|
Právě je 576 návštěvník(ů) a 1 uživatel(ů) online: ivanp
Jste anonymní uživatel. Můžete se zdarma registrovat kliknutím zde
|
Zaznamenali jsme 116635949 přístupů od 17. 10. 2001
|
| |
Hledání: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno?
Vloženo Čtvrtek, 23. květen 2013 @ 22:46:05 CEST Vložil: Stepan |
poslal Nepřihlášený Nedávno jsem se setkal s výborným článkem. Autorem je známý křesťanský publicista Dan Drápal. Ikdyž je stať staršího data, ale je aktuální. Dan Drápal je úžasný muž, charismatická osobnost. A co je mi nejvíce sympatické, je to velký milovník svobody. V tom je mi blízký. Není to jen Bůh, ale jsme to my, kdo můžeme vládnout v tomto světě. To je pozitivní, můžeme věci měnit. Můžeme ovlivňovat Boha. (Vilém T.)
Článek Dana Drápala (2005):
Nedávno jsem napsal článek o překážkách v modlitbě. Mám obavu, že na tomto článku mnohé upoutaly především dvě věty, která s celkovým zaměřením článku souvisely pouze okrajově. Byla to věty Podíváte-li se na to místo z Ezechiele v jeho souvislostech a bez doktrinálních předsudků, vyplyne vám z toho jasně, že Bůh neví všechno předem. Pojetí Boha, který ví všechno předem, který není Udatný Válečník, ale pouze Skvělý Režisér, je pro Boží lid velice demobilizující. Na těchto větách trvám, ale chápu, že pro mnohé byly překvapivé. Zůstal jsem dlužen bližší zdůvodnění a chci jej nyní poskytnout. …
Musím též sebekriticky poznamenat, že jsem v této věci sám své stanovisko změnil, a to dokonce dosti podstatně. Pokud mě někdo upozorní na to, že to, co nyní píši, je v rozporu s některými mými dřívějšími výroky, možná mu dám za pravdu. Důvod, proč se touto otázkou zabývám, je ovšem totožný s důvodem, proč jsem psal onen článek s inkriminovanými větami. Jde mi o náš modlitební život. Tedy k věci. Bůh by mohl vědět všechno předem, kdyby chtěl. Bůh stvořil tento svět, a stvořil ho určitým způsobem. Stvořil ho, jak sám chtěl, a věděl, proč ho stvořil tak, jak ho stvořil. Není tomu tedy tak, že by se mu něco vymklo z rukou. Bůh mohl stvořit svět takovým způsobem, že by v něm znal dopředu každý detail. Tedy svět, který by se dokonale odvíjel podle Bohem předem daného scénáře. Bůh Stvořitel je natolik mocný, že takový svět stvořit mohl, kdyby se takový svět stvořit rozhodl. Pokud tedy tvrdím, že Bůh stvořil svět takovým způsobem, že neví předem všechno, pak to neznamená, že považuji Boha za méně schopného, méně mocného. Snad se mi podaří prokázat, že právě naopak. Musíme si také vysvětlit, co myslíme slovem „všechno“. Jsou věci, které Bůh s jistotou ví. Ví například s naprostou jistotou, že nakonec bude mít nevěstu pro svého Syna. Ví s naprostou jistotou, že Satan skončí v ohnivém jezeře. Ví s naprostou jistotou mnoho věcí, a některé z nich nám dokonce oznámil ve svém slovu. Přesto jsem přesvědčen, že mnoho věcí neví. Proč je neví? Protože stvořil svět, do nějž postavil duchovní bytosti, jimž dal svobodu rozhodování. … Jsem přesvědčen, že Bůh neví předem, jak se ten který svobodný čini-tel rozhodne. Myslím si, že kdyby to předem věděl, nemohlo by jít o skutečnou svobodu. A proč si to myslím? Tak kupříkladu proto, že v Písmu se Bůh nejednou něčemu diví. Někdy Bůh dokonce něčeho lituje, a na-značuje, že kdyby věděl, jak se lidé nakonec rozhodnou, patrně by se asi předtím sám rozhodl jinak. Nedovedu si představit, že by všechna ta místa, svědčící o Božím údivu či lítos-ti, vypovídala o něčem jiném než právě o jeho údivu a lítosti. Je kupříkladu pravda, že pokud Bůh člověku klade nějakou otázku („Kde jsi, Adame?“ „Co zde děláš, Eliáši?“ apod.), pak to není snad nikdy proto, že by Bůh od člověka potřeboval nějakou informaci. Nejedná se ani o otázky řečnické v pravém slova smyslu. Tyto otázky mají zpravidla přivést člověka k tomu, aby si položil tutéž otázku. („Kde jsem se to octl?“ „Co zde dělám?“). Boží otázky tedy vypovídají o něčem jiném než o tom, že Bůh něco neví a že člověk by mu mohl Jeho znalosti doplnit. S místy, kde se mluví o Božím údivu na lidskými reakcemi nebo o Boží lítosti, je tomu ale jinak. Tato místa podle mého názoru opravdu mluví o Božím údivu a o Boží lítosti. Pokud by ale Bůh věděl předem, že se lidstvo pokazí natolik, že ho bude mu-set zničit potopou, pak je na místě položit si otázku, čeho pak Bůh litoval, když to věděl předem? To by musel vědět předem i o své lítosti. To by snad ještě šlo u něja-kého emocionálně ne zcela zdravého člověka, který navodí situaci, o níž předem ví, že jí pak patrně bude litovat, ale těžko to lze předpokládat u Boha. Předzvědění lítosti si ovšem lze alespoň teoreticky představit; předzvědění údivu je ale nesmysl, contradictio in adiecto. Proč to tak Bůh udělal? Neriskoval příliš, když stvořil svět, v němž se pohybují bytosti, o nichž On neví, jak se rozhodnou? Nutno přiznat, že riskoval opravdu hodně. Riskoval i holocaust. Riskoval vraždění betlémských nemluvňátek. Riskoval nukleární válku. Pokud tolik riskoval, pak Mu to asi za ten risk stálo. A mám za to, že se můžeme pokusit odpovědět i na otázku, proč tolik riskoval. Odpověď ovšem není nikterak nová: Bůh dal člověku svobodu, aby Ho člověk mohl milovat. Tato možnost lásky Bohu za to riziko stála. Ano, máte pravdu, pokud si říkáte, že autor tohoto článku nevěří (či přestal věřit) v Boží předurčení. Představte si ale následující situaci (příměr jsem nevymyslel já; pochází z knížky Gregory Boyda Satan and the Problem of Evil): Muž voperuje své ženě čip, který způsobí, že žena vždycky reaguje, jak si muž přeje. Chce, aby ho pohladila, a žena ho hned pohladí. Chce, aby mu uvařila kuře na paprice, a vrátí se domů z práce a má kuře na paprice. Chce, aby si žena oblékla světlomodré šaty, a ona to hned učiní. Jak dlouho si myslíte, že by to toho muže bavilo? Proč si myslíte, že by něco takového bavilo Boha? Vždyť nás by to nebavilo ani den! Dokonce nám ta myšlenka připadá monstrózní – ostatně zcela právem. Lidská svoboda je ovšem omezená. Je do času. Tento svět spěje k nějakému závěru, k nějakému rozuzlení. Nechci tím říci, že na věčnosti o svobodu přijdeme. Má tím být řečeno pouze to, že ačkoli Bůh riskoval hodně, neriskoval všechno. Bůh nezná každé jednotlivé rozhodnutí, které svobodní činitelé udělají. Zná ale všechny možnosti (all possibilities) a všechny pravděpo-dobnosti (all probabilities). Proto Ho můžeme nějakým svým rozhodnutím překvapit, nemůžeme ho ale žádným svým rozhodnutím zaskočit. Tolik zase neriskoval. Jednoduchým biblickým příkladem může být příběh o tom, jak Bůh posílá Mojžíše k Izraelcům do Egypta. Když Bůh vyšle Mojžíše do Egypta, Mojžíš se obává, že mu izraelští starší neuvěří. Jelikož nebyl kalvinista a nebyl přesvědčen o tom, že izraelští starší jsou naprogramováni na to, aby mu uvěřili, svěřuje se s touto svou obavou Hospodinu. Hospodin připouští, že by k tomu mohlo dojít, a proto vybavuje Mojžíše třemi znameními. Hospodin zřejmě neví, jestli izraelští starší uvěří po prvním, po druhém či až po třetím znamení. Říká: „… jestliže ti neuvěří a nedají na první znamení, uvěří druhému znamení“ (Ex 4,8). To považuje za velmi pravděpodobné. Dokonce i Bůh ale připouští možnost, že by izraelští starší neuvěřili ani dvěma znamením, byť ji zřejmě nepovažuje za příliš pravděpodobnou. „Pro jistotu“ ale říká: „Jestliže však neuvěří ani těmto dvěma znamením a neuposlechnou tě, nabereš vodu z Nilu…“ atd. (Ex 4,9). Hospodin byl prostě rozhodnut Izraele z Egypta vyvést a dát izraelským starším tolik znamení, aby nakonec uvěřili. Měl moc to udělat a měl moc toho dosáhnout, protože v tomto smyslu je opravdu „všemohoucí“. Nevěděl, jak bude reagovat ten který jednotlivý izraelský starší, protože každého z nich stvořil jako svobodného činitele. Věděl ale, jak to všechno nakonec dopadne, protože se v té věci už nějak rozhodl a byl schopen své záměry prosadit, protože věděl, co je možné a co je pravděpodobné. A pochopitelně může lidské svobodě postavit nepřekonatelnou limitu: Faraónově svobodě postavil takovou nepřekonatelnou limitu ve vodě Rákosového moře, která zaplavila jeho armádu. A jak to souvisí s modlitbou? Modlitba je způsob, kterým lidé mohou ovlivňovat běh světa. Není to jediný faktor, který ve světě působí. Snad se v budoucnu dostaneme například k modlitbě Danielově, která sice hned pronikne k Božímu trůnu, nicméně Boží odpověď musí překonávat velmi vážně překážky, které kladou někteří svobodní činitelé – v tomto případě duchovní mocnosti nad Perskou říší. Proto nemáme zpravidla předem jistotu, že naše modlitby budou vyslyšeny. Modlitba je podstatným faktorem, není ale zdaleka faktorem jediným. Pokud jsme přesvědčeni, že Bůh je vševědoucí a všemohoucí a všechno předem určil ve smyslu, že má detailní a vyčerpávající předzvědění všeho (exhaustively definite foreknowledge), pak nás to v modlitbě těžko nemůže demotivovat. Pokud Bůh všechno předem naplánoval a ví dopředu, co je nejlepší, pak je modlitba zbytečná, pokud se jedná o dobrou věc (Bůh přece stejně udělá vždycky to nejlepší), nebo marná, pokud bychom prosili o nedobrou věc(Bůh by přece neučinil nic nedobrého). Říkat, že modlitba je dobrá především pro nás (přiznávám se, že jsem to dříve říkal také) je sice hezké, ale je to úkrok stranou. Proč bychom měli prosit Boha o věci, o nichž už je stejně předem rozhodnuto, zda je Bůh udělá nebo neudělá? Modlitba má ale přesně ten význam, který jí Bible přikládá, totiž je prostředkem, kterým ovlivňujeme běh světa a nakonec i rozhodování samotného Bo-ha. Mojžíš skutečně na modlitbě přemluvil Hospodina, aby nevyhladil Izrael. Biblické zprávy o modlitebních zápasech jsou na hony vzdálené jakékoli predestinaci. Pokud si to připustíme, pak by nás to mělo vést k modlitbám. Pokud nejsme spokojeni se stavem českého národa, se stavem církve, se stavem svým, pak klíč bude – mimo jiné faktory – v nedostatečné modlitbě. Což je přesně to, co nám říká jak Starý (2 Pa 7,14; Ez 22,30), tak Nový zákon (Jakub 4,2-3). Některé faktory ovlivnit nemůžeme, nebo přinejmenším ne přímo, svůj modlitební život však ovlivnit mů-žeme. Je to věc našeho svobodného rozhodnutí, naší odpovědnosti. Můžeme začít dnes.
|
Podobná témata
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 08:14:45 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | To slovo se mi moc líbí. Čiší z něj Boží svoboda, láskyplný vztah, pokora a dobrodružství. Takové vlastnosti se lidem líbí i když je neumějí žít. Má to jeden háček a to, že Bůh nežije v čase, protože čas je součástí stvoření. A tak má možnost ze své pozice všechno dění přehlédnout a vědět tak, jak věci dopadnou.
Napadá mě jedno vysvětlení. Je hodně odvážné a sám se ho lekám, ale líbí se mi:
OTEC ví vše, ale SYN neví vše(viz Mat.24,36). Otec ví vše, ale vládu a moc zatím nechává na Synovi, který neví vše dopředu. Až po skončení všeho díla(věřím, že stvoření není ještě dokončeno) předá vše Syn do rukou Otce-1.Kor.15,24. A tak Hospodin, který se diví a lituje je Syn. - Prosím, napřed přemýšlet, modlit se a potom teprv kamenovat :)). |
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 24. květen 2013 @ 08:30:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ten článek mi pomohl pochopit jednu věc. Dlouho jsem si lámal hlavu, proč se všechna tak charismatická "end-time-revival", či katastrofická proroctví nenaplňují a přesto jsou neoddiskutovatelně pravá. Nyní už to, snad, chápu. Protože bůh sám nezná budoucnost, tak si možná tak trochu "tipne" a ne vždy se strefí. No a pak to předá svým duchem prorokům, kteří jen tlumočí inspirovanou řeč. Proto se na ty proroky, např. na Golla, Caina, Jonyera nelze moc zlobit. Myslím, že i autor s tím má vlastní zkušenost. Kdysi jsem si to zpětně ověřoval ve statistikách, tuším, Hydrometeorologického ústavu, a byla to relativně mírná zima a hned poté nastoupila relativní ekonomická konjunktura. |
]
Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 09:55:18 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pastýři, pastýři. Jak by řekl svatá tradice: Ty nemáš lásku k charizmatikům:)
Teď vážněji. Věřím v osobní vývoj jednotlivce patřícího Bohu, proto bych nezmiňoval Danovi dřívější hříchy a hlavně bych falešnými proroctvími neshazoval slovo, které je o něčem jiném. Bylo by asi lepší, kdyby si uvedl svůj pohled na to, že v písmu je svědectví o tom, že Hospodin se někdy diví a někdy dokonce lituje, že stvořil člověka a některými lidmi se nechá ukecat k změně rozhodnutí. Myslím, že ta Danova myšlenka to vystihuje docela dobře.
Samozřejmě s přihlédnutím k tomu, že některé aspekty Božího bytí jsou nad naše chápání. To jediné mi v tom článku chybí. |
]
Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 24. květen 2013 @ 12:46:32 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Myslím, že s láskou to nemá mnoho co do činění. Falešných proroctví je spousta a nevzpomínám si (krom Lubomíra Ondráčka a Joela Staaba, který prorokoval výbuch jaderné elektrárny), že by je kdo kdy odvolal. Myslím, že to vyjadřuje i vztah daného hnutí k Boží bázni.
My lidé spojujeme lítost s minulostí. Něco učiníme, a pak je nám to zpětně líto. Netoliko Bůh. Ten není časově omezen. Bůh je stvořitelem času, celého. My tento čas členíme na minulost, přítomnost a budoucnost. Bůh však stvořil vše a zároveň přebývá v celém čase, který mi hodnotíme z hlediska počátku. Bůh však nemá žádný počátek. Když se ovšem Bůh dává poznat člověku, často v mluví v tzv. "antropomorfismech" a přirovnává se k člověku. Píše se, že má oči, uši, paže, někdy křídla, nohy. Nicméně pokud bychom to vzali doslova, Bůh by byl omezen prostorem, a tak to není. Tudíž lidská mysl není schopna pojmout Boha a proto se nám Bůh připodobňuje v tom, co je nám známé a čemu rozumíme. Není možné poznat Boha jinak, než v tom, jak se nám Bůh sám dal poznat. Dokonalým zjevením Boha je pak Ježíš Kristus, ve kterém na sebe vzal Bůh podobu člověka.
S "Boží" psychologií je tomu podobně. Bůh se hněvá, pláče, vzpomíná, zapomíná, hledá a nachází. Pokud o Bohu řekneme, že zapomněl nebo se rozvzpomenul, neznamená to, že na něco zapomněl nebo dokonce trpí sklerózou. Pokud hledá, neznamená to, že by ztratil paměť. Autor by klidně, na základě těchto veršů, pak mohl odvodit, že Bůh neví vše, protože zapomíná nebo musí hledat. Ale není tomu tak. Písmo nám jen ukazuje, že Bůh dokonale odpouští tak, že nepřipomíná, doslova zapomíná. A hledání ukazuje na jeho činnost a často shovívavost.
Podobně je to i s lítostí. Neznamená to, že Bůh stvořil člověka a netušil, jak to dopadne, a tak litoval. To je holý nesmysl. Písmo nám zde ukazuje, že Bůh není ke zlu lhostejný, že ho bolí, dojímá, dokonce popouzí k hněvu. Pokud bych to chtěl přirovnat k lidskému jednání: svému synovi jsem mnohokrát například něco zakázal. Když asi 10 x neposlechl, přišel trest. Když jsem viděl, že ho trest bolí, bylo mi ho líto, litoval jsem. Ale neznamená to, že jsem jednal špatně. Trest byl adekvátní. Proto, jak vidno, lítost resp. litování se nemusí vztahovat vždy k tomu, že chceme měnit minulost. Lítost je i momentální stav, který je určitou pohnutkou projevenou v důsledku konfrontace se zlem. Lítost tedy nemusí být zaměřena do minulosti. Litovat mohu i směrem do budoucnosti. Když budu vidět někoho, že pravidelně bere drogy a zatím je OK, může to znamenat, že lituji jeho budoucnosti. Ale rovněž to neznamená, že bych danému člověku odňal násilím drogu, kterou jsem mu podal jako analgetikum, ale ponechal jsem mu svobodu k jejímu případnému zneužívání, byť jsem ho před tím varoval.
Jinými slovy to, že Bůh litoval, že stvořil člověka, neznamená, že nevěděl, jak to dopadne. Za nejhorší ovšem považuji, jak mnozí obdivovatelé autora okamžitě po přečtení článku před lety okamžitě změnili své smýšlení a náhle zjistili, že Bůh není vševědoucí. Toto myšlení ve stylu "huráslepězavůdcem" vidím jako mnohem nebezpečnější a věř mi, s láskou či neláskou to nemá vůbec nic společného.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 13:19:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Když takhle vysvětlíš svůj názor. tak v tom láska je. Ta první Tvá reakce byl jen plivanec.
Jinak Tvůj pohled nevysvětluje proč vůbec v písmu ty antrpomorfizmy jsou, pokud jsou lidé(třeba Ty) schopni si představit Boha i bez nich. A taky nevysvětluje smysl modlitby.
Poznámka: nejsem příznivec, natož obdivovatel Dana Drápala. S mnoha věcmi, které učil nesouhlasím. Tohle slovo jsem neznal a zatím se mi líbí. Nechám to vyvinout a uvidí se. |
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 24. květen 2013 @ 14:41:02 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Ani to první nebyl plivanec. Bludům je třeba vzdorovat a zjistil jsem, že často jejich dotahováním do bizarních konců může být zjevena jejich nahota. Že někdo umí dobře mluvit a příjemně vystupovat ještě neznamená, že i jeho bludy jsou neškodné. Někdy podvědomě jednáme podle našeho učení, které si někdy ani neuvědomuje. Nenaplněná proroctví mi opravdu kolidují s tím, že Bůh neví vše.
1) Myslím, že to vysvětluji. Antropomorfismus nám přibližuje složitější na jednodušším. Bible není filozofická kniha. To, co někteří filozofové vysvětlují složitě na desítkách stran, Ježíš vystihl jedním podobenstvím. Navíc Bible mluví k srdci a ne primárně k rozumu. Podobenství mají i citový, morální a emocionální rozměr, kdežto metafyzika, která si obvykle vystačí bez nich, je strohá, racionální a často nudná.
2) Nejsem kalvinista a proto věřím v lidskou svobodu. Nejsem ovšem ani liberál a proto věřím, že je vše dáno předem. Toto dokáži definovat jen formou paradoxu: Velmi zjednodušeně: A) mám plnou svobodu se rozhodovat, proto také nesu plnou odpovědnost za svoji volbu. Pokud by tomu tak nebylo, nenesl bych za své činy odpovědnost a trest by byl nespravedlivý. B) Na druhou stranu Bůh vše předzvěděl a má budoucnost je plně v jeho rukou. Nikdy se nerozhodnu jinak než tak, jak Bůh již předem věděl, ba co víc, jak předem ustanovil. Ano, je to paradox. Kalvinista řekne, jen B je pravda. Liberál, jen A je pravda.
V Písmu jsou verše, které mluví ve prospěch obojího a jak řekl tuším Augustin, lidská svoboda a Boží předurčení nejsou nepřáteli.
Pro mne je pravá modlitba tím, kde si Bůh svým Duchem podmaní moji svobodu a hříšný vzdor k tomu, abych svobodně žádal o uskutečnění jeho vůle. Může to učinit beze mne, ale rozhodl se jinak. |
]
:D (Skóre: 1) Vložil: bask (biblecz@seznam.cz) v Pátek, 24. květen 2013 @ 23:03:09 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) )http://www.castlefieldschurch.org.uk | Jsem kalvinista, a proto věřím v lidskou svobodu. Jsem kalvinista, a proto věřím, že je vše dáno předem. Takže zjednodušeně řečeno:
A) mám plnou svobodu se rozhodovat, proto také nesu plnou odpovědnost za svoji volbu. Pokud by tomu tak nebylo, nenesl bych za své činy odpovědnost a trest by byl nespravedlivý.
B) Bůh vše předzvěděl a předurčil a má budoucnost je plně v jeho rukou. Nikdy se nerozhodnu jinak, než jak Bůh již předem věděl, ba co víc, jak předem ustanovil.
Kdo nechápe, co je biblické křesťanství, bude tvrdit, že pravdou je buď jenom A) nebo jenom B), případně že Bůh nezná budoucnost nebo nějakou jinou pitomost.
A jak by řekl Augustin a po něm Luther, Kalvín, Knox, Edwards, Whitefield, Spurgeon, ... a mnoho dalších věrných křesťanů - lidská svoboda a Boží předurčení nejsou nepřáteli.
Velmi pěkně je to zpracováno zde. |
]
Re: :D (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Pátek, 24. květen 2013 @ 23:41:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Basku, Basku, mnoho vědomostí tě připravilo o rozum. Málem bys mne přemluvil, abych se stal kalvinistou! |
]
Re: :D (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 25. květen 2013 @ 09:23:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."Nikdy se nerozhodnu jinak, než jak Bůh již předem věděl, ba co víc, jak předem ustanovil"...
Bůh jistě ví, jak se kdo z nás v budoucnu rozhodne a už toto naše budoucí rozhodnutí začlenil do svého plánu se světem. Bůh ale Hitlerovi nijak nenaplánoval, že musí zabít miliony židů! Neustanovil nic takového předem. To je do nebe volající nesmysl.
Kdyby tomu tak bylo, nebylo by Hitlera za co trestat, vinu za holokaust přece "vymyslel" a naplánoval Bůh! Hitler by byl v tomto divadle jen poslušnou loutkou, která vykonala roli, jež jí už dávno předtím přisoudil režisér této absurdní hry.
|
]
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 24. květen 2013 @ 08:46:16 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | ..."OTEC ví vše, ale SYN neví vše (viz Mat.24,36)."...
Nemohu souhlasit, smysl je jiný.
Otec, Syn i Duch svatý je stále jeden vševědoucí Bůh.
Syn se stal člověkem - a tento syn člověka neví vše. Ježíš jako člověk přijal se svým lidstvím i naše částečné poznání věcí v růstu (1 Kor 13,9).
(Mt 24,36) Nebe a země pominou, ale má slova nikdy nepominou."
"O tom dni a hodině však nikdo neví - ani nebeští andělé -
pouze sám můj Otec. Ariáni argumentovali tímto výrokem jako důkazem, že Ježíš není Bůh. Otázku bystře rozřešil už sv. Augustin: " Řekl, že mu není znám onen den, protože nebylo v jeho učitelském poslání, abychom se to od něho dozvěděli; K jeho poslání naopak patřilo, aby onen den zatajil ...
Jako učitel uměl učit tomu, co může prospět a vyhnout se v řeči tomu, co by mohlo škodit."
(Mt 24,42-51) Proto bděte, neboť nevíte, ve kterou hodinu přijde váš Pán.
Vězte však, že kdyby hospodář věděl, ve kterou noční dobu
přijde zloděj, bděl by a nenechal by ho prokopat se do jeho
domu.
Proto i vy buďte připraveni, neboť Syn člověka přijde v
hodinu, o které netušíte."
"Kdo je tedy ten věrný a moudrý služebník, kterého jeho pán
ustanovil nad svým služebnictvem, aby jim dával pokrm v
patřičný čas?
Blaze tomu služebníku, kterého jeho pán při příchodu
zastihne, že tak jedná.
Amen, říkám vám, že ho ustanoví nad vším svým majetkem.
Kdyby si však ten zlý služebník v srdci řekl: 'Můj pán mešká
se svým příchodem,'
a začal by bít své spoluslužebníky a jíst a pít s opilci,
tehdy přijde pán toho služebníka v den, kdy to nečeká, a v
hodinu, kterou nezná,
a oddělí ho a určí mu díl s pokrytci. Tam bude pláč a
skřípění zubů."
|
]
Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 11:07:30 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, nejsem arián, a Ježíš Kristus - Syn Boha živého je pro mě Bůh.
A Augustin nerozřešil tu věc bystře, ale špatně: Řekl, že mu není znám onen den, protože nebylo v jeho učitelském poslání, abychom se to od něho dozvěděli; K jeho poslání naopak patřilo, aby onen den zatajil ...
--Chce snad Augustin říci, že jim Ježíš zalhal, když řekl: O onom dni, ani hodině však neví nikdo, ani andělé v nebi, ani Syn, jenom Otec SÁM! ? |
]
Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 24. květen 2013 @ 14:02:04 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Nepochopil jsi, že Ježíš - člověk o tomto dni nic nevěděl a že tedy mluvil pravdu?
Ježíš - Bůh se dobrovolně ve svém lidství zřekl své vševědoucnosti, aby přijal naše lidství zcela dokonale i ve vývoji myšlení a znalostí.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 19:48:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, v té větě Ježíš říká, že o tom dni neví NIKDO, ani andělé, ani Syn(neříká syn člověka), ale pouze SÁM Otec. Chápeš, co ta věta říká? Kromě toho, Augustin řekl, že jeho posláním bylo tu věc zatajit. Chápeš, co to znamená věc zatajit? - to znamená vědět, ale schválně neříct. V takovém případě by Ježíš lhal, kdyby říkal, že o té hodině nikdo, kromě Otce neví.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 25. květen 2013 @ 09:16:01 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Jako člověk obdržel Kristus od Otce poznání o všem, co se týkalo jeho mesiášského poslání, ale mohly mu být neznámy, jak zde výslovně potvrzuje, některé body Božího plánu.
S apoštoly přece hovořil Ježíš Kristus - Syn člověka, Mesiáš, který na sebe vzal omezení naší lidskosti.
To "zatajení" Božího plánu se světem bylo dáno touto prostou skutečností. Přijatá lidskost znamená mimo jiné také neznalost věcí budoucích v rovině znalostí Božích. My lidé jen částečně poznáváme, částečně prorokujeme (1 Kor 13,9). Toto platí i pro přijaté lidství Mesiáše - syna člověka.
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Sobota, 25. květen 2013 @ 11:39:53 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Buď nejseš schopen pochopit jednoduchou větu, nebo jen okecáváš svůj omyl.
|
]
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: oko v Pátek, 24. květen 2013 @ 08:28:36 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | I když s autorem nesouhlasím s některými jeho závěry, je to hezký a hluboký článek. Jen takových víc!
Nemyslím si, že Bůh dopředu neví jak se my rozhodneme, ale jen dopřává svobodu běhu věcí, svobodu našemu rozhodování. Když posílal Mojžíše do Egypta, moc dobře věděl, že bude potřeba všech tří znamení, aby Izraelští uvěřili. Zná totiž velmi dobře srdce každého z nás, má nás "přečtené". Přesto respektuje naši svobodu a nechává volbu (i odpovědnost za volbu) na nás. Vyžaduje naši aktivní spolupráci na přeměně světa podle Božího plánu.
..." Proto nemáme zpravidla předem jistotu, že naše modlitby budou vyslyšeny."...
Bůh nepochybně slyší modlitby každého z nás. Každá modlitba je vyslyšena, jen občas nebývá vyslyšena podle našeho přání, podle našich lidských představ. Žádná modlitba nepřijde nazmar, ale Bůh koná nikoli podle našich přání, ale koná vše k našemu prospěchu.
|
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 24. květen 2013 @ 10:31:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | D.D. si může samozřejmě psát co je mu libo, nicméně z Božího slova se mi zdá vyplývat něco poněkud jiného:
Slova Písma:
Já vytvářím světlo a tvořím tmu, působím pokoj a tvořím zlo, já Hospodin konám všechny tyto věci. (Iz 45,7)
On je ten, v němž se nám od Boha, jenž všechno působí rozhodnutím své vůle, dostalo podílu na předem daném poslání. (Ef 1,11)
Záměry národů Hospodin maří, lidem úmysly hatí. (Ž 33,10)
Farao je spatří a potěší se vším tím hlučícím davem. Jsou skoleni
mečem, farao i celé jeho vojsko, je výrok Panovníka Hospodina; šířil
jsem jím svůj děs v zemi živých. Uložen je farao i všechen jeho hlučící
dav mezi neobřezance ke skoleným mečem, je výrok Panovníka Hospodina.
(Ez 32,31–32)
|
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Pátek, 24. květen 2013 @ 13:24:47 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Všechny tyto citace písma nijak nekolidují s článkem. Pokud ovšem je ten článek správně pochopen. Jinak ten článek je nedokonalý, jako všechno lidské poznání. I pastýřovo i Tvoje i moje. |
]
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: reformovany v Pátek, 24. květen 2013 @ 10:40:12 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) |
Ještě odkaz na související článek na GS: Má Bůh svobodnou vůli? Jaká je definice SVOBODNÉ VŮLE?
Ukázka z článku:
Rozhodnutí, která činíme, jsou naše rozhodnutí a volíme to, co sami v danou chvíli nejvíce chceme. Bible také učí, že to, jak člověk volí, vychází z jeho charakteru. Pán Ježíš to říká naprosto jasně:
Mt 7,16-18 Po jejich ovoci je poznáte. Což sklízejí z trní hrozny nebo z bodláčí fíky? Tak každý dobrý strom dává dobré ovoce, ale špatný strom dává špatné ovoce. Dobrý strom nemůže nést špatné ovoce a špatný strom nemůže nést dobré ovoce.
|
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Neděle, 26. květen 2013 @ 19:27:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Bezpodmínečné spojování volby a charakteru je kavinistický nonsens. Volit můžeme správně, ale konat již ne. Např. každý člověk obvykle ví, že brát úplatky je špatné. Pokud se ovšem jedná o něho samotného, nemusí mít sílu odolat.
Římanům 7:22 Ve své nejvnitřnější bytosti s radostí souhlasím se zákonem Božím; 23 když však mám jednat, pozoruji, že jiný zákon vede boj proti zákonu, kterému se podřizuje má mysl, a činí mě zajatcem zákona hříchu, kterému se podřizují mé údy. 24 Jak ubohý jsem to člověk! Kdo mě vysvobodí z tohoto těla smrti?
Římanům 2:15 Tím ukazují, že to, co zákon požaduje, mají napsáno ve svém srdci, jak dosvědčuje jejich svědomí, poněvadž jejich myšlenky je jednou obviňují, jednou hájí.
Jinými slovy: něco jiného je rozhodnutí a něco jiného konání. Člověk může vědět, co je správné a má svobodu se správně rozhodnout. Síla hříchu spočívá v tom, že nedokáže toto rozhodnutí vykonat.
Člověk se může sám správně rozhodnout, ale konat už ne. |
]
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: rastan (rastander@seznam.cz) v Pátek, 24. květen 2013 @ 19:15:44 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Přiznám se bez odporu, že jsem neměl sílu a chuť dočíst pana Drápala a
některých pisatelů níže. Jsem blázen nebo jste se pomátli vy všichni, kteří si
myslíte, že Bůh neví, nezná, je překvapován, je na rozpacích atd. z
nějakého pro Něho předem "nejasného vývoje". Bůh je ten, který ví o každé naší
utajené myšlence, do předu o každém naším kroku, předem o každém našem
rozhodnutí. To znamená, že nemáme svobodu v rozhodování? My nevíme někdy předem
jaké budou následky naší volby - Bůh ano a někdy člověka varuje. Kolik lidí si
dá ale říci? Měl jsem kamaráda, který lezl po horách. V Alpách při jednom
výstupu se utrhl šutr a měl ošklivé zranění na hlavě. Další rok jel znovu a
spadl na Matternhornu a domů se vrátil v cínové rakvi. Měl varování? Možná.
Druhému zhasl padák a přistál na stromě a byl to jeho poslední let. Nechal
toho. Měl varování? Možná. Máme svobodu v konání, v rozhodování, v
nakládání se svým životem. Pokud ovšem se DOBROVOLNĚ stáváme služebníky
Nejvyššího, pak DOBROVOLNĚ oklešťujeme svoji svobodu a DOBROVOLNĚ SE STÁVÁME
JEHO OTROKY.
Není svoboda ohledně dějin světa, tam si to Bůh řídí k cíli, který je
daný a vědí o něm jak Otec tak i Syn. Pouze v působení na zemi v těle byl Syn
omezen ve vědění věcí kolem konce.
Pokud by to bylo tak jak tady někteří popisovali překvapeného Boha, tak to
není Bůh vševědoucí a všemohoucí. A pokud někdo věří, že Bůh ve své dobrotě
(naivitě? ať promine) sám sebe "okleštil" v moci a poznání, pak to už vůbec
nechápu.
"Moje myšlení není jako vaše, moje cesty nejsou jako vaše" to mluví za
vše.
rastan
|
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: oko v Sobota, 25. květen 2013 @ 09:26:50 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Přes některé omyly je článek velmi užitečný, protože vyvolává otázky, na něž by jsme si ve své víře měli umět odpovědět.
|
]
Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Sobota, 25. květen 2013 @ 12:02:28 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Oko, vidím to podobně, ale je dobré si přiznat, že na některé otázky, dokud jsme tady v tom těle, nenalezneme jednoznačnou odpověď. Zrovna otázky, které vyvolává tento článek, jsou takové otázky. Jsem přesvědčen o tom, že v těchto otázkách se nelze dopouštět hereze, protože žádný z lidí na ní nemůže dát jistojistou odpověď. Můžeme se jen domnívat z náznaků písma jak to s Boží vševědoucností a všemohoucností je. Ten, kdo tvrdí, že ví přesně co, a jak Bůh dělá, je namyšlený člověk, který svou hloupostí zbytečně rozděluje Boží lid. Tento článek nepřijímám jako jedinou pravou pravdu, ale podnět k zamyšlení a povzbuzení k hledání pravdy o Bohu. To hledání, o kterém předem vím, že dokud budu v těle, tak se nedoberu jeho konce. Kdo se už v těchto otázkách tady v těle dobral konce, ten pak nesnese názory druhých a chlubí se, že je kalvinista, nebo jiný ista.
|
]
Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: rive v Sobota, 25. květen 2013 @ 12:26:11 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Věřím Bohu,Bůh je Vševědoucí, věřím Bohu Bůh je Všemohoucí,
Věřit Bohu znamená spolehnout se na to, v co doufáme, a být si jist tím, co nevidíme.
Věřím, v Boží Všemohoucnost, Vševědoucnost,
To je hloupost a namyšlenost??
rive
|
]
Re: Re: Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Bylina v Neděle, 26. květen 2013 @ 10:47:39 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pokud to nějak nerozvedeš a nezkonkretizuješ v nějakém závazném učení, tak ne.
|
]
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: monsek v Sobota, 25. květen 2013 @ 11:25:06 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Díky rastane |
]
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: ivanp v Sobota, 25. květen 2013 @ 12:01:48 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | ...nedočítal som článok....ale keďže Boh je mimo času a priestoru a takpovediac má pred sebou celý časopriestor a preto vidí históriu, súčasnosť a budúcnosť v jednom okamihu...musí preto vedieť ako sa rozhodnem v budúcnosti...
...ako dôkaz nám slúži kniha Zj. Jána kde Boh dal dopredu napísať o tom ako sa rozhodnú v budúcnosti ľudia a Satan...Boh z toho nie je ,,paf,, to jest prekvapený a ukvapený ale suverejne dal vopred všetko na papier...to že Boh vie o mojich nevyspitatelných, slobodných rozhodnutiach vôbec nič neberie z mojej slobody a z Božej vševedomosti...
ivanp |
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: rive v Sobota, 25. květen 2013 @ 12:44:55 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Tentokrát jsem mile překvapena, že z několika jasných a srozumitelných komentářů (i různých komentátorů) vyplynulo, o jak nebezpečný blud jde.
Akorát učení je z roku 2005, to je celkem dávno. Možná je vše dnes jinak. Vím, že učitelé časem opouštějí své bludy, ale lid kolem něj v bludu nechávají.
rive |
Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: Pastýř v Neděle, 26. květen 2013 @ 19:33:52 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Máš pravdu Rive. Učení je třeba odlišit od osob. To někteří nedokáží. Buď smetou i osobu nebo naopak osobu hájí blud neblud. Jsi schopna podobně uvažovat i vzhledem k manažerským bludům, které zastávají stoupenci KAMu? |
]
Re: Re: Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: rive v Pondělí, 27. květen 2013 @ 07:16:57 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) ) | Pastýři, musíš vzít v potaz, že v mém případě rive je anonym, a že na přetřes tady přicházím s obecnějšími postoji, většinou ze svého okolí. Mnohé jsou mé, které jsem přijala, protože jsou mí blízké vzhledem k tomu, že neodporuji Písmu svatému. U některých nevím, ikdyž je v diskuzi zastávám, to proto abych třeba ještě více nevěděla, a pak se ptala a hledala u důvěrných zdrojů. U KAMu vím, o bludech ale z recese, ze sportu jako bych stála na jejich straně, ale pouze když jde o nějaké plkání například o tričkách. Určitě jsem nikdy neřekla "ano" jejich nějakému bludu, určitě jsem se nezapojila do teologické diskuze o bludech KAMu, a nezastávalo ho, to bych nedokázala ani jako anonym rive.
Takže, když už jsi se zeptal, a chci být pravdivá,tak co s týče mě osobně, tak k většině učení - směřování KAMu mám zásadní výhrady.
rive |
]
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: poutnick v Pondělí, 27. květen 2013 @ 15:24:34 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Podle mého názoru tohle není zrovna ten nejspolehlivější a nejbezpečnější způsob jak odstraňovat překážky v modlitbě (které někteří lidé považují za známku toho že je člověk na dobré cestě), ani strava vhodná pro kojence ve víře, jak říkal svatý Pavel. Raději bych ponechal Pánubohu co Jeho jest a příliš se v tom nesnažil šťourat. Nemusíme úplně všechno vědět, což je také psáno v Písmu.
|
|
|
Re: Boží prozřetelnost aneb ví Bůh všechno? (Skóre: 1) Vložil: rakato v Pondělí, 27. květen 2013 @ 18:14:35 CEST (O uživateli | Poslat zprávu) | Člověk (Adam) ztratil svobodu ve chvíli, kdy zhřešil. Od té doby jsme otroci své hříšné přirozenosti a svobodu získáváme znovu jedině skrze Krista. Učit, že Bůh není vševědoucí, hraničí s heresí. |
|
|
|
|