Re: Otázka mlžení (Skóre: 1) Vložil: Hyperion v Pátek, 18. duben 2008 @ 16:58:40 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Ahoj Jirko. Asi myslíš tento svůj komentář. Tak ten jsem na mysli neměl. Zkusím ti vysvětlit svoji motivaci. Modlitby jsou jen jedním příkladem - časem přidám další, ale na těch modlitbách ti to vysvětlím. ŘK teologové popsali spoustu papíru, aby různými kličkami ukázali, že v případě modliteb ke svatým a Marii nejde de iure o modloslužbu. Pořád dokola se opakuje, že všechny jsou kristocentrické. Nevím sice, co je kristocentrického, když se někdo modlí: "Ježíši, Marie, Josefe, odevzdávám svoji duši, život i umírání do vašich svatých rukou." (konec té modlitby za šťastnou smrt - viz odkaz v článku), ale prosím. Já jsem i díky své babičce poznal velmi zblízka víru běžného venkovského člověka - když nemůžeš něco najít, pomodli se ke svatému Antoníčkovi, před cestou se pomodli k Panence Marii a svatému Kryštofovi. Viděl jsem např. na Svaté hoře, jak vystavují sošku Panny Marie a jak jí lidé líbají lem oděvu. Určitě víš, že se ty sošky (i např. pražské Jezulátko) běžně převlékají.
Když si přečteš ty modlitby, vidíš, že se de facto jedná o modlitbu k lidem, které o něco přímo žádáš, a tedy o modloslužbu. Sama ŘKC učí, že modlitby ke svatým a Marii nejsou nijak povinné, i když k nim stále dokola (zejména u Marie) vyzývá a v některých případech za ně uděluje i odpustky. Taková praxe je při tom kamenem úrazu pro běžné katolíky jako byla moje babička, pro které je Bůh zastíněn armádou svatých - prakticky na každou životní událost je nějaký ten patron, ke kterému se lze pomodlit. Tito lidé se ale díky častému nepochopení teologických i právnických kliček dopouštějí modloslužby i de iure. Současně jsou takové (nepovené!) praktiky i kamenem úrazu nekatolíkům, kteří s ŘKC díky tomu nechtějí mít nic společného.
|
| Nadřazený |
|