryba nebo kříž). Pokud ta tvoje ikona ukazuje stejně jako od dítěte na Boha, pokud ti pomáhá uvědomovat si jeho lásku, pokud víš, že je jen jakýmsi zástupným viditelným symbolem, což je podle toho, co jsi napsal, splněno, pak v tom není přece problém. K takovým věcem musí mít člověk vztah jako k fotce manželky. Snad každý se někdy přistihne při tom, že jakoby té fotce říká něco, co by chtěl říci ženě, třeba:"Kdybys jen věděla, jak mi chybíš. Už abychom byli spolu." Když někdo mluví k Bohu a kouká na kříž, je to podobné - jen s tím rozdílem, že Bůh ho slyší, kdežto manželka mě neslyší. Je důležité milovat manželku a dávat svoji lásku najevo, ale není nutné nosit v peněžence její fotku, stejně tak je důležité milovat Boha, ale není nutné používat ikony. A právě toto by měla ŘKC mnohem víc zdůrazňovat.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 16. květen 2008 @ 15:37:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V tomto se naprosto shodneme.


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: vassil v Pátek, 16. květen 2008 @ 11:33:22 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj Hyperione,
víš, to není tak jednoduché jako ty píšeš. Vyškrtnout něco protože to někteří lidé špatně chápou, to bys doopravdy chtěl? Když to přeženu, můžu říci že někteří chápou špatně i bibli, vyškrtnout ji? :-) Přestat dělat něco, co vás pohoršuje, no. Křesťan by neměl pohoršovat, ale neměl by ani být pohoršen, a tak jako ty žádáš o vyškrtnutí já můžu žádat o toleranci, a ani jedna žádost nebude nad druhou... Ne, není důležité se modlit se svatými nebo marií, ale pokud vím že to není nic protibožského, protože mi to nebrání v duchovním růstu ale naopak, mám to snad vyškrtnout? A má to po mě bratr v tomto případě žádat? Co když budu mít rád setkávání s Frantou Novákem ale některé lidi to bude pohoršovat, to se s ním má přestat stýkat? Je sice pravda že setkávat s Bohem se můžu i bez společných modliteb s Frantou... Snad chápeš že vyškrtnout ty všechny věci o kterých píšeš by bylo možno jen v případě že by to odvádělo od Boha některé lidi, a žádné k němu nepřivádělo. Ale to si my katolíci nemyslíme. Přece neodsoudíme něco o čem si myslíme že je to dobré jen proto že si někdo myslí že je to špatné a že někteří to špatně chápou. Mám snad přestat chodit do kina jen proto že to někoho možná pobuřuje?
Modlitba bude samozřejmě účinná ať už před sebou budu mít kříž anebo ne, ale já ten kříž neberu jako psychologickou pomůcku, já ukazuju že jsem křesťan, tak jak můžu volat Haleluja! Ježíš je spasitel! tak si můžu pověsit kříž. Ať už pro to abych o tom kdo je Ježíš dal vědět ostatním, ane čistě pro svou radost :-)
Mě se taky nezdá že by ty kříže, sochy a obrazy byly takovou překážkou v širším slova smyslu. Jistě by se našlo pár jedinců kterým to vadí. Ale třeba když jsme měli ekumenické setkání křesťanů-metalistů (Combatant), bylo to setkání v kapličce na faře a v místnosti byly obrazy a kříž, však nikdo si nestěžoval a nikomu to nevadilo v modlitbě a chválení, i když jsme tam byli lidé z nejrůznějších církví. Kdyby se našel člověk kterému to vadí, vyšlo by se mu jistě vstříc, tak jak se vyšlo vstříc když některým vadili modlitby za mrtvé. Ani tyto rozdíly nám křesťanům-metalistům nebrání v bratrském a láskyplném ekumenickém setkávání, a když to jde nám, proč by to nemohlo jít jinde? Kvůli tomu ještě nemusí katolíci, protestanté či pravoslavní ustupovat odevšeho co činí...

Takže asi tam, je mi líto že se u nás v církvi vyskytuje modlářství, je dobře že nás na to bratři protestanti upozorňují, a měli bysme s tím mi katolíci bojovat, ale myslím si že zavádět drastické změny není potřeba...


]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 16. květen 2008 @ 13:41:10 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Vlatně jsem ti už odpověděl vedle - původně oku. Tak se tam prosím jukni. Snad jsem to lépe osvětlil. Jen vůbec netuším, kdo to jsou křesťané-metalisté:-) To jsou jako posluchači křesťanského metalu?


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: vassil v Pátek, 16. květen 2008 @ 13:59:44 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
to jsou jako křesťané, mezi jejichž záliby patří metal :-)


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: ares v Pátek, 16. květen 2008 @ 13:50:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
A proč Bůh nám dal například sex, když ten je kamenem úrazu pro mnoho a mnoho lidí a oni skrze něj upadají do těžkých hříchů? A proč nám vlastně Bůh daroval svobodu, když je to pro mnoho a mnoho z nás kamenem úrazu a vede nás to často k hříchu?!

Už jsi to pochopil?



]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Neděle, 18. květen 2008 @ 17:28:24 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ahoj. Své stanovisko jsem vyjádřil lépe o trochu výše - tak se tam případně prosím jukni;-)


]


Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Pátek, 16. květen 2008 @ 10:14:59 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ale o tom to tady celé často bývá. Nevadí, že jsou úplně mimo, hlavně, že jsou správně rozhořčeni nad katolickým "modlářstvím".


]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 16. květen 2008 @ 10:21:35 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ne, oko, o tom to není. Podrobněji jsem to znovu napsal jako komentář k témuž komentáři jako je tento tvůj. Tady jde ve zkratce o to, že ŘKC schvaluje a podporuje praxi, která není podle jejího učení nutná a dokonce ani pro katolíky povinná a která reálně vede k modloslužbě některých katolíků, která je překážkou sjednocení křesťanů a která uzavírá cestu některým nekřesťanům ke Kristu.


]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: ares v Pátek, 16. květen 2008 @ 13:59:34 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
V podstatných věcech jednota, v nepodstatných svoboda... Proč katolická církev nebrojí proti pití piva katolíky, když je nebezpečí, že se kvuli němu katolík stane alkoholikem, stratí duši a navíc bude pohoršením pro nekatolíky?! Katolická církev to hold nechává na svobodném zvážení jednotlivce, protože pro někoho je pivo dobrem, pro jiného zlem...


]


Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: nula v Pátek, 16. květen 2008 @ 08:23:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
--Matouš 4:10 Tu mu Ježíš odpoví: "Jdi z cesty, satane; neboť je psáno: `Hospodinu, Bohu svému, se budeš klanět a jeho jediného uctívat.--

Akorát,že ve SZ to tak nikde psané není ,autor Matouše si to zřejmě vymyslel  



Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 19. květen 2008 @ 19:27:19 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Zdý sa mi, že treba vysvetliť dva pojmy: kľačanie a klaňanie. Kľačanie je výraz tela, klaňanie je prejav ducha spočívajúci v tom, že uznávam zvrchovanosť Božiu nado mnou a nad všetkým a uznávam ho za svojho Pána...
.
Kľaknúť si môžem aj pred človekom, podobne ako sa to robilo a snáď ešte aj robí v orientáclnych krajinách pri pozdravoch... Prípadne ak si kľaknem pred obrazom, či pred krížom, sochou /Krista či Panny Márie či niektorého svätého/, aby som sa pomodli, len neznalý veci si môže myslieť, že sa klaniam obrazu, soche, či drevu kríža. V skutočnosti oni oni sú pre mňa len asociáciou na Boha, nič viac. Sú zviditeľnením Boha, jeho lásky Božej, ktorú mi pripomína obraz socha, či kríž...
.
Ak si kľakne miništrant alebo veriaci pred biskupom, asi by bol "spadnutý na hlavu", aby sa v 21. storočí klaňal biskupovi takým spôsobom, ako si to myslí autor tohto príspevku... Naozaj je to pri liturgii  z iného dôvodu. Biskup sedí /lebo to je jeho liturgická pozícia predstavujúceho sediaceho učiteľa v  starej Palestíne za čias Krista, aj Kristus sedel, a ostatní stáli, a nie naopak ako je zvyk dnes.../, a tak napriklad pri prinášaní darov mu odovzdajú prinesné dary a kľaknú si pred ním nie ako pred Pánom Bohom, ale spravdila preto, že on im dá požehnanie osobitným krížikom na čelo, pritom sa im spravidla  osobne prihovorí, a oni tým, že kľačia, je to naozaj praktické. Ak by stáli, ťažšie by počuli, lebo spravdila vtedy sa hrá a spieva v kostole...  Navyše, toto všetko sa deje v kostole pred svätostánkom, kde každý vie, že katolíci môžu nielen klačať, ale aj klaňať sa v duchu a v pravde Kristovi prítomnému v Eucharistii pod spôsobom chleba /čo je samozrejme pre niekoho tiež neprístojným klaňaním sa nejakému chlebu, a teda modloslužba. Ho, čo už, "komu není vzhúru dáno, v apatéce nekoupí..."/




Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Pondělí, 19. květen 2008 @ 19:31:48 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ešte by som chcel doplniť, že už len kvôli tomuto nedorozumeniu a "pohoršeniu maličkých" /ktorí tomu nechápu tak.../ by som byť na mieste biskupa radšej nedovolil takéto praktiky. Avšak naozaj, skúste sa spýtať hoci aj malého 8-ročného miništranta, ktorý prinášal dary niekedy biskupovi, či sa mu klaňal v tom zmysle ako som vysvetlil, alebo si len naozaj kšľakol pred ním z praktických dôvodov ako som to opísal...


]


Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pondělí, 19. květen 2008 @ 19:37:33 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Prípadne ak si kľaknem pred obrazom, či pred krížom, sochou /Krista či Panny Márie či niektorého svätého/, aby som sa pomodli, len neznalý veci si môže myslieť, že sa klaniam obrazu, soche, či drevu kríža. V skutočnosti oni oni sú pre mňa len asociáciou na Boha, nič viac.

Letos jsem byl již počtvrté v Indii a vždy jsem musel ze zdvořilosti navštívit jejich chrámy. Poprvé je to zajímavé, ale udělat to desetkrát, to je nuda. Proč to píšu? Podobně jako Ty mluví i hinduisti, kteří také nevzdávají úctu těch předmětům. Oni věří, že jejich bohové jsou jen manifestací boha, kterému se před jeho zpodobněním klanějí. Jestliže si však zpodobním boha nějakým předmětem, který je pak "asociácou" boha samotného, pak překračuji Boží přikázání, které raději katolická církev vypustila z dekalogu.

Ex 20,4 "Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí."



Pastýř



]


Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Úterý, 20. květen 2008 @ 17:42:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Môžeš si kľaknúť a pomodliť sa alebo nie? Asi hej. No ale veď ked kľačíš, vždy kdesi kľačíš... pri stene, pri dverách, aký je v tom podstatný rozdiel, ako keď kľačíš pred obrazom Ježiša, ktorý ti pomáha uvedomiť si to, že sa vlastne rozprávaš s Pánom, alebo ti pripomína človeka, ktorá sa taktiež modlil ako ty /Mária, don Bosko.../, a jeho modlitba je pre teba vzorom, prípadne môžeš si predstaviť, že on ako tvoj brat vo viere, ktorý ťa predišiel k Pánovi, sa k tebe môže vlastne pripojiť, prípadne ho o to aj poprosíš... A toto všetko vlastne môžeš urobiť aj bez obrazu, len v predstave. A to je tiež to isté... Ten obraz mi len môže pomôcť, ale som slobodný, ak ho nemám. Ale nebudem sa vyhýbať obrazom len preto, lebo... /nejaký litera hodne stará, v inej súvislosti, a akési škrupule.../
.
.Naozaj podstatné je pochopiť, čo je kľačanie a čo je klaňanie. Môžem stáť a budem sa klaňať, lebo klaňanie je postoj ducha /"Bože, ty si moje všetko, tebe patrím, Ty si nad všetkým, od Teba závisím.../. A naopak môžem kľačať /bolia ma nohy, je mi to príjemnejšie a pod., bližšie mi je dosiahnúť na biskupa... /, a nebudem sa nikomu klaňať.  V duchu a v pravde, tj. v opravdivej skutočnosti je podstatný rozdiel, nie vo vonkajškovosti, ako to vyzerá navonok... Dokonca ma napadá, že môže to byť aj opačne: že človek aj slovami môže povedať "klaniam sa Ti, Bože, ale v sksutočnosti sa neklania ...  
.
Mne sa zdá, že pre niektorých je to nepochopiteľné. Ak sa nemýlim, na základe psychológie usudzujem, mne  sa to javí ako určitá škrupuloznosť, úzkostlivosť, vnútorná nesloboda. My s tým, dovolím si tvrdiť, nemáme najmenší problém. Ani nikoho nenapadne, že sa klania nejakej soche, materiálu tej sochy, alebo drevu kríža a pod. Klaniam sa Kristovi, Bohu, modlím sa spolu  Máriou k jej Synovi, Ježišovi, prosím môjho anjela o ochranu, lebo viem, že on vidí Boha...
.
Sama naša praktická skúsenosť vypočutých modlitieb týmto spôsobom je jasnou odpovedou a faktom. Chceš tvrdiť, že pápeťž Ján Pavol II, ktorý bol mariánsky ctiteľ, a modlil sa denne celý ruzenec a i., že v jeho živote necítiť Božie požehnanie? A to platí o kažkom katolíckom alebo pravoslávnom svätcovi...
.
Medzi úctou a klaňaním, je podstatný rozdiel, hoci ukazujú jednám smerom, asi tak ako vektor určitej veľkosti /úsečka/ a smernica nekonečne veľká. To prvé je úcta, to druhé klaňanie. Úctou môžem zahrnúť /i mal by som/ toho dosť veľa /ľudí okolo seba, živých, a prečo nie aj pre mňa významných už u Boha...?/, no klaňanie je rezervované len Bohu....
.
Nie je vlastne všetko spodobnením Boha? Nepoukazuje vlastne všetko vo svete na Boha, na jeho krásu, dokonalosť, múdrosť? To ťa môže napadnúť aj pri prirodzenom strome, kvete, pod hviezdnou oblohou? pri mori, na brale... . Čím sa to v podstate líši obraz peknj krajiny od odrazu človeka /tvojej mamy, fotografie otca, babičky...? 
.
V Starom zákone to bola úplne iná psychológia. Ľudia mali sklon vtedy všetkému, čo bolo výnimočné, krásne pripisovať pečať božstva. Ale sám Boh sa zobrazil v Kristovi v podobe človeka. On sám vytvoril svoj obraz úplne blízky človeku. Cirkev na niektorm z prvých koncilo preto rozhodla pre podobne úzkostlivých ľudí, ktorí boli tou starozájkonnou literou "gniavení", že je možné  mať spokojne obrazy v kostoloch... Trvalo to ešte, kým sa to presadilo, lebo aj sám cisár byzantský  bol ostro na strane obrazoborcov, ale boli to naozaj svätci, ktorá aj za cenu vyhnanstva nepopustili, a vyybojovali túto vec. Toto slávi Pravoslsávna Cirkev ako svoj jeden z hlavných sviatkov: víťazstvo pravoslávia, pravovernosti, ortodoxnosti... Vďaka tomu sa umelci mohli realizovať, a aj týmto spôsobom oslavovať Boha, vlastne cez umenie kázať, hlásať myšlienky, ktorá by sa iným spôsobom nevedeli tak vypovedať...
.
Otázka: Nezdá sa ti to zvláštne podsúvať niekomu úmysel, ktorý on nemá? /Analógia: Ja si myslím, že on mi závidí,  /lebo ja keby som bol na jeho mieste, tak by som závidel moje prachy...- ale to len tak podvedome/ To je tzv. projekcia: projektujem svoje potlačené myšlienky, predstavy do druhého človeka.../. Ja viem, že to nie je z vašej strany zlomyseľnosť, skôr naopak, úzkostlivosť. Naučili ste sa to vo výchove. /Iní sa naučili byť úzkostliví ohľadom soboty = adventisti... Ale Pavol čo píše: "nech vás nikto nesúdi pre novy mesiaca, soboty... to všetko je len tieňom... Kristus je skutočnosť..". Iste nevmenováva všetky tiene.../



]


Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Úterý, 20. květen 2008 @ 19:27:53 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Milý Elo,

S duchy zemřelých se nemodlím, ale máš pravdu, že nezáleží na tom, kde se člověk modlí. Předměty, které se použitím ničí k tomu nepoužívám. Obracím se přímo k Bohu, k duchům zemřelých to Bible zakazuje.

Ale máš pravdu, že nezáleží na tom, kde se člověk modlí. Předměty, které se použitím ničí k tomu nepoužívám. Obracím se přímo k Bohu, k duchům zemřelých to Bible zakazuje.

Co se týče pana Wojtyly, myslím, že na sebe neposlušností Písma musel uvést velké zlo, ale je to mezi ním a Bohem. Nejsem katolík a tak to neřeším.

Proti pokleknutí nic nemám, ale Nový zákon mne učí, že mám klekat před Bohem, ani před andělem ani před člověkem. Ve SZ určité úřady představovaly Boží majestát, ale od inkarnace Boha v těle je předmětem uctívání Kristus – bez lidského prostředníka.

Ani to, že je vše Boží stvoření a ukazuje na Boží lásku a všemohoucnost mne neopravňuje klanět se před předměty. Naopak, v Bibli je takové jednání spojené se soudy.

Motivy nikoho nesoudím, to činíš Ty, když za odporem k poslušnosti přikázání vidíš úzkost.


Pastýř



]


Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: oko v Středa, 21. květen 2008 @ 12:57:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Ex 20,4 "Nezobrazíš si Boha zpodobením ničeho, co je nahoře na nebi, dole na zemi nebo ve vodách pod zemí."

Pastýři. Určitě to myslíš dobře, ale uvedls jen první polovinu tohoto přikázání. Až pokračování určuje pravý smysl celého tohoto přikázání. Až v úplnosti je pravda.

Ex 20,5 Nebudeš se ničemu takovému klanět ani tomu sloužit.

Jak už tady bylo výše zdůrazněno, klanění je postoj srdce, dát si na první místo v životě. Tedy si mohu zobrazit cokoli, ale nesmím to postavit na první místo, zaměnit za Boha.
Mohu se klanět a sloužit třeba svému hobby - a nemusím si ho ani zobrazovat. A bude to špatně.

Smyslem tohoto přikázání není zákaz obrazů a soch, ale mít Boha na prvním místě v životě.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazi (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Středa, 21. květen 2008 @ 17:57:12 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Jinými slovy Bible zakazuje zobrazit si Boha a klanět se, zatímco Ty jsi dospěl k zavěru, že je možné si Boha zobrazit a klanět se. Nebo snad, když se klaníš sádrové Marii, klaníš se tím Bohu?



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazi (Skóre: 1)
Vložil: Hyperion v Pátek, 23. květen 2008 @ 16:12:50 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Oko, řekl bych, že platí i zákaz zobrazení Boha. Ale nějak mi uniká, co to má společného s Pannou Marií. Vždyť ona NENÍ Bůh, je jen člověk, byť od Boha požehnaný. Takže obrazy a sošky Marie nejsou zobrazením Boha. Už jsem tu kdesi kdysi napsal, že vzhledem k tomuto přikázání vidím jako problematické jen sochy reprezentující Hospodina, se kterými se lze setkat na různých sloupech i v kostelích. Jedná se vesměs o trojiční motivy, kde je Ježíš (obvykle člověk s křížem), Duch svatý (obvykle jako holubice, někdy jako mládenec) a Hospodin (obvykle jako starec).

Rozdíl mezi klaněnín a uctíváním chápu. Vždyť je to vidět na tom Mojžíšově hadu. Z Božího symbolu se stala časem modla. K této změně ale došlo právě v srdcích věřících.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/ma (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Pátek, 23. květen 2008 @ 23:03:37 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Není pravda že katolíci neuctívají lidské osoby:

Posvátné obrazy v našich kostelích a v našich domech mají probouzet a živit naši víru v Kristovo tajemství. Skrze obraz Krista a jeho díla spásy se klaníme jemu samotnému. Skrze posvátné obrazy Matky Boží, andělů a svatých uctíváme osoby, které jsou na nich zobrazeny.“ (Katechismus, číslo paragrafu: 1192)

O Marii jsem mluvil proto, že katolíci by Ti řekli, že klaněním se před sochou Marie vzdávají nějakou oklikou čest Bohu, ač to předchozí citát uvádí jinak. Myslím, že před Mojžíšovým hadem se původně neklekalo, ale pohled na něho uzdravil. Ale když jej uctívali, nastal problém. Izraelita určitě nebyl tak naivní, aby uctíval přímo toho hada, ale musel mít pocit, že se nějak zprostředkovaně přibližuje Bohu, vždyť šlo o symbol, který si svého času Bůh tak mocně použil! Stejně tak, když Izraelci ulili zlatého býčka: Nikdo se neklaněl tomu výtvoru. Naopak, tvrdili „toto je Hospodin, Izraeli, který tě vyvedl z Izraelské země“. Všichni přece museli vědět, že v té době tam ale žádné tele neměli. Jednoduše potřebovali nějakou pomůcku, jak se tomu Bohu „přiblížit“. Mít něco, co napomůže moji víře v toho „neuchopitelného“ a předivného Boha. Jinými slovy, nepřistupovali k Bohu vírou, ale prostřednictvím nějakého předmětu, který jim jej zdánlivě pomohl „přiblížit“. Tato činnost, ale vychází z chybné premisy, že „vidět“ znamená „věřit“.

I nám se přece dostalo zaslíbení jako těm na poušti. Ale zvěst, kterou slyšeli, jim neprospěla, když ji vírou nepřijali. Neboť do odpočinutí vcházíme jen my, kdo jsme uvěřili, jak bylo řečeno: 'Přísahal jsem ve svém hněvu: Do mého odpočinutí nevejdou!' To řekl Bůh, ač jeho odpočinutí trvá od chvíle, kdy stvořil svět.“ (Žd 4,2-3)

Měla to být víra, skrze kterou měli Izraelité přistupovat k Bohu, ne ikony. Koho člověk uctívá, tomu se připodobňuje. Pokud ale nepřistupuji k Bohu skrze pouhou víru, nejsem ani schopen jej vidět takového, jaký je, ale bezděčně se připodobňuji těm předmětům, které mi Boží přítomnost zprostředkují. Stejně jako ty předměty jsou hluché a slepé, stavá se i ten, kdo je uctívá, duchovně slepý a hluchý.

„Jejich modly jsou stříbro a zlato, dílo lidských rukou. Mají ústa, a nemluví, mají oči, a nevidí, mají uši, a neslyší, mají nosy, a necítí, rukama nemohou hmatat, nohama nemohou chodit, z hrdla nevydají hlásku. Jim jsou podobni ti, kdo je zhotovují, každý, kdo v ně doufá.“ (Ž 115,4-8)



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.c (Skóre: 1)
Vložil: Irena v Sobota, 24. květen 2008 @ 10:03:15 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)

Naprosto perfektní odpověď.

I.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazin) (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 25. květen 2008 @ 11:15:13 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Žiaľ, ja som si myslel, že mám do činenia s chápajúcim, ale pre niekoho je rozlíčiť klaňanie a kľačanie asi vysoká matematika... Najhoršie na tom však je, že človeku neustále predkladajú tí úzkostlivci a nechápajúci /rozlíšiť tieto dva pojmy/ zlý úmysel /klaňaie sa niečomu mimo Boha/. Naozaj nedalo by sa to bez toho? A čo keby si si tak v duchu povedal: Tí katolíci tvrdia, že sa neklaňajú tej soche... mne sa zdá, že sa klaňajú... možno tomu dobre nerozumiem...
.
Nebolo by to v skutočnosti kresťanskejší prístup ako ten doterajší, ktorý by som popísal asi takto: Ten Ján Pavol II, to je naozaj  modlár, on sa opováži klaňať ešte aj soche Madonny... To je strašná odsúdeniahodný hriešnik... /Trochu som to zdramnatizoval, ale v skutočnosti vlastne toto nám hovoríte.../ 
.
 Nuž, ale čo sa dá robiť. Keď teda cituješ Písmo, i ja zacitujem:"Blažení, ktorých prenasledujú pre spravodlivosť..."
.
Naučiť sa cudzí jazyk je pre niekoho ťažké, chápanie jeden druhého je analógia jazyka. Asi ešte treba veľa vody pretiecť a viac sa učiť chápať druhých a nepodsúvať svoje myšlienky a postoje druhým...



]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/magazi (Skóre: 1)
Vložil: Pastýř v Neděle, 25. květen 2008 @ 12:54:56 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Já v tom nemám problém, když tvrdíte, že se před soškami, obrazy a různými relikviemi klaníte bohu. Izraelci to dělali podobně.


]


Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Ministranti klekali před biskupem (zdroj: christnet.cz/ma (Skóre: 1)
Vložil: Elo v Neděle, 01. červen 2008 @ 18:25:07 CEST
(O uživateli | Poslat zprávu)
Práve že nie. Modlári boli preniknutí postojom, že ten ich boh, alebo duch je prítomný v tej modle, v obraze, v zvláštnom kmeni, k zvierati, u inch bolo určité magixké myslenie. Práve toto u nás nie je. Keď si niekto kľakne dnes z katolíckov, či pravoslávnych  pred ikonou sochou Krista, alebo Panny Márie, tak určite sa neklania obrazu, soche, drevu a pod. Klania sa Bohu a klania sa Bohu, ak sa modlí k svätcovi, spolu s tým svätcom. Ale toto je asi pre niekoho vysoká matematika a podsúvanie...


]


Stránka vygenerována za: 0.39 sekundy